Gå till innehåll

Tropic Marin Pro reef - Gemensam reklamation?


Henric

Rekommenderade inlägg

Alltså, jag kör med tm, men hur vet man att man fått en dålig batch? Är det typ när man ser om korallernq dör? Vilket i mitt nano skulle kunna bero på 1000 andra saker. Fast jag hade knappar som växte och trivdes för att helt skrumpna ihop och tyna bort. Trodde det berodde på nått annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja det är ju väldigt tråkigt då TM har varit mitt favoritsalt en lång tid, har de senaste gångerna fått salt som stelnat i hinken så att man fått skrapa loss det, antagligen har det ju bildats vissa mängder olösliga salter samtidigt men inget som jag reagerat på. Det stora bryderiet är ju vilket salt man ska köpa nästa gång, deltec och RedSea gillar jag inte, Tropic Marin har dålig kvalitetskontroll, litar inte helt på Fauna marin heller. Börjar bli magert på lättillgängligt salt med god kvalité... ZeoSaltet, njeh,bleh... Preis, nja... isch varför kan inte nån göra det RÄTT...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig testat TM men många verkar ju ha problem med det. En tanke som slog mig är att om det kommit fukt i saltet så kanske karbonaterna reagerat med calcium? Skulle förklara det låga kh värdet, och kanske även dammigheten. Min tanke är att fukten tynger ner de mycket lätta partiklarna som skapar detta damm. Det skulle ju inte behövas mycket fukt då dammen troligen inte väger speciellt mycket..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag kör med tm, men hur vet man att man fått en dålig batch? Är det typ när man ser om korallernq dör? Vilket i mitt nano skulle kunna bero på 1000 andra saker. Fast jag hade knappar som växte och trivdes för att helt skrumpna ihop och tyna bort. Trodde det berodde på nått annat.

Kolla KH.. sen kan du kolla Mg.. verkar vara utslagande .. enligt ovan mätningar... är KH under 5 har du nog ett kass salt.. (är det rätt uppfattat av er andra kännare?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu försöker jag inte förringa de som har problem men ALLT Tropic Marine är ju inte dåligt. Det är ett av de mest säljande salten och för de allra flesta har det fungerat felfritt i många år. Letar man runt lite på nätet så tror jag nog man kan hitta klagomål på de flesta salten någonstans vid något tillfälle. Därför tror jag det är en bra idé att ta en testomgång varje gång man börjar med en ny spann alternativt en spann från en ny batch, oavsett vilket märke man har köpt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu försöker jag inte förringa de som har problem men ALLT Tropic Marine är ju inte dåligt. Det är ett av de mest säljande salten och för de allra flesta har det fungerat felfritt i många år. Letar man runt lite på nätet så tror jag nog man kan hitta klagomål på de flesta salten någonstans vid något tillfälle. Därför tror jag det är en bra idé att ta en testomgång varje gång man börjar med en ny spann alternativt en spann från en ny batch, oavsett vilket märke man har köpt.

Jag håller med dig helt. Det är ju bara vissa batcher som verkar vara dåliga. Det intressanta är ju vad man gör när man fått en dålig batch. Jag kan nog tycka att när dom levererar ett salt som inte håller vad de lovar så vore ju det snyggt att helt enkelt byta ut det. Det hade varit kul att höra om nån av dom som råkat ut för det här dåliga saltet lyckat få till acceptabla värden genom att blanda om saltet i hinken ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok du tycker så. Men säg att du köper en 25kg hink och kollar värdena efter blandat 200 liter vatten och får kassa värden som jag fick med kalium på runt 250mg/liter och att koraller dör som flugor.... Ett bra salt får ALDRIG släppa igenom sådan skit och sedan säga att det inte är något fel på saltet utan vi amatörer som mäter fel.

Vad vet jag , men har man så dålig kvalitets kontroll kan det ju likaväl finnas kraftigt förhöjda värden av något som blir skadligt som man inte kan mäta. Jag har iaf tappat förtroendet för TM och kommer inte köpa det mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok du tycker så. Men säg att du köper en 25kg hink och kollar värdena efter blandat 200 liter vatten och får kassa värden som jag fick med kalium på runt 250mg/liter och att koraller dör som flugor.... Ett bra salt får ALDRIG släppa igenom sådan skit och sedan säga att det inte är något fel på saltet utan vi amatörer som mäter fel.

