Gå till innehåll

Nitratkiller


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag har testat liknande iaf. Det är egentligen en version av vodka-metoden. Man matar bakterier som i sin tur äter upp fosfat/nitrit/nitrat. Bakterierna blir sedan foder till korallerna eller skummas bort.

Jag fick mycket riktigt ner mina näringshalter till låga nivåer, men jag fick också vävnadsdöd på en hel del koraller. Om det berode på för låg näringshalt eller att de inte tålde bakterie-maten vet jag dock inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du fick vävnadsdöd så tog du ner näringshalten för fort, så korallerna ej hinner att anpassa sig. Det är så med alla metoderna som tar ner näringhalten, det är väldigt viktigt med doseringen.

Hellre doser lite mindre och vara på den säkra sidan, jag skulle kombinera den med aminosyra som kan hjälpa om korallerna får problem. Nu drar jag paralleller med ZeoVitmetoden som också har liknande preparat.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte vattnet ganska mycket under den här tiden och tyckte inte jag kom ner på de extremt låga halterna. Samtidigt så matade jag en hel del med korallfoder och aminosyror så jag tycker inte korallerna bör ha lidit av näringsbrist.

Doseringen var väldigt låg och skedde varannan timme med hjälp av timer och doserpump... allt för att få en kontinuerlig och jämn tillförsel.

Det systemet jag provade inkluderade även tillförsel av speciella bakterier... så i princip var det ZeoVit-fast direkt i karet.

Jag säger absolut inte att det är något fel på de här produkterna... jag är fortfarande nyfiken på dem, men lite skeptisk ändå. :)

För tillfället får jag så pass bra resultat utan all dosering och krångel så jag håller fast vid det tills vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte de låga halterna som farliga, utan hur fort man ändrar en parameter som kan vara farligt och det gäller alla parametrar. Jag tror inte heller det är något fel på produkten, men det oerhört svårt att göra en doserbeskrivning som passar alla akvarier. Prova med en mindre dos så kanske det fungerar, men varför vänta med att ta bort näringsämnen tills det blivit nitrat, när man med zeolit kan ta bort det redan som amoniak.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...