Gå till innehåll

Lite förmodligen uttjatade korallfrågor


slarvid

Rekommenderade inlägg

Systemet blir inte stabilt av ls stor skummare o belysning möjligen moget. Om du bytar 20% vatten i veckan beroende på korall belastning. Kanske du klarrar hålla värdena uppe.

Skulle jag hålla mina värden uppe hade jag behövt byta 30-50% i veckan ca 250l i veckan

Är du säker på det? eller har du provat detta rättare sagt..korallbelastning verkar svårt...har du 1070 är det väl mer än 250 l om 50 procent ? det verkar mycket att byta för att kompensera?skulle vara intressant att få reda på vad en baseballstor euphyllia tex förbrukar om den trivs..eller en handbollstor sacrophyton osv osv...finns det någon riktlinje att gå på i just korallbelastning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på det? eller har du provat detta rättare sagt..korallbelastning verkar svårt...har du 1070 är det väl mer än 250 l om 50 procent ? det verkar mycket att byta för att kompensera?skulle vara intressant att få reda på vad en baseballstor euphyllia tex förbrukar om den trivs..eller en handbollstor sacrophyton osv osv...finns det någon riktlinje att gå på i just korallbelastning?

Förlåt att jag tog i underkant blev ca 25%. Ska du märka exakta stavelser fel mattematiska lösningar har du att göra i mina inlägg då jag är kass på att skriva och stava

Provade i mitt 400l kar med vb blev förstora vb för att vara hållbart så svar ja jag har provat. Karet droppa lite mer än 1kh på 1 dag. Låg på 9kh så droppa till 8 på 24h.

säg det låg på 10 droppar det 1 på 1 dag hade jag behövt byta 10% var dag med ett salt på 10kh.

alla kar är olika. Visst slutar allt växa lär det funka med 0 vattenbyten med.

Vill man bara ha 1 sps 1 lps möjligen allt blir lättare allt beror på hur det växer och hur mycket man slänger i

Som sagt detta är min erfarenhet funkar kanske i andras system men funka inte i mitt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..korallmassa kan ju variera..jag kan ju i teorin ha mer än dig i mitt 144l..har 2 kar att jämföra med ett 80 och ett 144..utan mätning..men på ett ungefär mer koraller i 144 mot 80 i procent mot vattenvolym...skillnaden är mer kalkalger i 144...de konkurerar också om det "goda" va? Sen ville jag inte vara bror duktig eller något..sorry om du trodde det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regelbundna vattenbyten med bra salt.

Som ovanstående skrev, "få koll på vattenvärdena och se vad som förbrukas".

Om detta inte går att lösa med rimliga vattenbyten (Rimligt-> 10-20% i veckan) så kan det vara en god idé att köra på balling. Så resonerar jag. Har dock endast haft ett fåtal SPS och LPS, och då endast måttfullt och ingen stor/skenande förbrukning av spårämnen.

Regelbundna vattenbyten med bra salt som sagt. Det förordar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan fråga om vattenbyte. just nu fyller jag en hink med kallt vatten, slänger i salt och pump, sen mäter dagen efter då vattnet blitt varmare. Om man häller det i dunk med lock på utan pump. funkar det lika bra? mao, löser sig saltet och så vidare?

det vore gött, får då skulle ja kunna ha dunkar under diskbänken med vatten i hela tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan så värm upp vattnet för bättre lösning samt även en liten pump hjälper men är inte tvunget. Jag läste ett inlägg på annat forum där de gjorde vattenbyte (sött) med att häll kallt kranvatten så tempen gick från 27grd ned till 20grd och de undrade varför fisken betedde sig så konstigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...