Gå till innehåll

Maxspect Razor 300W till 540 liter?


Luddox

Rekommenderade inlägg

Överväger starkt att investera i en Razor 300W till mitt kar med måtten 150x60x60 cm. Har dock svårt att hitta bra info på såväl Maxspects hemsida som hos div forum angående om ljuset räcker till ut i hörnen. Det jag hittat är Tritons hemsida som anger att det passar SPS-kar med 120 cm längd och 60 cm djup. Kan någon med god erfarenhet (kanske Greger t ex) ge en vink om lämpligheten?

(typ "OK med SPS i mitten och LPS i de ytter delarna" eller " tveksamt, det blir märkbart mörkare i ytterkanterna" eller ??)

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sett 120 resp 160 varianterna.. Givetvis kan du ha spser under dessa ramper.. Planerar du ett blandrev så kör du spser rakt under klusterna och i dess direkta närhet.. Sen kan du utan besvär mixa in Lpser mm längre ut mot sidorna..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Manne, det är i de banorna jag funderat. 300W-rampen har ju kluster på en sträcka av ca metern, du tror inte det blir synpart betydligt mörkare i de yttre två decimetrarna av karet?

Sett 120 resp 160 varianterna.. Givetvis kan du ha spser under dessa ramper.. Planerar du ett blandrev så kör du spser rakt under klusterna och i dess direkta närhet.. Sen kan du utan besvär mixa in Lpser mm längre ut mot sidorna..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Manne, det är i de banorna jag funderat. 300W-rampen har ju kluster på en sträcka av ca metern, du tror inte det blir synpart betydligt mörkare i de yttre två decimetrarna av karet?

Du kommer o se att det finns en skillnad.. Då blir nog dubbla 160w ramper en bättre lösning med nackdelen då att du har det något mörkare över mittstaget istället..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en över ett av våra LPS kar som jag tror är 120cm långt - kan prova att ta en bild i morgon om det kan vara till hjälp - sedan finns ju de nya linserna strax för leverans, vilket ytterligare ger positiv stuns i belysningen.

/Leffe

Överväger starkt att investera i en Razor 300W till mitt kar med måtten 150x60x60 cm. Har dock svårt att hitta bra info på såväl Maxspects hemsida som hos div forum angående om ljuset räcker till ut i hörnen. Det jag hittat är Tritons hemsida som anger att det passar SPS-kar med 120 cm längd och 60 cm djup. Kan någon med god erfarenhet (kanske Greger t ex) ge en vink om lämpligheten?

(typ "OK med SPS i mitten och LPS i de ytter delarna" eller " tveksamt, det blir märkbart mörkare i ytterkanterna" eller ??)

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att svara på, eftersom det beror en del på din aquascape och placering av koraller - rent praktiskt täcker en 160:a ca 80-90x60 "SPS-yta" så 2st bör ju räcka gott.

Personligen resonerar jag lite som om det gäller en tavla på väggen, att jag vill belysa motivet (dvs innehållet i karet), inte ramen - medan andra promt måste ha full styrka på varenda millimeter ända ut i kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2st 160w över mitt 150x60x60. De är en synbar skillnad en bit upp utmed sidorna. Jag skulle inte rekommendera en 300w då den totalt sett är 30cm kortare men samma antal cluster med led's. Var inne på att köpa en själv men hittade som tur var 2x160 till ett bra pris.

Din scape säger såklart om du kan ha något mörkare i sidorna eller ej.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...