Gå till innehåll

söker ett klipp på ett eupyllia kar, som jag inte hittar.


rillz

Rekommenderade inlägg

hej såg för ett tag sen här på guiden nån som länkat en youtube film på ett ganska stort kar med bara euphyllier har ja för mej. nu hittar jag det inte,nån som har en aning om vad det var jag såg för nåt?

har letat på alla forum här. hittar det inte. tacksam för hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej såg för ett tag sen här på guiden nån som länkat en youtube film på ett ganska stort kar med bara euphyllier har ja för mej. nu hittar jag det inte,nån som har en aning om vad det var jag såg för nåt?

har letat på alla forum här. hittar det inte. tacksam för hjälp.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?50710-Helt-galna-euphyllior

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bilden är behandlad i ett digitalt mörkrum är absolut utan tvekan. Man har garanterat dragit i rätt många handtag, typ exponering, konstrast, högdager, färgmättnad, färgtemperatur etc. Kan tänka mig att det är ungefär så karet ser ut under extremt blåljus, vilket är väldigt svårt att fota. Jag har kikat på såna där orangea Euphyllior och dom ser ju ganska tråkiga ut under vanligt ljus, men det är väl blåljuset som får dom att se så kraftigt orange ut? Är bilden verkligen extremt photoshoppad? Isf vad är det som är ändrat? Dom har ju inte ens klonat bort partiklarna i vattnet vad jag kan se.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då är jag med. Digitalt ljussatt helt enkelt. Vissa drar ju mer i handtagen än andra.

Men ser dom orangea euphylliorna ut sådär under blåljus? Jag har aldrig vågat mig på att köpa någon eftersom varit väldigt dyra. Men måste säga att dom ser riktigt fina ut på de här bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen blir det ju väldigt konstigt att jämföra en dålig mobil bild med en rätt proffsigt tagen bild. När jag fotar burken så gör jag det i fullt dagsljus. Sen går jag till det digitala mörkrummet och försöker återskapa korallernas starka färger i kvällsbelysningen. Är det fusk? Det är ju faktiskt så korallerna ser ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, utan justering av färger och dyl i lämpligt bildbehandlingsprogram blir ju inte bilderna särskilt roliga i blåljus. Steget därifrån till "extremt photoshoppad" är däremot rätt långt enl mig. Visst, man har nog dragit lite längre än nödvändigt i reglagen men jag håller med er andra om att det ser ut ungefär som andra blåljusbilder som nån fixat med.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat en teknik som funkat riktigt bra för att få snygga blåljusbilder som även är trogna det ögat ser. Man plåtar i vanligt "dagsljus" med beslyningen men sätter ett blåfilter på blixten. Det är det närmaste jag kommit att få kameran att kunna avbilda blåljus på ett bra sätt. Det är ju ett klassiskt knep att lägga gelfilter framför blixten och ett kit med filter kostar några hundralappar så det kan det vara värt.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, eller just nu saknar jag blixt. Jag gick upp till fullformat och bytte samtidigt från Nikon till Canon. Efter att ha pungat ut till en Mark III:a och tre st L gluggar fanns det inte pengar kvar till blixt. Men det kommer snart förhoppningsvis. Mycket enklare att få bra bilder i ett akvarium om man använder blixt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...