Gå till innehåll

Villket preparat mot AEW?


Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar på vilket medel jag ska köpa mot acropora ätande plattmaskar.

Vad använder ni och vad är eran erfarenhet?

Sitter med tre koraller från ormet som antagligen har AEW.

Coral RX Pro Korall Dip

post-5223-14468932330126_thumb.jpg

Verkar kanske vara den bästa men också den dyraste.

FM Ultra Pest Controll

post-5223-14468932330181_thumb.jpg

Billig men verkar inte riktigt ta maskarna till 100%

Seachem Reef Dip

post-5223-14468932330866_thumb.jpg

Jodbaserd till skillnad från dom andra två. Fördelar/nackdelar?

Finns säkert många fler, så skriv gärna vad ni tycker och hur dom fungerat för er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rx och Fm verkar ha samma bas om inte annat i produkten, frågan är om det inte är samma soppa eventuellt i olika koncentrationer.

Diskuterade lite med Claude(FM) och då var dosen på deras produkt inte maxad utan det fanns spann uppåt om man var lite modig, osäker men jag tror det gick bra med 1½ggr dosen när jag provade.

Jodbaserade medel liknar mer cancermedicin, båda drabbas hårt men den starkaste överlever och det är inte alltid patienten.

Inget verkar dock ta äggen så en klassisk metod är att kapa korallerna vid basen så det inte finns nån yta för dom och sedan doppa korallen för att ha ihjäl dom vuxna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doppade ormets koraller med rx och det ramlade av mask :)

Okej. Ja då funkar den. Frågan är ju om den tar allt.

Rx och Fm verkar ha samma bas om inte annat i produkten, frågan är om det inte är samma soppa eventuellt i olika koncentrationer.

Diskuterade lite med Claude(FM) och då var dosen på deras produkt inte maxad utan det fanns spann uppåt om man var lite modig, osäker men jag tror det gick bra med 1½ggr dosen när jag provade.

Jodbaserade medel liknar mer cancermedicin, båda drabbas hårt men den starkaste överlever och det är inte alltid patienten.

Inget verkar dock ta äggen så en klassisk metod är att kapa korallerna vid basen så det inte finns nån yta för dom och sedan doppa korallen för att ha ihjäl dom vuxna.

//NiXoN

Tack NiXoN! Vet du hur stor risken är att korallen stryker med om man använder jodbaserad? På nått sätt känns det ju tryggare att chansa på en korall än att alla i huvudkaret får AEW.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa acron som echinata och suharsunoi (stavningen är säkert fel) är känsligare för behandling, verkar som om vissa med "släta" acron inte gillar jod som kur.

Hade jag många acron så skulle jag nog överväga karantän, risken finns alltid där och det räcker med en överlevande vuxen.

Medlen verkar inte riktigt ta livet av dom små fanskapen utan mest bara "bedöva" dom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma erfarenhet som Nixon, att vissa Acron med "tunt skinn" inte gillar Jodbaserade lösningar - men FaunaMarin och Rx har en annan verksam beståndsdel.

Problemet ligger i att äggen är betydligt svårare att knäcka - här kan det krävas upprepade behandlingar (eller att klippa basen)

En annan intressant iakttagelse kom från Anton(shreek) - han doserade Ultra-Leif phosphate remover/Control (direkt i akvariet) och tror att det startade en massdöd av plattmask - då ligger det nära till hands att även AEFW ligger pyrt till..... om det skulle funka kan man kanske hitta en metod, som med vissa försiktighetsmått kan doseras i karet!

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att Fauna Marine Ultra Pest dödar alla plattmaskar, eller iallafall bedövar dem såpass att de ramlar av med en liten omrörning av korallen i vattnet alternativt avblåsning med pipett/sås-spruta.

Men som sagt inget dödar äggen så upprepade behandlingar alternativt klippa bort alla delar där det kan finnas ägg behövs.

Jag har även testat TLF's ReVive, det luktar som RX & FM ultra pest, men det avlivade flera av mina släta acropora på direkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag många acron så skulle jag nog överväga karantän, risken finns alltid där och det räcker med en överlevande vuxen.

Medlen verkar inte riktigt ta livet av dom små fanskapen utan mest bara "bedöva" dom.

//NiXoN

Ja absolut. Korallerna går i ett karantänskar nu så jag har tid att doppa dem några gånger.

har Salifert inte ett sådant preparat också? Exit?

Jo. Salifert och Kz flatworm stop finns ju också, men jag tror att dessa medel doseras rakt i akvariet.

jag har samma erfarenhet som Nixon, att vissa Acron med "tunt skinn" inte gillar Jodbaserade lösningar - men FaunaMarin och Rx har en annan verksam beståndsdel.

Problemet ligger i att äggen är betydligt svårare att knäcka - här kan det krävas upprepade behandlingar (eller att klippa basen)

En annan intressant iakttagelse kom från Anton(shreek) - han doserade Ultra-Leif phosphate remover/Control (direkt i akvariet) och tror att det startade en massdöd av plattmask - då ligger det nära till hands att även AEFW ligger pyrt till..... om det skulle funka kan man kanske hitta en metod, som med vissa försiktighetsmått kan doseras i karet!