Vad vet jag , men har man så dålig kvalitets kontroll kan det ju likaväl finnas kraftigt förhöjda värden av något som blir skadligt som man inte kan mäta. Jag har iaf tappat förtroendet för TM och kommer inte köpa det mer.

Jag förstår dig fullständigt och tycker det är högst märkligt beteende/dåligt hanterat från Tropic Marin. Min poäng är mer att det dessvärre kan hända med alla salt. Jag har läst liknande trådar om Red Sea salt, Korallenzucht, Reef Crystals, Sera, Blue Treasure m.fl.

Sen har jag egna funderingar kring TM Pro Reef och Kalium-värdet. Jag har själv drabbats av detta och det tog ett bra tag innan jag förstod vad som var fel (jag hade dessutom flera felkällor som verkade samtidigt). Men det konstiga är att jag inte lyckades justera upp kaliumvärdet hur mycket jag än tillsatte. Nu kör jag ett annat salt och då fungerar kaliumtillsatserna utmärkt. Samma dosering som tidigare inte gav ngn effekt höjer nu precis enligt beräkningarna. Så jag funderar på om det är ngt annat som stör/samverkar med kaliumvärdet. Men det är så klart ett sidospår i den här diskussionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med tråden är inte bara att "spotta" på TM. Många andra saltleverantörer har också haft problem. Vad jag vill uppnå är en högre och jämnare kvalitet på det salt som säljs. Vi måste kunna lita på leverantörerna att de har en kvalitetskontroll. Så svårt kan det ju inte vara att testa varje batch. Om vi akvarister inte påpekar att vi inte är nöjda kan de köra på som vanligt och även i framtiden kommer vi att få problem. Så jag vill skicka ett mail till dem och påpeka att många akvarister kommer inte att köpa TM salt pga. dålig kvalitet. Makten ligger i dessa forum. Rent teoretiskt har vi makten av att kunna sänka ett märke fullständigt, om de har liknande problem i andra länder. Så åter igen, det handlar inte bara om att klaga, det handlar lika mycket om att hjälpa TM och att de förhoppningsvis ökar kvaliteten och kontrollen, som gör att vi kommer att få ett bättre salt än vad som levereras i dag.

(Att köpa en hink och testa om värdena är bra är jag inte intresserad av, det är allt för mycket pengar...)

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men igen, finns många som säger att de tappat förtroendet för TM, men vilket närke är bättre, alla salt jag kört med har haft dåliga batchar, vilket är det ni litar på, jag är väldigt intresserad då jag vill ha ett bra salt, men precis som Dykaren säger, alla kända märken har haft sina problem, och alla har förnekat att det varit problem utan skyllt det på akvaristerna. Det är egentligen det jag blir mest besviken på, jag kan köpa att man nån gång då och då får en dålig batch, men att inte kunna erkänna det och anklaga en stor mängd användare av produkten istället, det är för mig väldigt förtroendeskadande. Jag vill premiera märken som står bakom sin produkt, men ja, än har jag inte hittat det bland saltleverantörerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men igen, finns många som säger att de tappat förtroendet för TM, men vilket närke är bättre, alla salt jag kört med har haft dåliga batchar, vilket är det ni litar på, jag är väldigt intresserad då jag vill ha ett bra salt, men precis som Dykaren säger, alla kända märken har haft sina problem, och alla har förnekat att det varit problem utan skyllt det på akvaristerna. Det är egentligen det jag blir mest besviken på, jag kan köpa att man nån gång då och då får en dålig batch, men att inte kunna erkänna det och anklaga en stor mängd användare av produkten istället, det är för mig väldigt förtroendeskadande. Jag vill premiera märken som står bakom sin produkt, men ja, än har jag inte hittat det bland saltleverantörerna...

inne på min 12-13 20liters låda med korallenzuchts och har alltid haft stabila värden, någon som haft problem med detta saltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske ska ta med i beräkningen oxå att när nått sånt här börjar snackas om så blir ju lätt problemet jättestort.

alla som har problem med akvariet skyller på saltet för att få en förklaring. Att ett vattenbyte med ett salt skulle göra att korallerna dör dom flugor är faktiskt ganska otroligt. Att olika salt har olika världen på vissa ämnen och att det kan skilja lite mellan olika batcher är väll inget onormalt. Skulle det vara skadligt att använda eller att avvikelserna skulle vara så stora att det är skadligt skulle ju batchen dras tillbaka. Ett stort företag är ju medvetna om att en sån sak är dåligt för namnet och försäljningen så sånt har dom nog koll på. :)

Jämför om det är samma batch ni använt nivsom har problem. Är det det så kan det ju vara nått att bråka om är det inte det så kan man ju hitta andra förklaringar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självfallet ger sånt här ringar på vattnet och ibland handlar det om mätningar vid t.ex. fel salthalt.

