Gå till innehåll

BjörnK

Rekommenderade inlägg

Hejsan har köpt ett begangnat akvarium som var igång i 4 år utan att använda osmos eller fosfat filter men nu efter 2 veckor hemma hos mig så verkar det som att jag har väldigt hög fostrat halt i mitt vatten för att jag får rejäla alger på rutorna efter bara 1-2 dygn.

Vad ska jag göra och är hur brottom att göra det för att korallerna och fiskarna inte ska ta allvarlig skada/dö av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju remover som binder fosfaten så den skummas ut med. har man enorma fosfat depåer så kan en kombination av kolkälla , absorber och remover vara bra då en remover tar bort den snabbt och effektivt men är farlig att anv för mt av om man inte ka mäta fosfaten då det är lätt att toknolla halten med en remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det försiktigt - normalt ingen omedelbar fara. Använder du RO-vatten eller kranvatten? Om kranvatten - har du egen brunn eller kommunalt vatten? Har förre ägaren använt samma vatten som du?

Vad har du för koraller? Använde du det gamla vattnet?

Har du kommunalt vatten eller använder RO - byt vatten - gör upp en serie på någon vecka - byt exempelvis 40 liter varje dag. Har du egen brunn - filtrera vattnet genom fosfatmedia (går att göra med kommunalt vatten också).

Läs på om kolkälla (Vodka eller VÄS) eller använd ett kommersiellt preparat - börja försiktigt dosera det. Ligg i underkant av dosering.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för så snabba svar.

Jag tog med största delen av vattnet och sedan fyllde jag upp med nytt som jag blandade på mitt eget vatten.

Vattnet jag har blandat med själv har varit från en egen brunn utan att behandla på något sätt. (Bara blandat upp det till 1.025 över en natt).

Jag fick en burk med aktivt kol med. Ska jag lägga lite av den i en damstrumpa och lägga i den i akvariet?

När det gäller fosfat remover eller absorber och aktivt kol är det något som jag bör ha hela tiden eller räcker det med att jag har det nu tills fosfat problemet är över om jag skaffar en osmos?

Har läst lite om fosfat media och vad jag förstår så mer eller mindre måste man ha en reaktor till det och det verkar kosta en hel del, eller har ni några billiga förslag som räcker till mitt lilla kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du bör börja med är att skaffa tester.

Nitrat (No3), Fosfat (Po4) för nänigsvärdena.

Sen lite beroende på vad det är för typ av koraller mm du har i så bör du nog skaffa.

pH, Kalcium (Ca), Magmesium (Mg), Karbonathårhet (KH).

Av märket Salifert är det dom flesta använder, deras No3 och Po4 tester är lite sisådär, men duger oftast om man inte har särskilt krävande djur i.

Dom fungerar även på kranvattnet.

Sen är en osmos att föredra, den tar bort 99.9% av orenheterna i kranvattnet, då vet man att det inte är en källa till problem.

Fosftmedia och aktivt kol kan man ha i en strumpa hängande på en plats i karet där det är bra flöde på vattnet, om man kör med granulatvarianten.

Om man ska köra med det hela tiden beror på behovet, en del kör hela tiden, andra har aldrig använt dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en hel del tester hemma från blandade märken. Har po4 med salifert. Men annars har jag 4 tester med sera och en hel hög med tester från red sea, kan jag lita på dem?

Brunnen är borrad och har pH 6,8, fosfat och nitrat vet jag inte men jag kan kolla när jag kommer hem om no3 testet från red sea är att lita på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns brunnar som har upp emot 40 i nitrat. Som dricksvatten är det ändå ok..

Som rörmokare tar man en del vattenprov och jag har sett riktigt sunkigt vatten ändå bli godkänt som dricksvatten....

Har man brunn så skall man ha ett bra osmos filter, utan det så kan man nog glömma att ha ett fungerande saltvattensakvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt lite värden nu och vet inte om det är något fel på vårat vatten men mängder av fosfat finns det i akvariet iaf.

Från kranen var vattnets värden: pH 6,7 Fosfat 0 Nitrat 0

Och i Akvariet var det: pH 8,2 Fosfat 0,5 ppm Nitrat 0

Känns lite som att testet för Nitrat inte funkade som det ska, jag gjorde som det stod i beskrivningen men borde väl inte ha 0 i akvariet? pH och Nitrat mätt med Red Sea och Fosfat med Salifert.

Men fosfaten måste ju ner på något sätt, vilken media föreslår ni att jag hänger i en strumpa tillsammans med kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...