Gå till innehåll

3*50 W ledbygge


kladd3

Rekommenderade inlägg

Sakta med säkert framåt, fått bekräftelse att betalningen är framme hos Birningham aluminium och att delen skärs till och skickas inom fem dagar. Har tänkt att gå långsamt fram men du vill jag bara har grejerna och sätta igång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De först som slår en när man packar upp chipen är att de är väldigt små mkt mindre än vad jag hade föreställt mig men det är väl bara ett plus.

Det andra som jag inte förstår är att jag beställde tre st 90 graders linser men fick sex tre var mer runda medan de andra tre var mer platta vad är det för skillnad på dessa. Bilden är inte den bästa men den ger iaf ett hum på vad jag menar.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-5427-14468932508612_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här är tilltänkta placeringen av leden. Yttersta kvadraten är där akrylen kommer att överlappa flänsen. Tog en cm extra än vad det var på sams egen design så överlappningen kommer att bli på 4 cm. Kryssen är till för att fästa akrylen i flänsen totalt 8 punkter kanske lite överdrivet men vill inte riskera något.

Ska se om jag kan lämna in flänsen på CNC verkstaden för att försänka ner fläkten samt för att se om de kan fixa hålen för fästning av akrylskiva samt led chip förhoppningsvis kan maskinen göra gångerna också.

När det gäller styrning så börja jag fundera på att använda jannes styrkort istället bara eftersom supporten ligger mkt närmre till hands.

Ha en trevlig dag allesammans

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-5427-14468932673575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne har tagit fram ett kort för 12 PWM signaler och 4 st 0-10 styrningar. Styrs med hans styrkort. Jag kör den kombinationen mot AC-RC:s LDD klon. Fungerar jättebra. En fördel är att du där kan ställa maxprocent på varje kanal. Vill du att exempelvis de vita kanalerna inte skall upp i mer än 40 % även om timern säger 100 % så ställer du bara in det. Du styr varje 5 kanals kort för sig och kan variera lite grand - både i intensitet och styrning. Exempelvis vill du kanske att ditt bakre chipp skall vara blåare för att få förstärkt djupkänsla så sätter du exempelvis de vita kanalerna till max 10 % på just de drivers som är dit.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne har tagit fram ett kort för 12 PWM signaler och 4 st 0-10 styrningar. Styrs med hans styrkort. Jag kör den kombinationen mot AC-RC:s LDD klon. Fungerar jättebra. En fördel är att du där kan ställa maxprocent på varje kanal. Vill du att exempelvis de vita kanalerna inte skall upp i mer än 40 % även om timern säger 100 % så ställer du bara in det. Du styr varje 5 kanals kort för sig och kan variera lite grand - både i intensitet och styrning. Exempelvis vill du kanske att ditt bakre chipp skall vara blåare för att få förstärkt djupkänsla så sätter du exempelvis de vita kanalerna till max 10 % på just de drivers som är dit.

MVH Lasse

Håller på att diskutera med janne ang vilket kort jag ska använda antingen det du använder eller hans drivekort anpassar för 100 w chipet, jag skulle vilja komma åt någon form av integrerad fläktstyrning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans driverkort ger ju maximalt med inställningar och det är förberett för 50 W. En lite kryssruta - max 700 mA - sedan sker det inga misstag - strömmen går inte ställa högre. Varför inte ett kort av hans och två som du har. Då placerar du bara hans tempsensor på kylflänsen och så går fläkten igång när det är för varmt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans driverkort ger ju maximalt med inställningar och det är förberett för 50 W. En lite kryssruta - max 700 mA - sedan sker det inga misstag - strömmen går inte ställa högre. Varför inte ett kort av hans och två som du har. Då placerar du bara hans tempsensor på kylflänsen och så går fläkten igång när det är för varmt.

MVH Lasse

Den lösningen har jag inte tänkt på blir det inte konstigt med olika två olika leddrivers kort till bygget eller tänker jag helt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får driva dem på separata nätaggregat - Jannes kort behöver 36 V men det räcker med ett aggregat som kan ge 4 A. AC-RC kräver ca 42 V (48 V agg går bra). Om du kör tre av Jannes kort så klarar du iofs dig med ett nätagg på 350 W om du kör chippen lite i underkant (ca 600 mA/kanal) men kör du dem fullt ut så går det åt två agg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gött nu är flänsen inlämnad på cnc fräsning det som ska göras är följande

8 st gängade 5 mm hål fastsättning av akrylskiva

12 gängade 3 mm hål för fastsättning av leds

utfräsning för en 200 mm fläkt

fläkten som ska kyla rampen blev en bit fenix spectre pro 200 mm

sakta men säkert framåt går det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har glömt att kolla min temp styrning - gör det i dagarna - ursäkta

MVH Lasse

Ingen bråska för inte tillbaka kylflänsen på någon vecka så jag har ingen bråska, ska för en gång skull försöka skynda långsamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har suttit och lekt med fläktkontrollen som införskaffades av Lasse och den kommer att fungerar mkt bra till mitt bygge.

Sitter fortfarande och grubbla över kontroll eftersom det kommit upp en ny kandidat bluefish kontrollen verkar vara intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag använder rätt så tunna enkelledare från Kjell & CO (det har funnits en sats med olika färger) till de individuella kanalerna. För plus däremot (som jag kör gemensamt) använder jag 0,75 flertrådig. Du kan köra med högtalarkabel också eller vanlig nätkabel - 0,75

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder rätt så tunna enkelledare från Kjell & CO (det har funnits en sats med olika färger) till de individuella kanalerna. För plus däremot (som jag kör gemensamt) använder jag 0,75 flertrådig. Du kan köra med högtalarkabel också eller vanlig nätkabel - 0,75

MVH Lasse

Typ den här till de individuella kanalerna???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...