Gå till innehåll

Mathias 960l med sumprum i källaren .


Dreamtank

Rekommenderade inlägg

Hej Jag heter Mathias och har hållt på med Saltvattensakvarium till och från på olika nivåer sedan 1996 .

Bland annat drev jag under några år butiken Reefzone här i Örebro tillsammans med Peter .

Har haft 2 st hemburkar igång genom åren men inte bott optimalt !

I Februari 2013 så köpte vi ett litet hus på ca 65 m2 + 65 m2 källare , när vi väl fått huset förra året så började vi med en total ombyggnad/ tillbyggnad och idag är huset 185 m2 + källare .

Har planerat in ett sumprum i källaren , som är ett gammalt badrum med golvbrunn .

Har kommit så långt att jag Plåtgipsat om rummet,murat upp en klack där jag ska ha sumpen o gjort hål o väggar/ golv för diverse rördragning och ventilation som ska kopplas på husets mekaniska ventilation .

Ska försöka komma igång o kakla o klinkra där nere inom snar framtid .

Detta projekt är inte högsta prioritet under våren sommaren så förvänta er inget Rombygge , under vår sommar ska det byggas 155m2 altan o grävas pool o anläggas gräs Häckar o div fix runt huset .

Men lite fix kommer ske när tid o ekonomi finns !

Till hösten kör jag nog igång burken o då långsam uppstart !

Jag stavar som en kratta men de får ni ta !

Skulle vara kul att komma i kontakt med folk som håller på i min närhet o även över resten av landet !

Bilder kommer vart efter hoppas jag ha ha är ingen hacker direkt !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem med iOS bilder. Min lösning var att ta in bilden i min Mac och bara spara om den i bildvisningsappen då verkar den få med rätt data om hur den ska vara roterad.

Ok ha ha då va de inte bara jag som var helt datakass som vanligt !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj mathias long time no see !!

tror vi sågs sist på "wessels" för några år sedan ,kul att du är på banan ;-)

har hört viskas om att du bla har en burk med kirurger ,om det stämmer

lycka till med bygget !

Mvh Micke

Ändrat av zippo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ja det var en kul tid med mycket kul o många trevliga kunder o mycket kompisar som hängde i butiken !

Ska bli kul och komma igång igen med Salt !

Hoppas det finns kvar några i Örebro som kör så man kan åka tillsammans med till andra butiker !!??

Bodde i Örebro för länge sedan och startade upp mitt första kar på Reefzone tiden. Det var en bra butik tyckte jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj mathias long time no see !!

tror vi sågs sist på "wessels" för några år sedan ,kul att du är på banan ;-)

har hört viskas om att du bla har en burk med kirurger ,om det stämmer

lycka till med bygget !

Mvh Micke

Tjena !!

Det var inte igår !!

Jag hade en 400l utan sump inbyggd i köksön ute i Dylta .

men de vart ingen stor satsning där då hade väll kåken vällt!

Nu framåt hösten kommer jag köra igång !

Har du nån burk igång ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inne på samma spår med mitt fd pannrum men jag byter golvbrunn också så den är ok för dagens normer. Kommer att rulla upp ett tätskickt på väggarna innan så ser blir klassat som tvättstuga och ev slippa fukt ut i väggarna. Min golvplatta blir utan tätskick då den ligger på backen utan isolering och ev fukt kan vandra upp i rummet. Me. Tätskickt vägg blir rollat 10cm ut från vägg på plattan enligt normer.

Sedan kaklat golv och väggar.

Mek frånluft från rummet å ut i en kanal i skorstenen.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Christian !

Här håller jag på o kalkar för fullt !

Blir klar imorgon Söndag sen bara o foga någon kväll i veckan !

Ska bli skönt o få städa av eftersom det här är det absolut sista rummet i huset som renoveras !

Tror tjejen uppskattar att jag kommer flytta in sump o 1000000 prylar i sumprummet från att blockerat hela tvättstugan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget tätskickt i källare !

Bakom plåtreglarna o gipsen är ett gamalt badrum kaklat till hälften o hälften målad väv .

Golvfirman som gjorde båda mina badrum på de 2 andra våningarna !

Avrådde mig från att tätskickta i en betongkällare !m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget tätskickt i källare !

Avrådde mig från att tätskickta i en betongkällare !m

Nja sanning med modifikation :)

Ytterväggar ja

men spola på en kakelväg på innervägg utan ts så kommer snart fukten krypande på andra sidan väggen

Strunt samma det är olika från fall till fall å huvudsaken är att man sover gott om natten för det man gjort . :)

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en anledning till att de flesta så kallade relax avdelningar byggs ikällarplan.

Där inget tätskikt krävs o där med blir en betydligt billigare historia .

Sen har jag inte tänkt o svabba mer med vatten i detta sumprum än om jag hadde haft sumpen uppe under burken på parketten !

Jag är mer orolig för den lilla fukten som alltid kommer från yttervägg trots att huset är ny dränerat !

Nja sanning med modifikation :)

Ytterväggar ja

men spola på en kakelväg på innervägg utan ts så kommer snart fukten krypande på andra sidan väggen

Strunt samma det är olika från fall till fall å huvudsaken är att man sover gott om natten för det man gjort . :)

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och som du sa det är olika från fall till fall , men alla 6 firmor jag hadde här för att lämna offert på våtutrymmen fick säga sin mening om detta rum vad som jag borde göra då jag förklarade vad jag skulle ha det till och alla 6 sa samma sak o det är 6 Seriösa firmor med lång erfarenhet så jag tror inte det är någon större fara .

Det är ju inte så att det kommer stå vatten någon längre stund .

Har dessutom 2 golvbrunnar som det är bra fall till om de mot förmodan skulle bli något spill .

Har ju dessutom en luftspalt mellan det nya kaklade o det gamla badrummet som finns bakom o som hållt sedan det byggdes 1942 ;-)

Är det något jag ska oroa mig för är det väll själva akvariet på nästan 1000L uppe i vardagsrummet , är nog 1000ggr större risk att det läcker o jag åker på en vattenskada uppe i huset .

Men jag kommer sova gott om nätterna :-)

Nja sanning med modifikation :)

Ytterväggar ja

men spola på en kakelväg på innervägg utan ts så kommer snart fukten krypande på andra sidan väggen

Strunt samma det är olika från fall till fall å huvudsaken är att man sover gott om natten för det man gjort . :)

/Christian

Ändrat av Dreamtank
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...