Gå till innehåll

Tips på tillsatser för koraller?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Funder på i mitt nya kar när det kommit igång att börja pytsa i lite tillsatser för att gynna korallerna då de förbrukar näringsvärden i vattnet.

har inte plats, pengar tillräckligt med kunskap för balling, så jag letar lite efter de flaskor som det verkar finnas 1000 olika med lika många olika innehåll i. Kommer inte kunna köra ett hardcore kar, men om det fanns något som iaf hjälper till lite genom att man pytsar i en skvätt varje måndag vore det gött. Spårämnen,och allt vad det heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer ganska långt på vattenbyten, ph&kH-buffer och ev nån kolkälla(typ vodka) för näringskontroll.

/ David

Det är min erfarenhet också i alla fall gällande mitt 120 liter akvarium med lps och mjukkoraller. 10% vattenbyte/vecka samt top off med kranvatten+vinäger+kalciumhydroxid. Märkte positiv förändring gällande döende lps, mätte lågt gällande kalium samt KH innan jag påbörjade frekventa vattenbyten. Systemet som helhet blev stabilare och dippar inte lika mycket. För inte heller höga spikar heller på KH. Bra tillväxt gällande kalkalger och halimeda kalkalg. Inga trådalger enbart en liten koloni bubbelalger. Vet inte om sambandet finns gällande kaliumnivån, men med ett normalvärde blev lps finare i färgen + återhämtning och tillväxt. Vattenbyte fungerar för mig men det är också ett litet system med enkla koraller.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var också inne på lite tillsatser ett tag men nu blev jag nyfiken på de här som du kör med andreas, kan du beskriva hur du menar top off?? är det avdunstat vatten du fyller med vinäger o kalciumklorid?? och hur mycket isf, o vart köper man kalciumklorid //Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var också inne på lite tillsatser ett tag men nu blev jag nyfiken på de här som du kör med andreas, kan du beskriva hur du menar top off?? är det avdunstat vatten du fyller med vinäger o kalciumklorid?? och hur mycket isf, o vart köper man kalciumklorid //Ronnie

Japp, hur funkar det?

Kolkälla? Ska ha strumpa med kul, trodde det mer drog ur saker än la till. Sen ph och kh buffer. Är det också medel man köper och slänger i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Bifogar länkar där de viktiga grunderna är beskrivna. Det här sättet med att använda kranvatten+kalciumhydroxid+vinäger fungerar för mitt system. Det är min erfarenhet och viktigt är att läsa de bifogade länkarna. Bra saker sker som sagt långsamt i våra system, medan dåliga saker sker fort. Kombinerar denna metod med 10% vattenbyte/vecka och det är viktigt att komma ihåg. Det har tagit nästan 1-år för mig att "lära" mig hur mitt system fungerar och vilka spårämnen som förbrukas och hur jag enklast ersätter dem. Hänsyn är också tagen till vilka djur jag håller.

Jag började försiktigt och har ökade doseringen efter behovet i akvariet (1 års tid ungefär). Ersätter avdunstat vatten varje dag ca 1 liter droppvis och kvällstid. Fördelen som jag ser det är att jag undslipper pH-svängningar, bra buffert, vinägern löser kalciumhydroxiden bättre (blandningen blir starkare), vinägern fungerar som kolkälla.

Har alltid använt kranvatten till allt, men det är inget jag propagerar för.

Kan skicka en bild på hur akvariet ser ut idag. Skickar bilden ikväll i sådant fall.

Här är länkarna:

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/

http://www.maast.org/showthread.php?75999-The-Collected-Work-of-Randy-Holmes-Farley

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart inne på vodka faktiskt. 0,5ml per 100 vatten. Blir 0,4 till mina 80. Hur ofta slänger man i vodka? Även om man kör vodka behövs väl spårämnen och annat utöver det? Eller räcker en bra led, skummar, kolstrumpa, fosfatfilter och uv nattetid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki. Är det bara färg i dom eller även näring och kalk eller vad det är dom ska ha?

Det är olika spårämnen bland annat. Om typ korallerna börjar blekna lite i färgen. Men oftast kommer man ju långt me jämna vattenbyten. Ha koll på kh ca mg. Finns ju separat ca mg och kh burkar från redsea okså. Samt Abc+ det är ca mg kh och lite andra grejer i samman satt i ett. Slipper du hålla på me massa olika flaskor. Läs lite om det. Ja tycker d funkar bra iaf. Om man inte är kemist o vill laborera massa vill säga.mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...