Hur vet man vilka acroporor som har "tunt skinn"? Är det alltid så att äggen sitter vid foten (där korallen möter fraggstenen)? eller kan dom sitta på "skinnet" också?

Jag tycker nog att Fauna Marine Ultra Pest dödar alla plattmaskar, eller iallafall bedövar dem såpass att de ramlar av med en liten omrörning av korallen i vattnet alternativt avblåsning med pipett/sås-spruta.

Men som sagt inget dödar äggen så upprepade behandlingar alternativt klippa bort alla delar där det kan finnas ägg behövs.

Jag har även testat TLF's ReVive, det luktar som RX & FM ultra pest, men det avlivade flera av mina släta acropora på direkten.

Hade du testat Rx? Uppfattade att du bara kört fm. Det är ju rätt stor pris skillnad men å andra sidan knappt priset av EN korall.

För övrigt lutar det mot jodbaserad eftersom jag hellre offrar ett par fraggar/koraller än att få in dom små jävlarna i huvudkaret!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Väcker denna tråden till liv igen då jag är intresserad av fler observationer om hur de olika medlen funderar mot AEFW och vilka som påverkar korallerna mer eller mindre. 

 

Vi körde länge med Tropic Marine Pro-coral Cure och den funderade bra tycker jag. Vissa arter som A echinata etc kan ha tagit skada, minns inte helt. Men A millepora, som ofta drabbas hårdast av AEFW, har klarat detta medlet okej. Tyvärr fanns det inte att köpa när vi behövde senast så nu har vi Ultra Pest Control Fauna Marine och RX Coral dip. 

 

Ultra Pest FM slog ut en del koraller när jag testade det för något år sedan(kan såklart ha överdoserat) men testade på nytt för ett par veckor sedan. Tycker att ett par ganska stora A millepora ser ganska dåliga ut nu även efter 2 veckor så jag börjar tveka om det medlet. 

RX Coral dip har vi bara testat ett dopp med så där kan jag inte säga så mycket. 

 

Någon som har tips och nya erfarenheter om detta? 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tappade en del koraller när jag doppade med FM-pestkontroll (den gamla varianten som inte säljs längre) när jag körde med pump för att cirkulera vattnet under själva doppningen. numera skakar virvlar jag bara runt i vattnet med pipetten 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen stor erfarenhet av dessa medel då jag inte tror man vinner så mkt på det då det lite samma som prick nog hur noga man nästan än är, finns kvar i systemet. Därmed stressar man korallerna mer än totalt sett gör nytta. 

Axilur är nog ett undantag för då behandlas ju hela systemet men det tror jag å andra sidan har andra allvarliga biverkningar där ngr vänner till mig erfarit efter detta både korall o fiskdöd. OBS samband, vet ej men iaktagelsen finns där i alla fall. 

 

Därför när jag hade riktigt mkt plattmask så körde jag helt biologisk metod som i mitt fall fungerat till 100% dvs inköpte 5 kamelräkor samt en sixline o nu också en gul banangylta. Har ej sett att kamelräkorna skadat korallerna. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att jag tappade en del acros med "tunt skinn" i samband med en Rx-behandling, andra acros klarade sig utan några till synes problem. Cirkulation i dopp-baljan är extremt låg mest för att hålla vattnet i rörelse, för stark ström stressar ju korallerna extra mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-18 at 14:28, jonasroman sa:

Jag har ingen stor erfarenhet av dessa medel då jag inte tror man vinner så mkt på det då det lite samma som prick nog hur noga man nästan än är, finns kvar i systemet. Därmed stressar man korallerna mer än totalt sett gör nytta. 

Axilur är nog ett undantag för då behandlas ju hela systemet men det tror jag å andra sidan har andra allvarliga biverkningar där ngr vänner till mig erfarit efter detta både korall o fiskdöd. OBS samband, vet ej men iaktagelsen finns där i alla fall. 

 

Därför när jag hade riktigt mkt plattmask så körde jag helt biologisk metod som i mitt fall fungerat till 100% dvs inköpte 5 kamelräkor samt en sixline o nu också en gul banangylta. Har ej sett att kamelräkorna skadat korallerna. 

 

Har kört axilur utan dessa biverkningar för dryga året sedan. Förlorade inte en korall eller fisk efter att ha använt axilur.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde ju axilur och fick mkt skumma saker som hände efter.

Jag vet än idag inte om det var axilurens fel. 

Jag kanske gjorde fel. 

 

Jag vet inte. 

 

Men jag har haft problem med både fisk och koraller. 

Fick både Dino och cyano efter kuren

 Troligen på grund av att biologiska balansen ändrades. 

