Gå till innehåll

"Bara levande sten"


crille_hallden

Rekommenderade inlägg

Hej!

Skall starta upp mitt första saltkar inom närtid.

Många av er skriver skynda långsamt, så funderar på om vi skall ta det till absurdum... :-)

Vill starta upp karet under våren, men samtidigt så kommer jag troligen att åka på sem. i Juni (3 veckor) och det är inga goda förutsättningar för överlevnad!

Så jag funderar på att starta upp och lägga i levande sten, bara hålla levande sten under våren och fortsätta processen under sommaren..

Så om vi utgår ifrån att karet kommer innehålla levande stenen i tre månader, vilken skötsel krävs då?

Försökt hitta bra trådar men lyckas inte riktigt utifrån denna långa tid.

"Matning"/vattenbyte etc.

Kommer fylla på med typ av akvarium etc. lite längre fram, är ett plug and play strax över 100L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför utgår du från att det inte är bra förutsättningar?

Fisken kan klara sig upp till 2 veckor utan mat, löses med foderautomat med lite mat i.

Kör du med clowner så går det att starta snabbt också, köpte allt till mitt 80L och en clown vid starten. Den lever ännu och den fick en kompis efter 2månader efter uppstarten.

Du väljer självklart själv hur du gör men börjar du nu så hinner du med att små misstag man gör i början.

Men vet du om att du skall iväg så kanske du skall börja efter din semester och då ha ett helt år på dig att få ett fint akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten behöver väl ingen skötsel mer än att det är rätt salthalt och temperatur + bra cirkulation.

Jag hade endast levande sten i min burk under ca 1,5 mån (i väntan på att min belysning skulle komma hem). Inga tillsatser av bakterier eller någon matning, men bytte 10% vatten varannan vecka. Det gick bra och jag kunde under tiden se hur småkrypen bara blev fler och fler =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...