Gå till innehåll

Tropic Marin Pro reef - Gemensam reklamation?


Henric

Rekommenderade inlägg

Satte en sats på 10 liter kallt kranvatten. I med salt. 1.023, matte kh. 9. Alltså är mitt salt okej? Eller?

Min gamla mentor sa till mig.

Såhär ska du göra.

Blanda rätt mängd salt och låt vattnet stå med kraftig cirkulation i 1 dygn sen kan du mäta.

Och va mätte han? typ salthalt va nog det enda som gick att mäta.

Om man har ett streck i en gammal salthink och fyller vatten dit och sedan köper en hushållsvåg och väger saltet så sparar man grymt mycket tid och slipper blänga i refraktometern.

Oj va jag svävade iväg.

Låt det stå i ett par timmar med cirkulation och tempen bör nog ligga över 20 sen kan du mäta.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Samma missnöje med TM här. Senaste 90kg (2 säckar a 20kg och 2 hinkar a 25kg) har legat på 3-4Kh. Kraschade mer eller mindre karet för ett år sedan då jag försökte korrigera lågt Kh med rejäla vattenbyten :/. Har varit i kontakt med Herr Balling som skickade mig ett nytt Kh test (som visade samma låga Kh) och slutligen skickade han mig en ny säck som höll goda värden. Senaste inköpet blev 22Kg Red Sea Coral Pro. Det har iaf inte för låga värden och passar mig rätt bra då saniteten drar iväg med höga ballingdoser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gamla mentor sa till mig.

Såhär ska du göra.

Blanda rätt mängd salt och låt vattnet stå med kraftig cirkulation i 1 dygn sen kan du mäta.

Och va mätte han? typ salthalt va nog det enda som gick att mäta.

Om man har ett streck i en gammal salthink och fyller vatten dit och sedan köper en hushållsvåg och väger saltet så sparar man grymt mycket tid och slipper blänga i refraktometern.

Oj va jag svävade iväg.

Låt det stå i ett par timmar med cirkulation och tempen bör nog ligga över 20 sen kan du mäta.

Patrik

gör man detta skall man dock vara noga med att saltet lagras ordentlgit så den inte suger åt sig fukt vilket kan göra det tyngre och därmed göra mätningen skev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är allt för många som har problem för att vi ska säga att det är mätfel. Och många av oss har mätt i flera år och jag tror inte vi mäter fel bara på TM-salt....

Allt handlar inte om kh, Mg och och Kalium. Om man inte lyckas att göra rätt på macroelementen, hur ligger det till med spårelmenten? Vi vet ju vad Koppar kan ställa till med. Om man har använt samma mätinstrument för alla tillsattser kan nog saltet vara i stor obalans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är allt för många som har problem för att vi ska säga att det är mätfel. Och många av oss har mätt i flera år och jag tror inte vi mäter fel bara på TM-salt....

Allt handlar inte om kh, Mg och och Kalium. Om man inte lyckas att göra rätt på macroelementen, hur ligger det till med spårelmenten? Vi vet ju vad Koppar kan ställa till med. Om man har använt samma mätinstrument för alla tillsattser kan nog saltet vara i stor obalans.

Här är ju minst tre trådar på guiden om detta problem.

för mig känns det iaf rimligt att vi informerar Balling om vår diskussion och upplevda besvikelse på hans varumärke.

Är det någon som kan pm.a mig hans email. Så formulerar jag något sakligt baserat på de rapporter som finns här.

Jag vill gärna ha ett sakligt svar. Jag har själv kört TM pro reef sen jag började och aldrig haft problem... jag vill gärna fortsätta med det som bas..

Tänkte maila honom bara för egen del... men jag kan vidarebefodra mailet om jag får ngt svar.

Sen antar jag att flera handlare redan pratat med TM om detta problem.. men jag har inte sett ngn handlare citera svar från TM

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, bättre att ta reda på fakta och vara konstruktiv istället för att alla bara ska prata en massa om saker som kanske inte stämmer..

