Gå till innehåll

Tribianis 360 liters optiwhite


Tribiani

Rekommenderade inlägg

Jag får dra igång en tråd om mitt nya kar. Det är ett 360 liters med optiwhite på 3 sidor och en sump på ca 120 liter. Karet är borrat med 3st 25mm hål, två ner och ett upp. Karet står på en aluminiumställning som är klädd med högblanka vita skivor. Måtten på karet är 120x60x50cm.

Lite teknik:

- Belysningen är ett hemmabygge bestående av 2st 100W Dreamchip som kompletterats med 4st 20W Violet Blue Hybrid Multichip. Det finns en tråd om dem här.
Jag använder Janne68s styr- och drivkort för att styra belysningen. Dreamchipen kommer att ha ett max på ca 180W per chip.
- Skummaren är en Bubble-Magus Curve 5.
- 2st WP-25:or står för vågorna (jag funderar på att byta ut dem mot 2st Tunze 6055:or med en wavecontroller)
- Returpumpen är en Sicce Syncra Silent 5.0
- Ruwal 20W UV-C med en Sicce Syncra Silent 1.0
- 300W doppvärmare

Jag har även byggt in en 12V slinga som jag kan använda för att pumpa vatten på olika håll. Tex kan jag pumpa osmosvatten från dunk till osmosfacket i sumpen.
Ventilationen i skåpet står 2st Noctua 140mm fläktar för.


post-6674-14468932801009_thumb.jpg

post-6674-14468932800831_thumb.jpg

post-6674-14468932801176_thumb.jpg

post-6674-14468932801368_thumb.jpg

post-6674-14468932804083_thumb.jpg

post-6674-14468932804266_thumb.jpg

post-6674-14468932804434_thumb.jpg

post-6674-14468932804595_thumb.jpg

post-6674-14468932804775_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt. Som mitt fast kört i torktumlaren ett par dagar :)

Vad kommer et bli för inriktning på karet?

Tack :). Jag kommer flytta över det jag har i mitt Blennykar plus allt från grabbens 70 liters. Det blir nog en blandad inriktining till att börja med för jag har en del sps:er och några lps:er plus lite skivor och maxi mini anemoner. Det är möjligt att det kommer att ändras efter hand.

Ändrat av Tribiani
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man säga bra start men långsam ? ;)

Trevligt att det tillslut kommer igång en tråd om detta projekt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack :). Den som väntar på något gott Manne ;).

Det har varit en massa annat som gjort att det har dragit ut på tiden. Men nu är jag på g och en uppstart närmar sig. Jag ska fixa skarvarna på BTN bakgrunden med revcement innan jag kan börja fylla på med vatten. Jag har lite kvar på den andra lampan också så i dagsläget har jag bara en. De ska ju moddas med de nya 20W chipen.

Ändrat av Tribiani
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några framsteg ? Hade räknat med lite bilder vid detta lag..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe kan tro det Manne :P. Jag jobbar idag 06-18 men fick upp några bilder lite halvdant via mobilen. Jag ska fixa det lite bättre ikväll. Det blir även lite kvällsjobb med att fixa skarvarna på BTN:en med revcement. Ska även tvätta av gruset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt bygge Daniel ..

En liten undran bara Ang placeringen av ditt uvc, får du ur all luft när det är monterat så ?

Tack! Ärligt talat vet jag inte hur det blir med luften men jag hoppas det. Jag får kanske hålla det på sidan när jag startar upp det o sen hänga upp det i taket. Det ska kopplas med silikonslang så det går att vrida. Jag får klura lite på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går ju ev att sätta ventil på pvc röret som du ska montera och på så vis strypa utfödet och sen öppna då följer lite luft med ut,jag klämmer på siliconslangen i omgångar efter ett tag låter det som luften är borta mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vattnet har snurrat i karet i ca 3 veckor och idag kom första lampan upp. Den ska bara justeras i höjd- och sidled. Lampa nr2 är i princip klar. Allt är kopplat och testkört. Jag har bara lite kvar med själva röret och så ska det målas.

Belysningen består av 2st Dreamchip á 180W och 4st Violet Blue Hybrid Multichip á 20W.

post-6674-14468933251033_thumb.jpg

/Daniel

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...