Gå till innehåll

3*50 W ledbygge


kladd3

Rekommenderade inlägg

Så eftet mkt om och men så ska jag äntligen sätta igång med mitt bygge. Eftersom jag är helt novis på detta område så har jag under några veckors tid pratat med lite folk här på guiden och fått extremt mkt hjälp så tacka till Lasse Sam Edward Janne 68 för all input och alla svar på mina dumma frågor.

Har följt Sam tråd om sitt bygge och valt att kopierar hans design till större del skillnaden är att jag kommer att köra med 3 * 50 W chips istället. De förutsättningar jag har just nu är att min belysning består av en 250w MH lampa som inte är gjord för saltvatten utan det är från början en lampa som har suttit hos en fotograf vilket gör att det känns lite sisådär rent säkerhetsmässigt, men den har fungerat bra hitentills.

Följande står på inköpslistan

Led

3*50 w chip http://ac-rc.net/catalog/product_inf...roducts_id=240

Led driver

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=221

Controller

Storm X http://coralux.net/?wpsc-product=storm-led-controller-2

Case storm X http://coralux.net/?wpsc-product=cle...se-for-storm-x

Heatzink

300*400 http://www.birminghamaluminium.com/heatsink_detail/79

Strömkälla

http://www.ebay.com/itm/Mean-Well-MW...item19e5739996 48V 12,5 A versionen

Det som är kvar är en laserskuren akrylskiva med rundade hörn

samt kablar och lite annat smått och gott

Varför skapar man då ytterligare en tråd om ytterligare ett ledbygge? Jo i mitt fall så är det ganska simpelt skapar jag en tråd så kommer jag känna mig tvingad att komma igång och färdigställa rampen annars kanske tiden rinner iväg för mig och det aldrig blir färdig på detta sätt så kanske det skapas ett visst intresse samt och det sätter press på en att färdigställa det hela.

Det kommer ändå ta en stund att bygga eftersom tiden och pengarna för en två småbarnsförälder inte alltid finns där när man vill att det ska finnas men förhoppningsvis ska det vara klart innan sommaren och semestern.

Sen som vanligt så är alla tips och tankar kring detta bygget varmt välkomna eftersom jag har fått lära mig den hårda vägen att fler hjärnor oftast tänker bättre en en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul

Vart köper du skuren akryl?

Har inte kollat upp det riktigt men jag har tre olika företag som jag ska kontakta varav ett ligger i danmark så vi får se var vi hamnar

Har birminghamaluminium.com försäljning endast via telefon/email? Hittar inga prislistor eller någon form av webshop?

Beställa genom mail är vad jag hade tänkt göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följande står på inköpslistan

Led

3*50 w chip http://ac-rc.net/catalog/product_inf...roducts_id=240

Märk att AC-RC's 50W chip defacto är 126W om du kör dem med 700mA. 378W är rätt overkill på ett 70x70cm akvarie skulle jag säga. Skulle det vara bättre att köra en 100-chip version (max. 252W) istället?

Overkill och duktigt :) 600W strömkälla behöver du inte. Multichipen tar 31,5V-36,0V, med tanke på att LDD:na tar 3V på vägen så klarar du dig med en strömkälla som ger ut 36V. Med 3st 5-kanalers chip på 700mA räcker det med 10,5A (5 kanaler * 3 chip * 0,7A = 10,5A). Men som sagt pushar du då ut max 378W som är jävligt mycket.

Med ett 100-chip 5-kanalers chip skulle du klara dig med en strömkälla på 36V och 7A och då kunna köra det på full kraft (33V (36V - 3V) och 1400mA). Om du kör chippet på 700mA (50% / 115W) så klarar du dig med en strömkälla på minst 36V/3,5A.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har birminghamaluminium.com försäljning endast via telefon/email? Hittar inga prislistor eller någon form av webshop?

E-mail är det som gäller, dom är duktigt dåliga på att svara men när man har dem på tråden så går det rätt bra :)

När jag sökte efter kyl för mitt bygge fick jag ett erbjudande av Birmingham på deras 1075HS -profil på (1000mm lång) 38,72£/st utan frakt och moms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märk att AC-RC's 50W chip defacto är 126W om du kör dem med 700mA. 378W är rätt overkill på ett 70x70cm akvarie skulle jag säga. Skulle det vara bättre att köra en 100-chip version (max. 252W) istället?