Skulle vara intressant att veta hur saltet tillverkas oxå.. Om det nu kan skikta sig som vissa här påstår. Har själv lite svårt att tro att man tar en bytta och häller i lite pulver av varje och rör omkring för att få det färdiga saltet.. Då förstår jag att det är svårt att få koll på kvalliten. Borde vara lite mer homogent kan man tycka.. Typ att man löser upp allt i en lösning och sedan spraytorkar det eller nått liknande.. Fråga gärna om han kan redogöra för hur det tillverkas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att man gör just så - blandar ett antal salter i någon typ av roterande trumma och packar blandningen. De recept som ligger till grund för de syntetiska salterna har beskrivits i akvarielitteraturen. Här en trådstart för att se vad som troligen är den historiska grunden för Tropic Marins salter:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?54000-Blanda-eget-artificiellt-saltvatten-fr%E5n-grunden-%28recept%29&highlight=CaCl2

Utmaningen för en akvariesaltproducent är att hitta råvaror som är tillräckligt rena och över tiden väldefinierade men samtidigt inte för dyra. Jag vet från mitt jobb att det verkar vara svårt i dessa tider av extrem globalisering. Leveratörer köper av underleverantör och köper av underunderleverantör osv. Till sist så vet man inte var saker och ting kommer ifrån och vilket skit man får hem.

Nyligen beställde vi hem 1 kg magnesiumsulfat till mitt lab från en av de större leverantörerna. Det visade sig att detta standardsalt hade grå prickar som utgjorde en olöslig fraktion som reagerade våldsamt med vatten och bildade värme samt gas. Lösningen blev kraftigt basisk. Jag gissar att det rörde sig om metalliskt magnesium som förorenade saltet av någon anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att man gör just så - blandar ett antal salter i någon typ av roterande trumma och packar blandningen. De recept som ligger till grund för de syntetiska salterna har beskrivits i akvarielitteraturen. Här en trådstart för att se vad som troligen är den historiska grunden för Tropic Marins salter:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?54000-Blanda-eget-artificiellt-saltvatten-fr%E5n-grunden-%28recept%29&highlight=CaCl2

Utmaningen för en akvariesaltproducent är att hitta råvaror som är tillräckligt rena och över tiden väldefinierade men samtidigt inte för dyra. Jag vet från mitt jobb att det verkar vara svårt i dessa tider av extrem globalisering. Leveratörer köper av underleverantör och köper av underunderleverantör osv. Till sist så vet man inte var saker och ting kommer ifrån och vilket skit man får hem.

Nyligen beställde vi hem 1 kg magnesiumsulfat till mitt lab från en av de större leverantörerna. Det visade sig att detta standardsalt hade grå prickar som utgjorde en olöslig fraktion som reagerade våldsamt med vatten och bildade värme samt gas. Lösningen blev kraftigt basisk. Jag gissar att det rörde sig om metalliskt magnesium som förorenade saltet av någon anledning.

Jag tror som dig.. antar du tom vet bättre..

En novis fråga... vad händer när man torkar havssalt? Finns det risk att calciumkarbonat eller ngt annat fäller ut? Så att torkat havssalt blir svårlöst? Kanske ot.

Jag har fått emailen till balling nu. Ska fila på en formulering. Återkommer

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hänvisar du till information från -68?

Du skriver att det är starten till tropic marin's salt. Alla andra tillverkare då? Vad bygger deras salt på?

Du är övertygad.. Ska vi inte ta reda på fakta först?? Innan vi blir övertygade??

Ja, grunden för saltvattenakvaristiken återfinns i litteratur från 60-talet. Du kan se i tråden att senare saltblandningar är varianter och förfiningar av samma grundidé. Just Hans-Werner Balling på Tropic Marin publicerade på området syntetiska saltblandningar i DATZ 1994, därav namnet "Ballingmetoden". Tropic Marins salter har alltid beskrivits som blandningar av syntetiska salter. T ex uppger de själva på sin engelskspråkiga hemsida: "Tropic Marin sea salt is manufactured from pharmaceutically pure salts". Pro Reef-saltet beskrivs som en utveckling av grundprodukten: "a continuous improvement of the Tropic Marin sea salt" samt "Manufactured from pure, pharmaceutical grade salts, free from nitrates, phosphates and other unwanted chemicals." Vissa andra märken använder intorkat naturligt havsvatten som grund för sina akvariesalter, därav min formulering.

