Gå till innehåll

Rörmaskar!!


buffe78

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

Jag har också problem med rörmaskar som nästan tar över karet. Har försökt rensa manuellt men likt koraller verkar de snarare få ökad tillväxttakt när man tar bort dem och de växer snabbt tillbaka. De har till och med lyckats ta död på en massa discosoma som jag hade på en sten. Problemet kom sig nog av att jag ibland matat med Ultra Seafan, vilket jag nu slutat med. Finns det nåt som äter dem, annat än Chelmon rostratus?

post-3991-0-45295900-1451388361_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har massor i sumpen bland min levande sten. De får väldigt lite ljus där men de växer ändå.

Jag har där med och i överrinngsboxen men problemet är att de börjar ta över i visningsdelen och jag är rädd att de ska slå ut fler koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här sitter jag och är besviken över att rörmaskarna inte trivs hos mig! :wink: Är ju supersnygga och häftiga djur! Men det kan ju förstås bli för mycket av det goda. Finns massvis med fiskar som kan äta dom bl.a. olika wrassar men det är ju som det brukar vara när man köper en fisk för att lösa ett problem. Personlighet och beteende kan ju skilja sig så mycket mellan två individer av samma art och man kan ge sig f-n på att just den fisken man köper inte gillar det man vill att den ska äta. Därför jag fortfarande har planaria-plattmaskar i karet trots en six line-wrasse t.ex. :wink:

 

Ett sätt att minska spridningen av dom skulle ju kunna vara att minska tillgången av föda. Filtrera bort partiklar och sänka näringsvärdena. Lättare sagt än gjort men det bör ju ha effekt. Mina näringsvärden har varit väldigt låga ända sen starten och jag spekulerar att det är orsaken till att dom inte riktigt vill trivas hos mig.

Ändrat av ChristianA
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här sitter jag och är besviken över att rörmaskarna inte trivs hos mig! :wink: Är ju supersnygga och häftiga djur! Men det kan ju förstås bli för mycket av det goda. Finns massvis med fiskar som kan äta dom bl.a. olika wrassar men det är ju som det brukar vara när man köper en fisk för att lösa ett problem. Personlighet och beteende kan ju skilja sig så mycket mellan två individer av samma art och man kan ge sig f-n på att just den fisken man köper inte gillar det man vill att den ska äta. Därför jag fortfarande har planaria-plattmaskar i karet trots en six line-wrasse t.ex. :wink:

Ett sätt att minska spridningen av dom skulle ju kunna vara att minska tillgången av föda. Filtrera bort partiklar och sänka näringsvärdena. Lättare sagt än gjort men det bör ju ha effekt. Mina näringsvärden har varit väldigt låga ända sen starten och jag spekulerar att det är orsaken till att dom inte riktigt vill trivas hos mig.

Ja minska po4 är ju en tanke men eftersom jag har ganska bra balans i akvariet nu med alla olika sorters koraller vill jag helt inte justera vattenvärden. Lutar för tillfället mot att fortsätta plocka manuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja minska po4 är ju en tanke men eftersom jag har ganska bra balans i akvariet nu med alla olika sorters koraller vill jag helt inte justera vattenvärden. Lutar för tillfället mot att fortsätta plocka manuellt.

 

Låter som en klok strategi. Jag kan hjälpa till och ta en näve nästa gång jag kommer förbi och köper koraller! ;)

Din Gomphosus varius har inte varit på dom då? Läst att dom kan äta rörisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en klok strategi. Jag kan hjälpa till och ta en näve nästa gång jag kommer förbi och köper koraller! :wink:

Din Gomphosus varius har inte varit på dom då? Läst att dom kan äta rörisar.

Det får du gärna göra ;)

Nej, den har inte rört dem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om det är rörmaskar eftersom du beskriver det som spindelnät. Det kan ju vara vermetider:

http://www.advancedaquarist.com/blog/vermetid-snails-harm-coral-reefs-with-multiprong-attack

Jag tog över en gammal tråd, Buffe78 beskrev spindelnät vilket troligen är vermetider men mina råder inga tvivel om att det är rörmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...