Gå till innehåll

Kan det börja leva igen?


Torreador

Rekommenderade inlägg

Hej på er

Jag startade upp mitt första saltvattenkar för ett år sedan, ett litet 20 liters som jag fick i present. Allt gick bra med det förutom några små missöden som berodde på min okunskap men överlag bra.

MEN i december så hände allt på en gång, fisken som jag hade i dog, det blev världens alginvasion (bruna saker) sen brakade pumpen sönder och en lampa gick sönder samtidigt och allt var kaos här så jag hann inte ta hand om det. Den boxarräkan som var kvar dog kort därefter så då släckte jag även den blå lampan som var kvar och sedan fick det stå helt enkelt.

Inte en bra lösning men så blev det tyvärr.

I förra veckan kände jag att NU äntligen ska jag ta tag i det igen. Jag lagade pumpen, köpte en ny lampa och tände upp. Alla koraller hade dött utom en liten grön skiva som klängde sig kvar. Två sniglar (vet inte vad de heter, skalet är svart och gulrandigt, snigeln är avlång och har en svart snabel) levde också samt 200 (typ) små små vita stjöstjärnor. Även ett gäng pods (heter de så? pyttesmå räkor typ) simmade omkring.

Jag gjorde rent karet från "bös" och gjorde ett 50% vattenbyte, körde igång pump och lampor och lät det stå några dagar, har nu satt i 2 små fiskar och en korall (lågväxande typ gräs, vet ej vad den heter). Två dagar sedan nu och både korall och fiskar mår väl.

Nu till min fråga:

Kan det finnas "fragment" av de gamla korallerna kvar så att de kan komma upp igen?? Jag hade flera skivor, ett kenyaträd, tre st xenia och två till varav en som var som illgrönt gräs och en som var okänd (inte ens Stig visste vad det var).

Kan det börja leva i karet igen av saker som inte syns nu menar jag?

/Bondmoran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Krille :-) Det som retar mig mest är att den som jag fick av dig dog. Den var superfin och hade brett ut sig över hela övre delen av en av stenarna. Dessutom lite kul att ingen visste exakt vad det var :-) Jag ska avvakta någon vecka och se om jag ser något tecken på liv någonstans där de andra suttit. Men annars kommer jag gärna neröver och ser vad du har :-) Du är en pärla!

Tack!

/Bondmoran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade en montipora som hade varit "död" i 3 månader, sen märkte jag några gula prickar som växte fram som endast sågs under blåljus detta visade sig sedan vara montiporan som återhämtade sig från att ha tappat ALL vävnad och blivit mörkgrön av alger.

Svar ja, de kan återhämta sig från "ingenting", men gäller att man har goda värden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alexcarina: Ja, det var helt utan cirkulation och ljus i över en månad.

Reuben: Åh, spännande :-) Hoppas jag hittar lite liv snart nu då :-D

Krille: Underbart :-D Jag avvaktar läget lite och kollar så allt går bra och om det kommer upp något. Hör av mig annars :-)

/Bondmoran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en liten skiva som hade råkat hamna i botten på tunnan där alla koraller hade mellanlandat mellan byte av kar. Den hade legat i botten i två dar med väldigt lite vatten och sedan spolats med varmast möjliga kranvatten några vändor. Jag tänkte att den kanske hade en chans så jag slängde i den i karet igen. Den tog sig.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...