Gå till innehåll

Dennerle Marinus 60 L Saltvattensäventyr


Karl Lindfelt

Rekommenderade inlägg

Hallå! Jag tänkte att det var dags att starta upp en egen tråd för mitt akvarium och mina funderingar. Sedan tidigare har jag haft sötvattensakvarier i ett par år och fastnat ordentligt i hobbyn. Under ett besök på Aquaria vattenmuseum körde jag fast i saltvattensträsket. Snarare än de praktfulla korallerna och de färggranna fiskarna var det alla smådjur som kröp runt i akvariet som väckte min fascination. Bortsett från enstaka småsnäckor saknar sötvatten synligt småliv; sötvattensakvariet består av fisken och inredningen. Men saltvattensakvarierna på vattenmuséet kryllade av liv i alla dess former och uppvisade ett välfungerande, fantastiskt ekosystem där alla livsformer fyllde en funktion som fick systemet att gå runt. Jag var fast.

Eftersom jag vet att akvariehobbyn har en tendens att utvecklas till en ständigt rasande malström i plånboken, och saltvattenshobbyn uttryckligen än mer så, bestämde jag mig för att hålla det lagom smått. Akvariet skulle också vara stilrent utan billiga plastdetaljer för att få godkänt från regeringen i huset. Efter lite letande föll valet på Dennerle Marinus kompletta saltvattenspaket: billigt, snyggt och, enligt vad jag kunde läsa mig till, funktionellt.

post-7055-14468932547225_thumb.jpg

Lite tekniska data

Akvarievolym: 60 L

Dimensioner: 38x38x43 (bxdxh)

Ljus: 36 W kompaktlysrör 2:2 vit/blått, 10 000 K

Cirkulation: Dennerle Marinus Biocirculator 4in1, 500 L/h (Tunze nanostream 6015, 1800 L/h beställt!)

Ingen skummare. 15 % vattenbyte/vecka.

post-7055-14468932547673_thumb.jpg

Akvariet startades i mitten av november och har cyklats in sedan dess med levande sten, en boxarräka och städpatrull. Fick en hanterbar kiselalgsblomning under de första veckorna, men det rådde lite makroalger och städarna på. Sedan dess har alla oönskade alger minskat stadigt. Bara översta lagret av sanden som är lite småbrunt, men det är ofrånkomligt i min erfarenhet av vit sand. Kanske blir lite vackrare om någonting rör runt översta lagret sand?

post-7055-14468932548796_thumb.jpg

För ett par veckor sedan fick jag lite tid över och köpte jag de första korallerna: en sinularia, gröna skivanemoner och ett kenyaträd. Bilderna är tagna strax efter inkoppningen så de var inte överlyckliga vid tillfället. Om någon vänlig själ vill upplysa mig så undrar jag vad de vita och svarta klumparna som sitter på samma sten är för något. Svampar? Något man borde tänka på rörande dem (giftiga/skadliga)?

post-7055-14468932549265_thumb.jpg

Här är vi idag! Fler koraller har inhandlats: Zoanthus, Euphyllia Paraglabrescens, Stylophora Milka och någon som jag inte minns namnet på (bilden på korallen som ser ut som småblommor ovan). Köpte även en Xenia, men den uppskattade inte flytten och dog. Skivanemonerna verkar trivas bra, de har delat sig flera gånger om och sinularian har ömsat skinn(?) och tagit fart i växten. Allt som allt är jag nöjd med hur karet har utvecklats och kan spendera timmar framför karet och ständigt hitta nya detaljer och livsformer. Nu tänkte jag låta korallerna acklimatisera sig lite grand och se till att akvariet och alla värden är stabila innan jag tillför någonting nytt. Sedan är väl tanken att jag ska införskaffa mig lite fisk om några veckor och titta på medan korallerna breder ut sig i akvariet.

Jag har några djur som ni gärna får hjälpa mig att identifiera och eventuellt inflika om de är bra eller dåliga. Här är de:

post-7055-14468932547892_thumb.jpg

1. En krabba, uppenbarligen. Men är den akvarievänlig?

post-7055-14468932548115_thumb.jpg

2. Vad är det högra för något? Ser inte ut som glasrosor och har knappt växt sedan november.

post-7055-14468932581828_thumb.jpg

3. Båda två har synts sedan stenen inköptes och de har växt ganska bra. Det till höger har även dykt upp på andra ställen i akvariet också.

post-7055-14468932582063_thumb.jpg

4. Vad är detta? Jag kunde inte få en skarpare bild än så, tyvärr. Det dök upp på någon vecka efter att jag köpte de första korallerna. Någon form av bubbelalg?

