Gå till innehåll

0,00 po4


pegekin

Rekommenderade inlägg

Beror väll på vad du har i karet och vad du menar med 0.00. Omätbart po4 är inte detsamma som obefintlig po4.

Det kan resultera i svältande koraller om man inte ser till att de får i sig fosfater på annat sätt. Det är en smaksak hur man kontrollerar näringsnivåer. En rekommendation är att inte nolla po4 snabbt och inte alls om du inte vet exakt vad du ger dig in på. 0.03 Är en ganska lagom siffra som ger dig lite marginaler & är även inom spannet som rekommenderas i "saltvattenskemi för dummies".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väll på vad du har i karet och vad du menar med 0.00. Omätbart po4 är inte detsamma som obefintlig po4.

Det kan resultera i svältande koraller om man inte ser till att de får i sig fosfater på annat sätt. Det är en smaksak hur man kontrollerar näringsnivåer. En rekommendation är att inte nolla po4 snabbt och inte alls om du inte vet exakt vad du ger dig in på. 0.03 Är en ganska lagom siffra som ger dig lite marginaler & är även inom spannet som rekommenderas i "saltvattenskemi för dummies".

Jaa, men hur höjer man de bäst då? Korallmat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska beroende på hur du idag uppnår omätbara nivåer. Egentligen menar jag, hur filtrerar du ditt vatten idag? Men att mata fiskarna & korallerna mer brukar resultera i mer po4 i vattenkolumnen. Likaså att dra ner på remover eller kolkälla. Det går även bra att dosera po4, det finns lite recept att söka rätt på i forumet. Jag har aldrig gjort det själv.

Jag vet för lite om ditt kar för att säga vad som är "bäst" sätt att höjja po4. Eller om det ens är nödvändigt/önskvärt. Är du nöjd med ditt kar idag finns det ingen anledning att göra några förändringar tycker jag.

Jag har haft 0.00 i po4 enligt min hanna checker i ett år ungefär. Jag matar både mina fiskar och koraller ganska friskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All fiskmat innehåller fosfat. Det är oftast bara att ösa på med lite mer foder.

Den här länken är rätt så intressant, den visar att det är just foder som är den enskilt största källan till fosfat.

http://www.advancedaquarist.com/2012/3/chemistry

Jag skulle råda att inte göra detta då det inte bara är fosfat du tillsätter utan även nitrat och gud vet vad mer... Bättre att dosera med något som innehåller fosfat i en mängd du kan styra och vet vad du tilsätter.

Nu vet jag inte exakt vad man kan tillsätta, men är ganksa övertygad att någon kan peka ut något vanligt som man hittar i matvarubutiken eller hos närmsta trädgårdsmästare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jacs blomsternäring innehåller ungefär 1% fosfor = 3% fosfat. Det går 20 droppar på en ml. 10000 ppm = 1%.

Sedan är det bara att räkna om man nu har fosfatbrist.

0,00 ppm uppmätt fosfat behöver inte innebära brist. En del fosfat är organiskt bunden och ger inte utslag i våra tester.

Men jag har sett ett tips om att det kan frigöras vid kokning. men om man skulle tillsätta något vid kokningen vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jacs blomsternäring innehåller ungefär 1% fosfor = 3% fosfat. Det går 20 droppar på en ml. 10000 ppm = 1%.

Sedan är det bara att räkna om man nu har fosfatbrist.

0,00 ppm uppmätt fosfat behöver inte innebära brist. En del fosfat är organiskt bunden och ger inte utslag i våra tester.

Men jag har sett ett tips om att det kan frigöras vid kokning. men om man skulle tillsätta något vid kokningen vet jag inte.

kolla dock noga vad det är för blomsternäring, har för mig att vissa kan innehålla saker man inte vill ha i karet. metaler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...