Gå till innehåll

Lista på "farliga" arter ?


Rekommenderade inlägg

Allt är giftigt, annars skulle det växa alger på det. Sen varierar bara graden av giftighet från harmlös till potentiellt dödlig med protopalythoa toxica nånstans i toppen.

Är inte så hemma på det, men vet någon sjöborre som heter toxica i efternamn som inte ska vara så snäll heller.

Sen behöver det inte bara vara giftigt, finns rätt nasty bakterier också som kan infektera, och dessa är det svårare att hålla reda på avr de finns och i vems mun de bor, men bli inte biten av en muräna. För där bor de med all säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte så hemma på det, men vet någon sjöborre som heter toxica i efternamn som inte ska vara så snäll heller.

Toxopneustes roseus respektive pileotus antar jag att du tänker på? Deras gift ska vara bland det smärtsammaste som går att uppleva, finns sägner om dykare som skurit av sig fingrar direkt efter beröring...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi slutar tramset i denna tråden, så kanske den kan leda till något bra.

Ni måste ju inte förstöra varje tråd med trams och göra åtlöje av trådskaparen.

Jag tycker inte att det är en dum idé med en lista över vanliga farliga saker, vilket gift som det är, vad man ska göra primärt och sekundärt.

T.e.x kan man kan man lindra problemen från vissa gifter om man spolar den drabbade kroppsdelen i varmt vatten.

Det kan ju även vara till bra hjälp om man behöver söka sjukvård om man kan ta med sig information om giftet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade faktiskt en tanke om att trycka upp en liten "lapp" (jobbar som tryckare), 75x100mm kanske, på vattenbeständig plast, hålborrad så man kan hänga den på insidan av akvariemöblen eller liknande. Tanken var att sammanfatta, väldigt kort, genom en liten lista vilket de vanligaste förekommande gifterna vi har i våra akvarium.

Detta utfall det skulle hända det där som aldrig händer en själv och man får lov att uppsöka läkarvård för att man blivit sjuk av något i karet (samt att den man bor med vet var lappen sitter och kan ta med den i nödfall). Kunskapen inom sjukvården verkar vara lite begränsade, om inte sjukvårdaren får reda på vad man faktiskt har fått i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är giftigt, annars skulle det växa alger på det. Sen varierar bara graden av giftighet från harmlös till potentiellt dödlig med protopalythoa toxica nånstans i toppen.

Är inte så hemma på det, men vet någon sjöborre som heter toxica i efternamn som inte ska vara så snäll heller.

Sen behöver det inte bara vara giftigt, finns rätt nasty bakterier också som kan infektera, och dessa är det svårare att hålla reda på avr de finns och i vems mun de bor, men bli inte biten av en muräna. För där bor de med all säkerhet.

Denna känner jag till Toxopneustes pileolus Det är nog den det värsta jag varit med om.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?50902-J%E4tteont-och-vill-skriva-av-mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ju helt klart är viktig sak. För det händer otäcka saker bland. Det jag menade med mitt inlägg va i välmening att man reagerar olika. bara för en sak kanske inte är med på någon lista så ska man vara försiktig. Där av min gemförelse att jag får blåsor av Vissa LPS.

En sak att tänka på fragga ej knappar vid karet om du har LED med fläktar. Det blir lite obra att få ev gifter från knapparna blåsta i ansiktet = magras iaf för min del och det va bara en liten knapp ursling. Handskar skyddsvisir hemma själv dom bitarna va lösta men att ha LED "fläktarna" på va inge vidare. Bättre o göra som jag brukar ha en kolfilterfläkt över stället jag fraggar eller göra detta utomhus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappar verkar onekligen vara bland det lömskaste man kan hålla på med. Jag tycker att folk verkar råka illa ut ganska ofta på grund av de små rackarna. Även om det blir svårt att lista farligheterna enligt någon skala kanske det skulle vara en idé att starta någon form av levande dokument där folk dels kan dela med sig av sina egna erfarenheter av olika farliga arter och även bara slänga in ett tips om det finns någon art man vet är riskabel. Vi kan vara ganska överens om att folk inte kommer sluta hålla giftiga arter bara för att folk nästan stryker med emellanåt. Däremot kanske det skulle kunna finnas ett bra sätt att samla och sprida kunskap och erfarenheter till nya akvarister så de slipper samma tråkiga upplevelser.

Jag skulle nästan tycka att det skulle vara bra om försäljare skulle kunna ha någon form av broschyr eller liknande vid saltavdelningen där kunder skulle kunna inhämta information om riskabla arter. Kanske svårt att genomföra men mer lättillgänglig informationen görs desto större chans att folk tar den till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med sådana listor är att trådar ofta ballar ur. För si och så vart det ej för mig och så var en köp en fågelholk om du ej vill ha salt eller skriv en en bild i skrivaren sedan är det igång och tråden är total sabbad som så många andra trådar:(

Fattar ej vad det är som är så kul att göra sig rolig över andra eller trycka ner folk se ner du va me en fattiglapp kör en guldfisk skål istället.

OBS just i denna tråd är det väl jag som skitade mer just med detta inlägg. för det kommer väl hagla med svar med folk som tar åt sig eller eller ej o jag har hel fel osv.

Detta gäller rent allmänt att vi alla måste tänka till om detta forum skall fortsätta vara ett bra forum.

Så sorry för denna skit men det finns lite sanning bakom

Och jag vill med ha en lista på erfarenheter och att det skulle skötas. Kan vi alla lyckas med det? Hoppet finns att det blir ordning så jag kan dra in o få en snygg logga igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en risk i att göra en lista över det som är farligt och det är att någon tolkar det som att finns det inte på listan så är det lugnt. Det har dött folk av ormar som ansetts helt harmlösa så det kan dyka upp obehagliga överraskningar. Börjar man skriva om farligheter är det alltså viktigt att poängtera att allt som inte är med inte för den skulle är oskadligt.

Det är också viktigt att hålla ordning på det där med giftig och farlig. Dels så kan ju djur vara farliga utan att för den skull vara giftiga, hajar är ett självklart exempel men det finns annat också som kan bitas eller ställa till det på annat sätt. Dels så räcker inte riktigt vårt språk till, vi har ett ord, giftig, när engelskan har två, Venomous och Poisonous. Venomous är arter som aktivt kan attackera med gift, t ex kobra och geting. Poisonous är arter som inte är farliga så länge man låter dem vara men kan vara rent dödliga om man får för sig att äta dem eller nåt däråt. T ex vit flugsvamp och blåsfisk. Dessutom är det viktigt att hålla ordning på vad som ett giftigt djur är farligt för, vår snok t ex har samma gifter som skallerormar men har för lite och för dåliga möjligheter för att få in giftet för att vara farlig för en människa. En groda däremot ligger illa till.

Så jo, det vore bra att få ut information om farliga djur men den som börjar ett sånt projekt tar på sig ett visst ansvar för att se till att det verkligen blir rätt så effekten blir bra. Att det behövs information är ju i alla fall tydligt, det har hänt obehagliga saker och det visar på ett behov av att hantera saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med yodelking på allt! sluta tramsa!Tycker det går en röd tråd genom hela hobbyn på att nedgradera faror o håna typ!Blir lite lack på det..det är ju inte heller alla gånger några okunniga som försöker nedgradera ev. faror??Vad håller ni på med proffsen?Skärpning tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...