post-7055-14468932546768_thumb.jpg

post-7055-14468932547012_thumb.jpg

post-7055-14468932547449_thumb.jpg

post-7055-14468932548342_thumb.jpg

post-7055-14468932548565_thumb.jpg

post-7055-1446893254904_thumb.jpg

post-7055-14468932549488_thumb.jpg

post-7055-14468932549704_thumb.jpg

post-7055-14468932549925_thumb.jpg

post-7055-14468932580761_thumb.jpg

post-7055-1446893258129_thumb.jpg

post-7055-14468932581611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Och en riktig godsak kan man skymta till höger i bild två. :)

När du får din Tunzestreamer ska du nog överväga att plocka bort filtret. Den levande stenen är filter nog. Om inte annat så kanske du ska plocka bort svampen i alla fall.

Ser i alla fall väldigt bra ut och jag är imponerad över att du väntat så länge med att köpa någon fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett Dennerle nano marinus 30 i oktober så våra kar har varit igång ungefär lika länge. Kul att se att någon annan här har ett liknande kar och det ska bli spännande att se hur det utvecklas för dig. Jag har också väntat med att sätta in någon fisk. Har du funderat på vad du vill ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Och en riktig godsak kan man skymta till höger i bild två. :)

När du får din Tunzestreamer ska du nog överväga att plocka bort filtret. Den levande stenen är filter nog. Om inte annat så kanske du ska plocka bort svampen i alla fall.

Ser i alla fall väldigt bra ut och jag är imponerad över att du väntat så länge med att köpa någon fisk.

Tackar tackar! Godsaken till höger är ett trevligt supplement när man sitter framför akvariet! ;)

Jag brukar krama ur filtersvampen vid varje vattenbyte för att avlägsna så mycket skräp som möjligt från akvariet, med tanke på den relativt lilla vattenvolymen. Filtret fyller därmed en mekanisk funktion snarare än en nedbrytande. Avfallsvattnet varken luktar eller ser ut som rosor efter urkramningen, vilket indikerar att en hel del faktiskt fastnar i filtersvampen. Min tanke är att jag då avlägsnar skit och avfall i "fysisk" form innan det har hunnits brytas ned och löst sig som (oönskade) näringsämnen i vattenpelaren. Givetvis fastnar skräpet under och mellan stenar också och tas omhand av akvariet, vilket ger en viss mån av nödvändiga näringsämnen, t.ex. nitrat, för akvariets livsformer att nyttja. Eventuellt överskott är det tänkt ska absorberas av makroalgerna som syns under pumpen på bild 15. Så har jag åtminstone resonerat kring hur akvariets belastning ska hållas så låg och effektiv som möjligt, men rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!

Jag köpte ett Dennerle nano marinus 30 i oktober så våra kar har varit igång ungefär lika länge. Kul att se att någon annan här har ett liknande kar och det ska bli spännande att se hur det utvecklas för dig. Jag har också väntat med att sätta in någon fisk. Har du funderat på vad du vill ha?

Jag fick faktiskt nys om akvariepaketet genom din tråd! När jag såg det föll jag ganska snabbt för det och kort därefter la jag min order. Visst ska det bli kul att se ett liknande kar och hur man kan forma det. Men du får ta och lägga upp lite nyare bilder och visa hur det utvecklats sen senast. Det som efterfrågas från flickan i huset såväl som besökande när det kommer till fisk är clownfiskar. Det känns nästan som ett måste i nybörjarfasen med saltvatten, precis som med guppies när det kommer till saltvatten. Men jag är inte helt säker på om mina 60 liter är tillräckligt för clownerna, jag har fått olika besked från olika håll, så än är ingenting bestämt. Hur har du tänkt själv med ditt som är 30 L?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag köpte lite nya koraller idag, bland annat en flakväxande Montipora. Tror ni inte att jag lyckades ha sönder den när jag försökte fästa den i akvariet? Självklart lyckades jag med det. I samma veva som jag försökte fånga den fallande korallen satte jag en smetig tumme med korallepoxy mitt i den. Det mesta av epoxin gick att borsta bort med en tandborste men fragmenteringen kvarstår. Jag antar att båda delarna av korallen kan leva vidare, men hur säkerställer jag det? Tills vidare kilade jag in den avbrutna biten i en glipa bland stenen. Någon som har några tips hur jag ska hantera korallbitarna så att båda överlever?

post-7055-14468932669277_thumb.jpg

post-7055-1446893266878_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fraggade mina zoanthus idag. Tanken är att om jag delar upp dem i mindre bitar sprider de sig snabbare över de ytor som jag vill ha knappar på. Vi får se hur det går med det. Det var första gången jag fraggade och lite nervöst var det med knapparnas gift, men jag var så försiktig jag kunde med ordentliga handskar, ögonskydd osv på mig. Jag tyckte det gick bra; än så länge lever jag!

post-7055-14468932727757_thumb.jpg

Nyfraggade knappar. (Kenyaträdet ska flyttas från den hemska "svampen" asap!)

