Gå till innehåll

3*50 W ledbygge


kladd3

Rekommenderade inlägg

Jag använder helst FK till allmän ledningsdragning mellan olika moduler om det skall lödas. Det är två anledningar - i grunden samma.

Är det vibrationer t. ex från en fläkt bildas lätt resonanser i en enkelledare. Och då koncentreras vibrationerna till vissa punkter.

När man avisolerar enkelledare är det lätt att man gör ett hack i ledaren. Det är en brottanvisning.

Ledningsmotståndet beror bara på arean och längden av ledaren så där är ingen skillnad.

Om man monterar ledaren i kontakter finns det kontakter som förutsätter enkelledare - t.ex RJ45 klämkontakter.

Skall man ha anslutning mellan olika enheter förutsätter det fler eller mångtrådiga ledare. Det är inte tillåtet att ansluta apparater till 230 volt med enkelledare till stickproppen. Det är för stor risk för avbrott - glappkontakt - brand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag använder helst FK till allmän ledningsdragning mellan olika moduler om det skall lödas. Det är två anledningar - i grunden samma.

Är det vibrationer t. ex från en fläkt bildas lätt resonanser i en enkelledare. Och då koncentreras vibrationerna till vissa punkter.

När man avisolerar enkelledare är det lätt att man gör ett hack i ledaren. Det är en brottanvisning.

Ledningsmotståndet beror bara på arean och längden av ledaren så där är ingen skillnad.

Om man monterar ledaren i kontakter finns det kontakter som förutsätter enkelledare - t.ex RJ45 klämkontakter.

Skall man ha anslutning mellan olika enheter förutsätter det fler eller mångtrådiga ledare. Det är inte tillåtet att ansluta apparater till 230 volt med enkelledare till stickproppen. Det är för stor risk för avbrott - glappkontakt - brand.

Har du några förslag på inköpsställen eller artikelnr???

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Som sagt sakta men säker, men nu börja det hända saker kontrollenheten kommer nästa vecka och kylflänsen ska jag hämta från CNC svarvningen ni i veckan.

Så det som saknas är strömförsörjning och akrylskivan men det ska beställas inom kort.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem flänsen idag och blev riktigt nöjd, de hade kontur utfräst för fläkten helt perfekt. Hålen för fastsättning av akryl och ledplattor var gängade och precis där jag ville ha dem.

Ska beställa strömkällan ikväll.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-5427-14468933521365_thumb.jpg

post-5427-14468933521607_thumb.jpg

post-5427-14468933521816_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, men kommer inte fläkten skapa ljud när den sitter så pass nära flänsens botten?

Var lite rädd för det med hade tankar på att bygga upp någon form av vibrationssystem kring fläkten men sitter nu bredvid den och fläkkten går på 100 % och det finns inga vibrationer eller konstiga ljud utad det enda jag hör är vanliga fläktljud, är väldig nöjd med hur fläkten prestera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu finns allt hemma för att få igång bygget måste nu bara klura lite på design var och hur man ska placerar drivrar på lampan eller i en låda bredvid. Så förhoppningsvis så är lampan snart igång

Är det någon som har en smart lösning på hur man ska hänga upp denna lampa, är inne på ett varjesystem men har inte hittat något bra än så kom gärna med förslag.

Kom på att akrylen som ska vara runt lampan inte är beställd men delarna för att få den att lysa finns :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Nu finns allt hemma för att få igång bygget måste nu bara klura lite på design var och hur man ska placerar drivrar på lampan eller i en låda bredvid. Så förhoppningsvis så är lampan snart igång" Äntligen! grabben med en kombination klättrar på väggarna av nyfikenhet!

Kom på att akrylen som ska vara runt lampan inte är beställd men delarna för att få den att lysa finns :)....Va? kommer du inte bli klar på en månad ännu?? :snurrig: Retas! jag/vi är spända på lite action! och bilder naturligvis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går de med bygget? Har funderingarna på att bygga mig samma lösning till mitt kommande kar :)

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk

Jodå det går framåt saknar kablar och skruv för att få det att lysa, just nu funderar jag över var det är bäst/snyggast att placerar drivrar på själva lampan eller i en låda bredvid.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för drivare? Behöver de kylning så är det absolut bäst att sätta dem på rampen. Behöver de inte kylning så i en låda bredvid :)

Kommer att köra med ac rc drivrar sätter jag dem i en låda så blir det med någon form av kylning, men vill nog ha dem på rampen bars för att slippa allt för långa ledningar.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på rampen då om du kan få till det någorlunda snyggt! :) Skulle själv gärna kört med mina på rampen, men det blev lite väl trångt om man ville ha det snyggt :smiley24: Så nu kämpar jag med att få kylningen att fungera ordentligt i drivarlådan :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Blir riktigt frustrerad har väntat på alla delar till bygget och när jag väl har alla delar så får jag inte det till att fungerar. Kopplar rätt tror jag iaf följer instruktioner men så f*n funkar det inte iaf fall. Så är det någon som använt dessa drivrar eller bluefish led kontroller som vill komma med förslag så tar det tacksamt emot.

Så här långt har jag kommit.

Får spänning 48 v spänning till drivarna

Utifrån drivarna till leden mäter jag ingen spänning

Vet inte hur man mäter pwm signalen från styrenheten.

Minslutsats är helt enkelt att jag inte får någon pwm signal till drivarna därav lyser de inte.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har nu fått igång en av tre lampor och det kommer bli ett väldigt ös i denna ramp. Kontrollerna fungerar som den ska och jag är väldigt nöjd med den. Letar just nu efter ett bra upphängningsystem. Drömmen vore någon for av konsoler där man kan skjuta rampen bakåt eller fälla upp den,när man håller på med karet har ni några bra förslag så hör dela gärna med er. Annars får det blir någon form av vanligt vajersystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...