Gå till innehåll

Exempels tråd för farliga djur


Rekommenderade inlägg

Protopalythoa sp.05

http://se.reeflex.net/tiere/1893_Protopalythoa_sp05.htm

post-5853-14468932507027_thumb.jpg

Verksamt gift: Palytoxin

Symptomer vid Palytoxinförgiftning:

Bröstsmärta

Andningsproblem

Astmaliknande symptom

Snabb hjärtfrekvens

Blodtrycksfluktuationer

Hemolys

EKG-förändringar

muskelspasmer

Ökad serumenzymnivå

Konvulsioner

Svår smärta

Ring 112 vid inträffade förgiftningstillbud och begär giftinformation – dygnet runt.

http://www.giftinformation.se/intro.asp?CategoryID=6802

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Protopalythoa sp.05

http://se.reeflex.net/tiere/1893_Protopalythoa_sp05.htm

[ATTACH=CONFIG]110700[/ATTACH]

Akvarister älskar zoanthids för många goda skäl, men det är viktigt att komma ihåg att vara försiktig vid hantering av dessa djur.

Arter av zoanthids från släktet Palythoa (som för närvarande inkluderar P. Caribbea, P. grandis, P. mammillosa, P. nigricans, och P. texaensis)

innehåller ett toxin som kallas Palytoxin, som kan vara mycket farligt för människor och djur. Giftet skadar inte din hud men kan enkelt komma in i ett litet sår på tex handen.

Av denna anledning är det viktigt att använda handskar vid hantering zoanthids från familjen zoanthidae inklusive arter från de populära Zoanthus, Palythoa och Protopalythoa släkten.

Det finns även risk att Palytoxin letar sig in i kroppen genom dina lungor.

Många akvarister har haft otur när man försökt bekämpa knapparna och fått i sig giftet genom ångor när man försökt utrota knappen när man tex försökt koka den eller försökt skrapa bort knapparna.

Verksamt gift: Palytoxin

Symptomer vid Palytoxinförgiftning:

Bröstsmärta

Andningsproblem

Astmaliknande symptom

Snabb hjärtfrekvens

Blodtrycksfluktuationer

Hemolys

EKG-förändringar

muskelspasmer

Ökad serumenzymnivå

Konvulsioner

Svår smärta

Ring 112 vid inträffade förgiftningstillbud och begär giftinformation – dygnet runt.

http://www.giftinformation.se/intro.asp?CategoryID=6802

Är det här en bättre sammanfattning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är normalt sett som två getingar. Men det är en rädd fisk som håller sig undan när man grejar i karet. Jag undrar om någon i Sverige blivit stucken av en sådan som inte var i en håv. Men allergiska personer kan ha större risk.

Har för mig att en viss handlare i Täby norr om Stockholm har haft någon form av närkontakt med dylik fisk. Men jag kan ha drömt det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet förslag bara:

om ni ska gå vidare med denna i mina ögon briljanta idé så skulle jag skapa två trådar.

En tråd som endast en/flera "redaktörer" skriver dom faktiska informationsinläggen i.

En andra tråd där inläggen diskuteras, förslag läggs fram, och diskutionerna förs..

för det kan bli riktigt rörigt i en blandad tråd..

Ska man sen samanställa någon form av dokument av det så är rätt smidigt att ha en ren tråd att bara copy+pastea:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet förslag bara:

om ni ska gå vidare med denna i mina ögon briljanta idé så skulle jag skapa två trådar.

En tråd som endast en/flera "redaktörer" skriver dom faktiska informationsinläggen i.

En andra tråd där inläggen diskuteras, förslag läggs fram, och diskutionerna förs..

för det kan bli riktigt rörigt i en blandad tråd..

Ska man sen samanställa någon form av dokument av det så är rätt smidigt att ha en ren tråd att bara copy+pastea:)

Håller med! Det är därför biktigt att det kommer fram idéer på hur ni vill att det ska se ut.

Just nu tycker jag att det ser ganska bra ut. Det enda jag tycker fattas är hur man blir frisk igrn men jag hittar inget om de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonbra gjort av dig Michael!

då känna det som att detta är diskutionstråden!:)

kan inte bidra med något mer än ett tack!:)

Tack!

Den här tråden får gärna användas för diskussion och gärna den andra med. Men kanske bäst att samla all diskussion på ett ställe och sen addera det till den andra så det blir lite strukturerat.

Men det kommer nog att komma upp en artikel i en nära framtid istället och kanske att det blir någonting på wikisidan?

Jag har dock ingen erfarenhet ifrån att greja med hemsidor så det får någon annan gärna göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på djur till listan: blåringade bläckfiskar (tetrodotoxin), Toxopneustes-borrar, Conussnäckor (dödlig cocktail av olika gifter på samma gång), drakfiskar och skorpionfiskar... sedan var det något svampdjur som diskuterades någon gång förra året här, såg ut som en snöboll ungefär, den var också väldigt giftig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåringad bläckfisk kommer nog snart.