Belysningen till akvariet hade ingen månbelysning och det tyckte jag var trist. Fluorescerande koraller är ju bland det häftigaste med saltvatten! I en låda hittade jag en LED-list från IKEA med ställbar färg som bara låg och skräpade. Jag satte på det djupblåaste ljuset som gick och lyste över det mörka akvariet. Jäklar vilka häftiga färger från korallerna! Tio minuter senare satt listerna fastlimmade på orginalbelysningen. Enkelt och effektfullt! Elsäkerhetsmässigt, nja. Men det funkar temporärt. Generellt tycker jag orginalbelysningen är lite tråkig eftersom man inte kan cykla dag-natt/soluppgång-solnedgång. Är ganska sugen på att köpa en Maxspect Razor 60W. Om någon har prövat belysningen och kan ge för- och nackdelar vore jag tacksam!

post-7055-14468932731142_thumb.jpg

I övrigt tuffar karet på bra. Lite kiselalgsblomning i framkanten av sandbotten som jag försöker vänta ut. Köpte tre koraller i veckan. Ricordea Florida, en blå Discosoma och en röd, flakväxande Montipora. Funderar på ett par korallarter till innan jag lugnar ner mig på den fronten och låter allt etablera och sprida sig i karet. I fiskväg är det ännu tomt. Personligen gör det mig inget, det finns så mycket att se och beundra ändå. Men från den bättre hälften finns det påtryckningar om ett par clownfiskar. Tror ni det funkar i karet? Några helkarsbilder:

post-7055-14468932730316_thumb.jpg

post-7055-14468932728031_thumb.jpg

post-7055-14468932728269_thumb.jpg

post-7055-14468932728497_thumb.jpg

post-7055-14468932728744_thumb.jpg

post-7055-14468932729022_thumb.jpg

post-7055-14468932729278_thumb.jpg

post-7055-14468932729539_thumb.jpg

post-7055-14468932729769_thumb.jpg

post-7055-14468932730024_thumb.jpg

post-7055-14468932730616_thumb.jpg

post-7055-14468932730898_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan rekommendera razor 60w helt klart! Lätt att använda, ger fint ljus och kostar inte skjortan. Jag har 16000k och det är jag väldigt nöjd med.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Ja, den är helt klart prisvärd och snygg i mitt tycke. Men jag har sett många Razor-armaturer till salu här på forumet och då ringer ju varningsklockorna... Ska läsa runt lite mer innan jag bestämmer mig.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par clowner kan du ha i en 60 liters kub. Se till att du får percula eller den där andra arten som inte blir mer än 6 -7 cm.

Jag tror nog att man kan vara ganska lugn när det gäller köp av Razor. Anledningen till att det kommer ut många till försäljning är antagligen för att det är den ledbelysning som säljer bäst. Sen är det väl så också att eftersom Razor har väldigt bra pris/prestanda, dvs inte dyrast men heller inte bäst, så byter kanske en del i förhoppning att det ska bli ännu bättre. 60W är lite overkill för det där akvariet så du skulle inte behöva köra den på full effekt. Det är vad jag tror i alla fall. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag har en krabba som hängt med i akvariet ett tag som jag behöver lite hjälp med. Några inlägg upp syns den sitta på glasrutan som en liten spoling. Nu har den växt ganska rejält sedan dess och mäter väl runt 6 cm i diameter. Jag undrar om någon har koll på om det är en revsäker krabba eller om jag kan vänta mig trubbel från den i framtiden. Har någon ett namn på den vore det ännu bättre! Fick en hyfsad video på den när den försöker inreda om.

En liten statusuppdatering om akvariet i övrigt. Karet står och puttrar i sitt hörn. Ett par koraller har tillkommit men ingen fisk har införskaffats. Akvariet fick inte så mycket kärlek under sommaren men klarade sig ganska bra ändå. Min Ricordea släppte dock från plattan den satt på när jag var bortrest och sen kunde jag inte hitta den, vilket var trist. Överlag tycker jag att det är lite trångt och litet och vill ha mer bottenyta. Planen framöver är att flytta över allt till ett 120 l-kar som passar in perfekt i hörnan och som ändå bara står och samlar damm. Tekniken i detta borde räcka till utan några större problem. Det enda som måste köpas in är belysning och där tänkte skaffa en Maxspect Razor 120 w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en krabba som hängt med i akvariet ett tag som jag behöver lite hjälp med. Några inlägg upp syns den sitta på glasrutan som en liten spoling. Nu har den växt ganska rejält sedan dess och mäter väl runt 6 cm i diameter. Jag undrar om någon har koll på om det är en revsäker krabba eller om jag kan vänta mig trubbel från den i framtiden. Har någon ett namn på den vore det ännu bättre! Fick en hyfsad video på den när den försöker inreda om.

