Gå till innehåll

Testa på Vulkan akvarium


Flingson

Rekommenderade inlägg

Tänkte ta min saltvattenshobby till en ny nivå och försöka mig på en scape som har fascinerat mig sen jag började med saltakvarium. Tror nog att nästan alla har sett Konoluas "Volcano Tank" på youtube och det är detta jag ska försöka efterlikna.

Har hållit på med Saltvattensakvarium i cirka ett år nu och har redan hunnit haft två akvarium ett 96L som jag började med och ett 300L som jag nu tycker är för basic för mig.

Akvariet ska jag hämta imorgon och det blir ett 280L med måtten 100x70x40cm (LxBxH). Dock blir det bara ett vanligt "float" akvarium då det skiljer sig rejält mycket i pengar och man är ju en fattig student så ;) Akvariet är inte borrat och det är utan ställning så detta måste först och främst fixas. Ställningen kommer jag bygga i reglar med en täckande skiva runt sidorna kommer förmodligen bli plywood eller något liknande.

Sumpen kommer bli ett 150L akvarium med tre fack och bubbelfälla, kommer nog borra två stycken 32mm hål då jag ska köra med en "JEBAO DC WATER RETURN PUMP" på max flås. Returpumpen kommer stå för all vattenrörelse, tanken är att jag ska köpa två stycken sådana http://www.fish-street.com/dual_nozzle_loc_line_y_shape_with_connector?category_id=97 (Har ni tips på några andra som passar bättre till 32mm?) som ska stå för vattenrörelsen och dessa kommer jag gömma i vulkanen.

Funderar på att skaffa en enskild returpump som kommer leda upp vattnet till toppen av vulkanen för att få ett mer stabilare och mer anpassat vattenflöde. (Tips på returpump och hur man ska lösa detta snyggt?)

Denna gången ska jag enbart köra på lps och knappar så tror ni vatten rörelsen räcker då? Räknat ut att returpumpen kommer ge cirka 8-9000 L/H på den höjden.

Belysningen har jag inte riktigt löst än det snyggaste är nog att köra på två stycken led spottar på var sin sida av karet? (Tips?)

Fiskar:

3 clowner

4 Pomacentrus alleni, kanske köper två till nu när jag byter akvarium eller så gör jag mig av med dem och köper något annat

1 väldigt liten gulkirurg kanske kommer behöva sälja den i framtiden då den kanske blir för stor.

Funderar på att skaffa en dvärgkejsare och en dvärgdrakfisk.

Städpatrullen:

Kommer nog bara köra på eremiter denna gången och inga turbo sniglar för de vanliga eremiterna kan väl beta över vattenytan?

En sjöhare kommer nog inskaffas i framtiden.

1 st sandsjöstjärna, kanske blir en till.

Tips på fler bra djur som betar både under och över vattenytan?

Har säkert glömt att nämna mycket saker nu men det får vi ta under resans gång. Har inte sätt något svenskt vulkan akvarium igång så hoppas man kan lyckas utan att kolla på äldre trådar denna gången.

Det ända som finns kvar att säga nu är att jag hoppas att allt kommer gå bra och jag lyckas med denna scapen i ett så pass litet akvarium ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr var inte akvariet som jag hade tänkt mig så det blev inget med det. Istället kommer jag beställa ett diamantglas akvarium så jag slipper ångra mig i slutet, detta kommer dock inte hända just nu utan först måste jag spara pengar för att sedan kunna köpa detta akvarium. Som det ser ut nu kommer planerna ligga på is i cirka 1-2 månader sen ska jag på börja mitt dröm akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...