Jag försöker att upprätthålla ett kritiskt förhållningssätt och upplever att jag har fakta i målet; Tropic Marins salter är enligt de själva just blandningar av rena salter i samma tradition som i referensen från 1968.

För min del är jag mer nyfiken på hur deras kvalitetkontroll av produkten ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En novis fråga... vad händer när man torkar havssalt? Finns det risk att calciumkarbonat eller ngt annat fäller ut? Så att torkat havssalt blir svårlöst? Kanske ot.

Hoppas det inte är för OT. Visst är det så att torkar man saltvatten så blir den en olöslig fraktion som innehåller t ex kalciumkarbonat, magnesiumkarbonat och kalciumsulfat som inte går i lösning igen. Så de akvariesalt som är baserade på den produktionsmetoden görs genom att tillsätta vissa salter efteråt i ett försök att få naturliga halter av alla större joner. Men detta gäller alltså inte Tropic Marins helsyntetiska salter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blue treasure salt är ett salt som jag använt med framgång väldigt stabila och bra värden. Nackdelen av någon konstig anledning är det svårt att få tag i lokalt nu för tiden.

Jo ang skaka hinkarna vet inte om handlarna är så pigga på att göra detta. jag tänker då inte sabba min rygg mm pga att man ska skaka en tung hink med alt spec inte pga att man är reumatiker.

Det kan ju inte vara kul som handlare häller när det blir så här tokiga värden på ett salt. Visst att man ska mäta första satsen av blandat vatten gör jag alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med att mäta innnan man använder saltet är säkert bra, men vi måste tänka på att allt går inte att mäta, t.ex. spårelement i för stor mängd är skadligt.

VI MÅSTE KUNNA LITA PÅ DET SALT VI KÖPER.

Är just detta som är grejen. När vi köper en flaska vatten till oss själva så behöver inte vi kolla om den inte innehåller skadliga halter av något, även om det säkert skulle gå att kolla. man skall inte behöva mäta saltet man köper, det borde stå på dunken vad den skall ha, och det skall vara korrekt inte skilja med upp mot 20-30% på vissa ämnen. stämmer inte de enklare ämnena, vad är det som säger att spårämnen ens är i närheten!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har mailat HW Balling. Säger han okej, så lägger jag upp mail och svar på guiden.

Tills vidare är det någon som har kvar sitt kassa salt? Jag har föreslagit att vi skickar ned några prover om de är intressarade att undersöka vad vi fått i våra hinkar... (jag tar på mig att samordna det om de som har kassa salt kan tänka sig skicka en liten påse salt till mig... ) Jag vill gärna köra vidare tryggt på mitt PRO-REEF, så jag tar dessa rapporter allvarligt..

Kanske av

The batch numbers reported so far

23093 (at least 3 reports of low kH in same batch 3.8 – 4.0 )

15053 (1 report of low KH 4.5dkH)

25432 (1 report of kH 3.8, with calibrated test eq.)

41153 (1 report of really strange values, and a second report of good values with the exact same batch, and a third report of good values except Kalium 270mg/l)

41233 (1 report of poor kH)

There are plenty more reports, but few tied up to batch-numbers

Some batches reported ok.

11103

41153

11153

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tills vidare är det någon som har kvar sitt kassa salt?

Jag har en hink 41153 som jag tycker jag behöver blanda starkt för att få vettiga värden på. Här är mina värden från en gammal tråd:

SG: 1.0265

KH: 8.3 dKH

Mg: 1320 ppm

Ca: 440 ppm

Mäter iofs med en vipparm men den var kalibrerad när jag köpte den. Jag donerar gärna för att få en uppföljning. Jag har gått i tankarna om jag borde kolla upp detta med Kalium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, första blandningen på 20L var salthalt på 1.023 och Mg på 960, kh på 1 knappt (ändrade knappt färg). Andra blandningen tömde jag påsen i hinken så jag tog från botten enligt min meningen. Skall se i kväll vad den har för värden.

Kollar inte Ca om nu Mg är total skit enligt mig. Blir att inhandla något annat salt nu för detta värdet är inte bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...