Toxopneustes borrarna har jag med dock lite information men skadar verkligen inte med mer. Var svårt att hitta information om borrarna generellt.

Conus snäckor har jag med lite information om men kan behövas mer.

Drakar och skorpioner check!

Svampdjur har jag helt glömt bort faktiskt och det finns nog fler än en giftig svamp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den andra tråden nu, bra. Alla giftiga maneter kan vara bra att ha med, även om de kanske är lite osannolika att få med sten eller så.

Ställer mig dock tveksam till att Tripneustes gratilla skulle vara giftig. Den tillhör visserligen familjen Toxopneustidae, men det enda jobbiga med den här borren är att det är svårt att få den att släppa taget om handen när de klibbiga tentaklerna satt sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den andra tråden nu, bra. Alla giftiga maneter kan vara bra att ha med, även om de kanske är lite osannolika att få med sten eller så.

Ställer mig dock tveksam till att Tripneustes gratilla skulle vara giftig. Den tillhör visserligen familjen Toxopneustidae, men det enda jobbiga med den här borren är att det är svårt att få den att släppa taget om handen när de klibbiga tentaklerna satt sig...

Maneter! Varför inte? Många har ju faktiskt också kalla saltvattensakvarium men där får någon annan ta vid.

Jag sökte endel på google och felklickade på böcker. Då kom det fram en sida:

http://books.google.se/books?id=YsZ3GryFIzEC&pg=PA319&lpg=PA319&dq=venomous+sea+urchin&source=bl&ots=tCKF07zdnx&sig=2oFLDvcur0kBwMOGDSG_5ReU3gs&hl=sv&sa=X&ei=flTzUsyZJqOH4ATFiYCgDQ&ved=0CIYBEOgBMA0#v=onepage&q=venomous%20sea%20urchin&f=false

Och jag hittade en liten ruta med sjöborrar som var giftiga. Men om den inte är giftig så är det ju ett mindre djur att oroa sig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maneter! Varför inte? Många har ju faktiskt också kalla saltvattensakvarium men där får någon annan ta vid.

Jag sökte endel på google och felklickade på böcker. Då kom det fram en sida:

http://books.google.se/books?id=YsZ3GryFIzEC&pg=PA319&lpg=PA319&dq=venomous+sea+urchin&source=bl&ots=tCKF07zdnx&sig=2oFLDvcur0kBwMOGDSG_5ReU3gs&hl=sv&sa=X&ei=flTzUsyZJqOH4ATFiYCgDQ&ved=0CIYBEOgBMA0#v=onepage&q=venomous%20sea%20urchin&f=false

Och jag hittade en liten ruta med sjöborrar som var giftiga. Men om den inte är giftig så är det ju ett mindre djur att oroa sig för.

Oj, väldigt intressant bok, tackar för det!

Jag har aldrig märkt av något när jag lyft i någon T. gratilla, men ska vara försiktigare i fortsättningen ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varsågod den var väldigt intressant faktiskt.

Kan vara ja som inte förstod sammanhanget riktigt men namnet var i en ruta som hade en massa giftiga sjöborrar iallafall.

Sjögurkor kanske? Sjöstjärnor?

Tittade efter något ställe där man kunde beställa den ifrån, men allt som fanns var två begagnade exemplar på amerikanska Amazon för vrakpriset 1843 USD... nåväl.

Jag läste det som stod om den, och den påstås mycket riktigt vara giftig till en betydande grad i alla fall. Underligt, mina händer mår fint.

Vet inget om gurkor och stjärnor. Kom på att det ska finnas någon krabba som är giftig också, och som dessutom inte hade något speciellt uppseendeväckande utseende heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Irukandji

Giftigast av dom alla om jag förstått det rätt. Såg en dokumentär om två Irukandjiforskare som båda blev stungna och var galet nära att stryka med. Dom filmade även deras smärtor på sjukhuset och det var bland det värsta jag sett.

post-6866-14468932536246_thumb.jpg

Irukandji (Carukia barnesi) är en art i djurgruppen maneter. Det är ett av de djur som är giftigast i hela världen. Manetens klocka är endast någon cm i diameter och måste kunna döda sitt byte snabbt och effektivt, och därför är giftet så starkt. Stinget leder till smärtor och illamående vilket i kombination med att den drabbade befinner sig i vattnet kan leda till drunkning.[1] Stinget ger inga symptom eller smärtor förrän cirka 30 minuter efter händelsen då giftet når hjärnan och paralyserar stora delar av kroppens nervsystem. Trots att maneten är kapabel till att döda en människa använder den giftet till att paralysera små fiskar, som den senare äter levande i "magen". De lever runt Australien, som är den kontinent på jorden med flest giftiga djur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...