Gå till innehåll

Larrys 2400 flyttar till PeterG utanför Ystad


PeterG

Rekommenderade inlägg

Ja nu är det äntligen klart med ny och större burk, ett jättesteg från nano till 2400 PLUS.

Drömmer om ett system på 3500 liter med bla DSB refugium med caulerpa och mangrove .

Har precis varit och ställt av släpet med akvariet på jobbet efter körningen från Larry i Växsjö.

I morgon lastar vi av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Larry

Körningen gick bra, men det var lite nervöst att köra man vet ju aldrig , man vill ju inte missa någon grop i vägen så det spricker, men allt gick bra.

Den sista anspänningen var när vi lyfte burken från släpet med lastaren- allt gick bra och nu står den utanför ingången.

I morgon skall jag ta bort dörren , tröskeln och karmarna så att man kommer in. Bilder kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är lika spännande för mig.

Har inte riktigt bestämmt teknikdesign ännu, men jag vet att jag vill ha det enkelt och då menar jag med ett minimum av rördragningar

Innehållsmässigt så blir det primärt fokus på koraller SPS.

Refugium med Caulerpa och Mangrove.

Belysning har jag tänkt en combo av MH, lysrör och LED.

Till helgen skall det hämtas lysrör , armaturer och lite nya doppvärmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är några bilder från flytten

Det tömda akvariet och fönstret urplockat.

post-7151-1446893265921_thumb.jpg

post-7151-14468932659627_thumb.jpgAlla på plats

post-7151-14468932659837_thumb.jpgLarry tar en sista koll

post-7151-14468932660098_thumb.jpgLastat och klart, det var precis på centimetern.

Observera att akvariet endast är fixerat vid ställningen med sträckfilm

(en hel rulle) det rörde sig inte en milli ,banden är endast för syns skull

jag stannade och kollade ett par gånger, helt fantastiskt material.

post-7151-14468932660388_thumb.jpgFönstret sätts på plats

post-7151-14468932660674_thumb.jpgAvfärd mot Ystad

Nere på Österlen blåste det rejält ,tur man var lastad med ett tungt akvarium

post-7151-14468932660943_thumb.jpgden här stackarn gick det inte så bra för.

post-7151-14468932661164_thumb.jpgFramme och avlastad

Lite rengöring , här ser man också de inbyggda delarna

Nu skall det bara in i lokalen så man kan börja jobba med det hela.

Underbart att det äntligen börjar hända saker.

post-7151-14468932661413_thumb.jpg

Ändrat av PeterG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inflytten.

post-7151-14468932668216_thumb.jpg

Dörrhålet var ju som sagt för smalt , först tänkte jag bara ta bort dörrramen men den satt fast med glaspartiet bredvid ,

så det blev till att ta bort hela partiet, inte nog med det det var både skummat och spikat med jättespikar.

Vi lade en gång av grova plank som jag skruvade ihop och så lade vi några järnplåtar över skarvarna.

Min svåger kom med några pall lyftar , "nu var det nervöst igen" skulle det fungera? Varje liten förflyttning av

en glaskonstruktion av den här storleken ökar definitivt hjärtverksamheten.

Men tack vare den rejäla metallramen under akvariet så har allt gått bra. Däremot så upptäckte jag att mitt

betonggolv inte var riktigt plant.

Tyvärr så glömde jag att ta in plasttankarna för blandning av saltvattnet , metallstativet gick inte att demontera , så det var bara att ta ur tankarna

och de gick med nöd och näppe att pressa in genom en annan dörr, sån tur var så har jag demonterbara metallstativ i Stockholm som jag kan ta.

Tänkte blanda saltet och köra så jag har vattnet ok och under tiden så tänkte jag fixa till lokalen . ser en del arbete i horizonten så

känner redan att det behövs en ännu mer detaljerad plan för hela det här projektet , så det inte blir som med vattentankarna.

När det står på plats så ser allt verkligen annorlunda ut än man tänkt sig, placeringen av 750 litersburken är definitivt illa.

post-7151-14468932667218_thumb.jpg

post-7151-1446893266741_thumb.jpg

post-7151-14468932667606_thumb.jpg

post-7151-14468932667807_thumb.jpg

post-7151-14468932668001_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Håller som bäst på att skära bort allt glas, alltså de två innre sumparna, 4 m är långt och när det blir rent ser det ännu längre ut .

Har även upptäckt att golvet inte var helt plant och att det lutar en del , har beställt lite nya shims för att balansera upp

det hela.

Fixat 14 st högfrekvens lysrörsramper och 120 kg salt .

Tänkte köra DSR , men börjar med köpt salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ha hade nog borrat 2st 42-45 mm, beroende lite påvilka genomföringar du hittar. En i reserv och en till driften.

När det gäller turnover så gillar ja inte för stora sådana,, runt 4 gånger i timmen funkar bäst för mig :)

Ja kör mindre än det nu i min bytta. För att det är mycke vatten som ska svängas runt om karet är stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore tacksam för tips om turnover på vattenvolymen per timme i burken och dimension på rören , tänkte borra i ena gaveln.

Tänkte ha uteslutande sps första 2 åren.

Här är en bra tråd om vad folk kör.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56465-Cirkulationsligan-quot-turnover-rate-quot&highlight=turnover

När det gäller turnover så gillar ja inte för stora sådana,, runt 4 gånger i timmen funkar bäst för mig :)

Ja kör mindre än det nu i min bytta. För att det är mycke vatten som ska svängas runt om karet är stort.

Men du kör väll rätt blandat? Om han uteslutande ska köra sps så så bör han väll ta i från tårna;)? Det skulle jag gjort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var jag som misstolkade ordet turnover. Jag menar vattenmängd som går mellan karet och sumpen.

Menar han hur mycke vatten som snurrar runt ikaret blir svaret ett helt annat:):)

Ja snurrar med streamers strax under 100 000 liter i timmen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle alltså vara vettigt att köra enligt följande:

1-Flöde i hela systemet ca 4 ggr totala volymen/tim

2-Flöde i visningsakvariet 50-150 ggr tot. volymen /tim

Tänkte mig 40mm Pem men var hittar man så stora borrar ? har letat i Malmö men ej hittat.

Peter

Ändrat av PeterG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...