Gå till innehåll

Ang. införsel av djur, generell åsikt.


Mollusken

Rekommenderade inlägg

Lägger in det här som en egen tråd för att ingen ska känna sig påhoppad utan mer som ett allmänt inlägg.

Bara för att något ev. är lagligt innebär inte det att det är en bra idé. Personligen har jag oerhört svårt för detta "genvägstänkande": det här gynnar mig, därför gör jag det utan tanke på ev. konsekvenser.

T.ex:

Jag sitter visserligen och kör bil men för mig är det viktigare att fippla med mobilen och eftersom det är/var/kan vara lagligt så gör det ju inget!

eller:

Åh jag har husdjur och nu vill jag åka utomlands på semester med det :) Det finns visserligen saker man ska/bör göra före och efter men äh det är ju ändå ingen som märker något.

eller:

Oj vad mycket macroalger jag har i mitt saltvattensakvarium :/ Jag bor visserligen vid medelhavet men jag spolar ner dom i toaletten så blir jag av med dom.

--->

Hm jag råkade visst hamna halvvägs över i filen bredvid så folk får kasta sig undan. Ah nåja det är ju bara att vrida tillbaka ratten och fippla vidare, inget hände ju.

Va?! Har rävens dvärgbandmask börjat sprida sig i Sverige?! Tur att det inte rör mig eftersom jag ändå aldrig plockar bär eller svamp.

Nämen! en alginvasion längs franska kusten?? Var kom dom macroalgerna ifrån?

Min poäng är att oavsett vad man gör så medföljer ett ansvar. Är man inte beredd att ta det ansvaret med allt vad det innebär (kostnader, extra arbete mm) ska man inte göra det.

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt vettigt skrivet. Där emot kanske det kan vara så att man är ute efter en viss sak. Man vet exakt va det är och gör. Denna sak finns tex i staterna. Jag ska dit på semester. Fixar papper osv åker dit tar med den hem och sätter den i karantän kikar av så allt är bra med den och i med den i karet. När jag sedan skall fragga denna hur gör jag då? Det jag menar är att det är sällan man får papper på en korall från en handlare i detta land men om om jag för in den själv så måste jag ha papper på detta.

Det är lite flummigt detta men jag är helt klart med på varför man ska ha papper på saken man ta med sig så den fångas på ett lämpligt sätt osv osv

Vart vill jag komma med detta då? Jo sites djur dock är dom flesta koraller lista B. Vore det inte gött att få ett papper på att korallen man köper från sin lokala handlare. Så man vet att den fångats på ett bra sätt mm mm mm sedan när du säljer fragg vidare så löser du papper på alla fraggarna så man vet vart korallen kommer ifrån från början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med om åtskilligt men jag är osäker på vad poängen egentligen är i tråden.

När det gäller djur på EG bilaga B som många koraller så gäller egentligen det att man skall kunna styrka vart man fått dem ifrån för att få ha dem. Och det lär man inte klara utan att ha papper på dem.

Det är ett problem med arter som kommer ut där de inte hör hemma och pratar man akvarier så gäller det i dubbel bemärkelse. Dels så bör man rimligen som akvarist vara intresserad av att naturmiljöer inte förstörs och den risken finns om saker som inte hör hemma där kommer på driven. Dels så är det av ren självbevarelsedrift viktigt att vi inte blir utpekade som miljömarodörer som sprider pestarter. Vi har nog med problem ändå utan att ge djurrättare och myndigheter den gratispassningen. Äppelsnäckor blev för inte så länge sen rätt förbjudna och vi satt nyss och filade på en remiss på den föreslagna EU-förordning som skall hantera spridning av främmande arter och som kanske kan ge problem. Vad det hela kokar ner till är självklart, det som en gång varit i akvarium skall aldrig ut i naturen, det innebär för stora risker.

Det är också självklart att innan man plockar med sig något så lär man ta reda på vad som gäller, både om det är lagligt och om det i övrigt är lämpligt, om det gäller djur som det är hopp om att de överlever t ex.

Om däremot andemeningen i tråden skulle vara att det i största allmänhet är olämpligt att själv plocka med sig diverse djur och annat som man själv hittar så håller jag rakt inte med. Naturligtvis så skall det till en del kunskap och omdöme men rent allmänt skulle jag säga att problemet snarare är att vi är ute och plockar för lite och därför tappar kontakten med miljön och naturliga sammanhang. Det finns åtskilligt att hämta vid våra kuster, i medelhavet och för all del också längre bort som kan vara högst lämpligt att ta med sig och sköts det rätt så är det inget fel i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden skapades som en reflektion av ett inlägg i kategorin övrigt varför den kanske blir lite "mm..ok?" när man läser den. Andemeningen är väl lite av bägge delarna som du beskriver. Jag ser inga problem med t.ex att fippla med mobilen i bilen - om man står still! Eller att ta med sitt djur på resan - om man tar sitt ansvar och gör vad som "krävs" (även om man kanske kan diskutera hur mycket husdjuret får ut av resan istället för att vara hemma men det är en annan diskussion ;) )

Som du säger så om man tar reda på exakt vad som krävs (tex tillstånd mm), vet exakt vad man plockar (vilket kanske kan vara svårt för en lekman) osv så ser jag inte heller några problem med att ta med sig något (det blir ju inget annorlunda än hur det går till för butiker att ta hem saker). Då tillhör man också kategorin som tar sitt ansvar och gör det som krävs av en utan att ta genvägar. Problemet är ju dock att många inte gör det utan man gör det som är enklast och hoppas på att det går bra, istället för att köpa korallen (eller vad det nu är) i en butik eller lämna bort hunden när man åker utomlands.

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...