Ser ut som en solklar Actaeodes, antagligen A. tomentosus. Vet inte mycket om artens beteende, men då släktet tillhör familjen Xanthidae så skulle jag åtminstone passa mig för att äta den (arter som bär på bland annat tetrodotoxin lagrat i buken är vanliga inom familjen). Förövrigt brukar de flesta "liftarkrabbor" betraktas som marodörer tills motsatsen är bevisad. Har den vuxit mycket så betyder det ju att den har en god födotillgång, i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en solklar Actaeodes, antagligen A. tomentosus. Vet inte mycket om artens beteende, men då släktet tillhör familjen Xanthidae så skulle jag åtminstone passa mig för att äta den (arter som bär på bland annat tetrodotoxin lagrat i buken är vanliga inom familjen). Förövrigt brukar de flesta "liftarkrabbor" betraktas som marodörer tills motsatsen är bevisad. Har den vuxit mycket så betyder det ju att den har en god födotillgång, i alla fall.

Ah, bilderna på google verkar vara spot on. Tack! Enligt sidan nedan är den inte revsäker, så den får inte flytta med till 120 l-karet. Det kanske kan förklara var min ricordea tog vägen...

http://www.chucksaddiction.com/hitchcrabs.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Problem i akvariet! Jag köpte ett gäng koraller förra veckan. En Ricordea, en Euphyllia, en sps och stjärnpolyper. Ett par dagar därefter gjorde jag vattenbyte som vanligt. Efter det har min Milkas polyper varit indragna i princip överallt, vissa partier här och var har haft polyperna ute lite grann. Det är ganska svårt att riktigt avgöra när inte polyperna är ute men jag har upplevt korallen som ganska blek. Övriga koraller har varit relativt normala. Sps:en hade polyperna indragna första dagen som milkan men har sedan varit som vanligt.

Jag har tyvärr inte tester för alla värden ännu. Jag åkte för att köpa tester igår, men Aquarium Stockholm höll på att stänga ner butiken för gott och hade inte så mycket kvar. Ska kolla på Triton imorgon och även införskaffa ballingsalter för bättre framtida stabilitet. Ännu vet jag bara att magnesiumet håller sig på 1410 och inget fosfat visas på Saliferts tester. 1,025 salthalt. Gjorde ett vattenbyte på 40% idag och tillsatte aktivt kol i en strumpa. Allmänt byter jag 10% var 1-2 vecka med Tropic Marine Pro reef. Har osmosfilter.

post-7055-14468934472935_thumb.jpg

Idag började milkan tappa vävnad på två grenar. Jag såg det ett par timmar efter att jag tillsatt kolet och vet inte om det beror på kolet som är närmast de ytorna (ca 10 cm) som är drabbade eller om det är ren slump. Det jag undrar är vilka potentiella orsaker som kan trigga vävnadsdöd och om jag kan göra någonting mer för att bromsa in vävnadsdöden. Ska skaffa nitrat-, kalcium och KH-test imorgon, samt ballingsalter. Är det något mer test eller liknande jag borde skaffa för att bekämpa detta?

Tacksam för hjälp!

post-7055-14468934472686_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem då jag köpte min. Jag gjorde inget speciellt och sedan kom vävnaden tillbaka. Nu trivs den och växer, dock sakta.

Okej. Växte vävnaden över skelettet igen alltså? Jag hoppas på att jag har samma tur som du, men det verkar inte stanna av. Nu har i princip hela de två drabbade grenarna tappat vävnad, med undantag för toppen, och ytterligare två närliggande grenar är drabbade. Såg lite mer polyper på andra sidan korallen idag däremot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står så ljust det går i nuvarande karet, nästan vid ytan direkt under lampan. Däremot är ljuset inte jättekraftigt, 36 w kompaktlampa. Cirkulationen överlag är väldigt kraftig, men för ett par veckor sedan vred jag bort utblåset som blåste direkt på korallen. Det gjorde jag för att det område som träffades direkt av strålen gulnade och såg ut att lida. Flödesförändringen kan vara en orsak till degenereringen nu när jag tänker på det.

Salthalten är 1.025.

Nu är jag på landet så jag ser inte hur det utvecklats över helgen. När jag åkte hemifrån var cirka en tredjedel död.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...