Gå till innehåll

Algmagnet - Akrylakvarium


msen

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att det är mycket praktiskt med en algmagnet för att hålla rutorna rena och fina. Givetvis måste man ha "stenkoll" ;) på att inga stenar fastnar i den som gör repor. Det jag undrar är om någon vet om en bra algmagnet för som är ganska så liten och klarar 6 mm tjock akrylplast utan att göra repor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för akvarium med akryl på bara 6 mm?

Annars tror jag det är en dålig kombination. Iaf med vanliga algmagneter för jag tror deras grova sida kan repa akrylen ganska lätt. Jag tror den plasten är hårdare än akrylen i många fall och då blir det repor oavsett om man har sand mellan eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett Boyu HS-60A. Har inte mätt själv men har läst någonstans att det är denna tjocklek på glaset. Jag läste någon gammal tråd från 2009 att en del hade kört med blöta armar och mirakeltrasa. Det kanske fortfarande är detta som gäller för akryl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl glas i HS-60A karen? http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-nano-tank-128-litres-boyu-hs-60-a-pl-lighting.html (kolla in bilden på sidan förresten på akvariet i rummet för grymma photoshop skills, hahaha)

6 mm akryl låter helt tokigt lite för ett kar med över 50 cm vattennivå. Jag skulle tro att ditt akvarie är av glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt säker på att de också har glas. Det är på gränsen till extremt ovanligt med akvarier i akryl här i Sverige. Tyvärr.

De enda akvarierna jag kommer på på rak arm som är gjorda av akryl man ser i butik här i landet är Dymax IQ karen. De är riktiga akrylkar. De kostar normalt mellan 1000-1500 kronor. Akryl är av någon anledning otroligt dyrt här, varför vet jag inte, kanske för dålig efterfrågan. I Usa går det hitta akrylkar för bra priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...