Är lite rädd att 100 w chipet inte når riktigt ut till kanterna på mitt kar därav 3 st 50 w placerade i en triangel men som sakt än så är inget köpt så man kan tänka om fortfarande kanske skulle räcka med 2 50 w chip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sam - det var jag som gav Christoffer rådet både till att ta 50 LEDs varianterna och strömkällan. Detta är baserat på mina egna erfarenheter. Tanken är en kub på 70*70*70 cm Han skall ganska djupt och därför är en 60 gradig lins att föredra. ett 100 LEDs blir troligtvis för lite i den tanken med tanke på spridning - både vad gäller 60 och 90 graders linser men mycket med tanke på PAR i 60 gradersvalet. Två blir definitivt overkill och medför att man kanske kör dem på 50 %. 50 LEDs är ganska överkomliga i pris och att ta tre innebär att man kan placera dem i triangel med det ensamma chippet mot baksidan. Han kommer att använda 700 mA LDD drivers men med det är det ju inte sagt att man måste köra på 100 %. Om alternativet funnits så hade jag tagit 600 mA LDD. Angående strömkälla är jag rädd att 36 V är i minsta laget (iofs uppställbar till ca 39 V) eftersom mitt 50 LEDs chip med Jannes drivningsvariant tar ca 34 V på ca 600 - 650 mA - hans drivning behöver ca 0,7 V). Vad gäller max A så har inte jag hittat något MW aggregat som ger 10,5 A. Det är 9,7 respektive 12,5 som gäller och eftersom man kör dimningen med PWM så inbillar jag mig att du måste ha ett aggregat som ger 15*700 mA. Där kan jag ha fel iofs.

Mitt akvarium som är 120*55*55 cm är utrustat med två 100 LEDs DC och ett 50 LEDs DC. Det med 50 LED är placerat i mitten. 60 gradiga linser. Efter ett år nu så är slutresultatet att jag kör de 2 stora på ca 40 % (av verklig total kraft) och det mindre på ca 90 % totalt. Jag hade klarat mig bra på 3 st 50 watts chip i dagens läge. Sett i backspegeln så är min åsikt nu att det chip som baseras på 50 LED är i de flesta fall det bästa valet - men det är klart - då kör man det nära max och mina 100 LEDs chip på 40 % kommer säkert att ha längre livstid.

En variant är ju att dimensionera kylning och alltihop för 3 * 50 LEDs chip men starta med 2 st.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att lägga beställningen ikväll kör på tre chip trots att det kan vara overkill dock så finns det inget värre att ångra sig när man väl byggt färdigt, hade inte tänkt att köra dem för fullt ändå med. Har budgeterat för tre och damen i huset har godkänt det så det är bara att köra.

Är tacksam för allt hjälp och påpekande jag kan få så var inte rädda med att komma med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Point of no return

Så då var följande beställt

3 x LDD700H LED driver with PCB Board (LDD700H)

3 x 62mm 90° Lens Reflector for 50-100W Multichip ()

3 x 5 Channels 50 Version Dream Chip (EPSI45-50-5CHR)

1 x Heatproof Silicon Adhesive () =

3 x 60mm 60° Lens Reflector for 50-100W Multichip ()

Nu får vi se hur lång tid det tar får att få paketet

Nästa bestälning blir kylflänsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går lite framåt ledsen har nu lämnat Hongkong får se hur långt tid det tar.

Pratat med Birmingham Alminium och fått ett kostnadsförslag på 93 pund för fläns och frakt vilket jag tycker är helt rimligt, så fort jag höra ev dem igen så ska den beställas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den normala leverantören av mina konstigheter håller på att ta fram ett styrkort för både PWM och 1-10. På grund av att jag lyckades förstöra (eller dålig kvalité - vet inte vilket) de senaste Ocean Light chippen (de individuell styrbara) så skall jag prova en ny lösning för RGB. det lilla som de fungerade för mig visade fortfarande på färgade skuggor. Med den nya lösningen hoppas jag HELT slippa detta problem. Men f-n trot :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den normala leverantören av mina konstigheter håller på att ta fram ett styrkort för både PWM och 1-10. På grund av att jag lyckades förstöra (eller dålig kvalité - vet inte vilket) de senaste Ocean Light chippen (de individuell styrbara) så skall jag prova en ny lösning för RGB. det lilla som de fungerade för mig visade fortfarande på färgade skuggor. Med den nya lösningen hoppas jag HELT slippa detta problem. Men f-n trot :)

MVH Lasse

Blir det där styrkortet något kostsamt ? Många kanaler ?

Har du redan eldat upp OL chipen ? Dom utan linsen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...