 

Skulle jag köra axilur om jag fick aefw Igen? Tveksamt. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag väcker upp denna tråden igen och vill gärna höra erfarenheter med Acropora millepora. Senaste månaderna har jag behandlat ganska många koraller med Coral RX och Tropic Marine Coral Cure och just Acropora millepora (och till viss del A. hyacinthus) har reagerat genom att tyna bort och dö. En stor korallkoloni doppades endast en gång men blev aldrig sig lik efteråt och var död efter 2 månader(30 cm i diameter.. :( ).

Tycker jag har följt anvisningarna och inte kört full tid. Skulle såklart kunna testa halvera dosen och så vidare, men vill gärna höra fler som har behandlat A. millepora och vilka resultat de har. Självklart kan andra parametrar varit fel i akvariet där den bodde.

 

Vi kommer göra ett ordentligt försök att få bort AEFW helt de närmsta åren då vi bygger om och kommer ha korallerna i mindre akvarier och ha möjlighet att "karantäna" dom bättre. Så därför är jag mest intresserad av behandlingar inte av djur som äter plattmasken nu.

 

Tacksam för input!

 

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Millepora och hyacinthus har aldrig varit några problem att doppa för min del. Kört med Coral rx, uppskattningsvis 14 droppar till 3-4 liter vatten i 5 minuter. Länge sen jag hade aefw nu men när jag hade det så behövde jag aldrig köra starkare eller längre för att maskarna skulle trilla av.

 

Koraller som strulat för mig att doppa är echinata och suharsonoi.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som tur är inte haft AEFW men, men jag har aldrig haft problem att doppa något annat än lenhudade acros som tex dom Jonas nämnde.

 

Men om ni sätter igång separata kar borde ni kunna testa axilur utan att behöva behandla hela systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni skulle även kunna reda ut i fall axilur dödar plattmaskäggen som det sägs, eller om det bara är kvar i karet så pass länge att alla ägg hinner kläckas och dom nyfödda maskarna dör. Man kan se skillnaden på kläckta och okläckta ägg, dom kläckta äggen har en ljus fläck där äggets inbyggda "lucka" försvunnit i samband med att masken har krupit ut, medan dom okläckta är jämna i färgen. Jag hittade en bild där skillnaden syns ganska tydligt.

 

https://cdn.reefs.com/blog/wp-content/uploads/2015/05/whitby08.jpg

 

Ni skulle alltså kunna leta rätt på en samling okläckta ägg, låta korallen gå i axilur och se i fall äggen kläcks eller inte.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testat att doppa i 10ppt saltvatten idag. Hade ju varit skönt att slippa medel :)

 

Doppat 4 grenar av en Acropora(brun staghorn) som jag vet har AEFW.

Hink förberedd med 10ppt saltvatten, justerat till samma temp som i akvariet och pH var ungefär samma. 

Skakat 2 grenar i 10 sekunder och 2 grenar i 20 sekunder. Därefter satt tillbaka i akvariet(plus limmat fast på plugg(inte bästa försöksuppställningen)). 

Detta är bara för om korallen klarar dopp i utsötat vatten. 

AEFW trillade av. 

 

Nu är det bara att vänta och se om grenarna överlever :)

 

/ David 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Testat att doppa i 10ppt saltvatten idag. Hade ju varit skönt att slippa medel :)

 

Doppat 4 grenar av en Acropora(brun staghorn) som jag vet har AEFW.

Hink förberedd med 10ppt saltvatten, justerat till samma temp som i akvariet och pH var ungefär samma. 

Skakat 2 grenar i 10 sekunder och 2 grenar i 20 sekunder. Därefter satt tillbaka i akvariet(plus limmat fast på plugg(inte bästa försöksuppställningen)). 

Detta är bara för om korallen klarar dopp i utsötat vatten. 

AEFW trillade av. 

 

Nu är det bara att vänta och se om grenarna överlever :)

 

/ David 

Intressant, kan tänka mig att detta är skonsammare för korallen än kemikalier!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2017-11-04 at 12:59, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Testat att doppa i 10ppt saltvatten idag. Hade ju varit skönt att slippa medel :)

 

Doppat 4 grenar av en Acropora(brun staghorn) som jag vet har AEFW.

Hink förberedd med 10ppt saltvatten, justerat till samma temp som i akvariet och pH var ungefär samma. 

Skakat 2 grenar i 10 sekunder och 2 grenar i 20 sekunder. Därefter satt tillbaka i akvariet(plus limmat fast på plugg(inte bästa försöksuppställningen)). 

Detta är bara för om korallen klarar dopp i utsötat vatten. 

AEFW trillade av. 

 

Nu är det bara att vänta och se om grenarna överlever :)

 

/ David 

 

Nu har det gått 23 dagar sedan behandlingen/doppet i 10ppt saltvatten.

Alla fyra fraggarna lever.

De såg ganska hanterade ut de första två veckorna efter behandlingen men nu har de fått tillbaka sin färg(brun :) ) och ser friska ut.  

 

Så i detta fallet gick det att doppa/skaka i "bräckvattensdopp" för att få av adulta plattmaskar. Kan inte säga om vi fick bort alla men det trillade iaf av AEFW när jag behandlade. 

 

Kanske blir en fortsättning med någon annan art, vi får se framöver. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...