Gå till innehåll

Suck, 30+ i akvariet under natten.


SmallTown

Rekommenderade inlägg

Hmm ha fixat o donat i akvariet hela helgen, sålt o bytt alla koraller jag inte tyckt passat in , möblerat om 110 kg LS. Gick o la mig igår skitnöjd över resultatet o vaknade upp imorse ställde mig o kollade lite stolt på burken, slängde ett getöga på termometern som visade ca 30 grader. Trodde först termometern fått ehec eller nåt och gick o hämtade min digitala utetermometer o slängde i 32 grader. Vad i H******* kan höja tempen så över natten. Har kollat skummare uvc etc.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doppvärmaren kan ha fått spel, har du ändrat ventilationen runt karet? Har du ändrat vetilationen/ temperaturen i rummet där akvariet står? Ditt kar kanske står nära ett element som börjar bli varmt om nätterna nu när vintern kommer.

Har du en pump med synkronmotor så drar den väldigt lite ström vid låg belastning men om den korkas igen och börjar gå tungt kan den börja att dra väldigt mycket ström och fungera som en gigantisk doppvärmare.

Digital utetermometer modell Classe = värdelöst junk som inte visar inärheten av rätt temp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doppvärmaren kan ha fått spel, har du ändrat ventilationen runt karet? Har du ändrat vetilationen/ temperaturen i rummet där akvariet står? Ditt kar kanske står nära ett element som börjar bli varmt om nätterna nu när vintern kommer.

Har du en pump med synkronmotor så drar den väldigt lite ström vid låg belastning men om den korkas igen och börjar gå tungt kan den börja att dra väldigt mycket ström och fungera som en gigantisk doppvärmare.

Digital utetermometer modell Classe = värdelöst junk som inte visar inärheten av rätt temp.

Kollade min streampump den blåser på som vanligt men va skållhet. Rengöring pågår. kollade bara att den inte hade stannat, kände aldrig på den, dåligt gjort av mig, skäms.

Många som svarade på samma gång...;)

ingen blir gladare än jag för det:)

tack till alla som svarade.

Projekt nerkylning pågår , får låta streamen gå i en tunna så länge å se om den fortfarande alstrar värme. Hur lång e garantin på en sådan.

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Garanti

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

teckenhand.gifArtikeln på teckenspråk

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Kontrollera alltid noga vad som står i garantin och vad den omfattar. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

  • att varan repareras
  • att du får en annan vara i stället
  • prisavdrag på varan
  • att köpet går tillbaka.

Du kan inte ställa alla kraven. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel

  • en olyckshändelse efter det att du har fått varan
  • vanvård
  • onormal användning
  • att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren har utställt garantin för säljarens räkning.

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ha fixat o donat i akvariet hela helgen, sålt o bytt alla koraller jag inte tyckt passat in , möblerat om 110 kg LS. Gick o la mig igår skitnöjd över resultatet o vaknade upp imorse ställde mig o kollade lite stolt på burken, slängde ett getöga på termometern som visade ca 30 grader. Trodde först termometern fått ehec eller nåt och gick o hämtade min digitala utetermometer o slängde i 32 grader. Vad i H******* kan höja tempen så över natten. Har kollat skummare uvc etc.

/Fredrik

Tänkte nog mest på tempen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...