Alla tillverkare kan nog råk ut för en sämre batch vid något tillfälle, det verkar finnas en viss problematik i beredningsprocessen - men självklart vore det önskvärt med en bättre kvalitetskontroll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inne på min 12-13 20liters låda med korallenzuchts och har alltid haft stabila värden, någon som haft problem med detta saltet?

Jo jag fick nog 2 st lådor med lågt kalium och Kh värde för några år sedan.

KH som ska va i den lägre skalan när man kör Zeovit är lätt att justera upp men kaliumet blir ganska dyrt.

Till saken hör att jag svär på testet på Kh sätter jag men kalium testet kan den som avläser tolka.

Sen tror jag många mäter galet med dom simpla hobby tester vi fogar över och sedan spyr på tillverkarna,för mig är det lika solklart att testa en ny hink salt innan man använder den,lite som att slänga i en fisk utan karantän som sedan tar livet av x antal tusenlappar.

Jag tror att KZ salt e riktigt bra men många vill nog ha lite högre KH.

Jag själv har fastnat för Fauna Marins salt som jag kört ett par hinkar av och det är hittills kanon.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort flera referens tester med dejong salt Jag köpte 3 hinkar för ett bra tag sedan och har kollat var hink med samma testa jag kollat TM saltet i samma salthalt. Dejong saltet har legat allihop på 370mg/ liter kalium andra parametrar inom önskvärt område. När det saltat börja ta slut så införskaffades en hink proreef för jag var inte 100% nöjd med utfärgning mm med dejongsaltet. För TM salt skall ju va så bra.... Ack så fel man hade.

41153 är batch numret på den hink jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag fick nog 2 st lådor med lågt kalium och Kh värde för några år sedan.

KH som ska va i den lägre skalan när man kör Zeovit är lätt att justera upp men kaliumet blir ganska dyrt.

Till saken hör att jag svär på testet på Kh sätter jag men kalium testet kan den som avläser tolka.

Sen tror jag många mäter galet med dom simpla hobby tester vi fogar över och sedan spyr på tillverkarna,för mig är det lika solklart att testa en ny hink salt innan man använder den,lite som att slänga i en fisk utan karantän som sedan tar livet av x antal tusenlappar.

Jag tror att KZ salt e riktigt bra men många vill nog ha lite högre KH.

Jag själv har fastnat för Fauna Marins salt som jag kört ett par hinkar av och det är hittills kanon.

Patrik

Anledningen jag kört mycket med TM + dom andra "dyra" salterna är pga av att jag ska slippa mäta och dosera iordning värdena själv !

Annars ser jag ingen som helst anledning köra dom dyrare salterna ! Ska jag lägga ner 1 timme och mäta och dosera iordning varje gång jag ska byta lite vatten , så kan jag lika gärna ha salt för 400kr hinken ! (japp FM har funkat riktigt bra i mitt också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen jag kört mycket med TM + dom andra "dyra" salterna är pga av att jag ska slippa mäta och dosera iordning värdena själv !

Annars ser jag ingen som helst anledning köra dom dyrare salterna ! Ska jag lägga ner 1 timme och mäta och dosera iordning varje gång jag ska byta lite vatten , så kan jag lika gärna ha salt för 400kr hinken ! (japp FM har funkat riktigt bra i mitt också :)

Jo jag kan hålla med dig i sak att man ska lita på det man slantar för men en hink för 400kr är inte lika bra som en dyrare.

I slutändan så går det att packa vägsalt och sälja pga det är billigt men det lär inte hålla i längden.

Att mäta e väl för alla skit tråkigt men när man börjar med en ny produkt alt en ny salt hink kan det va det billigaste alternativet att mäta och vara observant på förändringar.

Även om jag tror att dom flesta salterna inte skulle ta död på något i våra kar av ett vattenbyte på 10% så gäller det att ha koll på sakerna.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...