Gå till innehåll

Osmos till kran?


BjörnK

Rekommenderade inlägg

Okej, är det något mer som kan ta stryk eller ta stryk av att blandaren går sönder? Eller är det bara att byta blandaren om den skulle gå?

Är det skillnad från blandare till blandare eller har alla samma risk att gå sönder? Tänker på en dusch och en vanlig kran som har en spak som man lyfter på och för åt sidorna för att justera temp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min osmos kopplad till blandare i flera år. Aldrig märkt ngt fel på den.

Du kanske haft tur... Alla rörmockare och dom som kan något om saken avråder från att koppla så eftersom blandaren inte är gjord för att tåla det mottryck som blir av osmosen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du otur blåser du packningen och skickar kallvatten ut i varmvattenrören. Anledningen är det högre trycket den kalla sidan har. Har du en kran för varmt och en kran för kallt är det lugnt

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med osmos på vanlig engrepps kran och med tanke på hur den konstruktionen ser ut kan inte jag se att det ska vara några problem med några packningar.

Att det skulle vara mer tryck på kallvattensidan finner jag märkligt, trycket på vattnet kommer in i huset via kallvattenledningen, samma ledning matar VVB och därför är det samma tryck ur den också, det vill säga samma som kallvattnet.

Spolas det i någon annan kran kan det givetvis uppstå tryckskillnader men att den skulle vara så stor att packning ryker låter långsökt.

Jag tror detta är en myt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej låter som att de som har kört med den på kranen inte haft några problem så tror jag kör på det eftersom ingen verkar säga emot från egen erfarenhet tack allihopa

Fast jag kan flagga för en risk , jag tryckte dit min osmosanläggning mellan kranpipen och väggen, anslutningen mellan pipen och kranen var inte den bästa, bara en plastbit som gick mitt av. det blev blött....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...