Gå till innehåll

Wigges NyBygge


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur närma kanten på karet ska man borra?:)

Beror på bänkens baksida. Är den 18mm tjock så lägg på 10mm till så säg 35mm minst för att få in genomförning etc

Eller har du en 45x45 regel som jag i min bänk så blir det lite mer in i karet

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men vad ska man bygga overflow boxen av? har hört att plexi är skit att fästa på glas... men vad finns det för andra alternativ, vill ha det i något svart/ljusblått material så jag slipper se alla rör bakom=)

Jag köpte svart glas hos glasmästaren

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har endast någon centimeter. Men vill inte ha det för långt in i karet för ska få plats med 2 durso också utan att det bara blir några centimeter till framglaset:P men om jag lägger hålet 3cm in i karet så har jag cm 1,5 cm tillgodo:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med färgen på överrinningsboxen. Jag tänkte måla baksidan ljusblå, och vill gärna ha boxen ljusblå då också, så tänkte om jag måla ena sidan av glaset på boxen blått sedan silikonar fast en glas skiva på den färgade glas skivan och drar en silikon fog runt så det blir vattentätt? Skulle det fungera?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en liten fråga.

när mitt ny kar är klart och är färdig borrat och all pvc har kommit så kommer jag flytta bort mitt nuvarande kar med sten, korall fisk och ja allt där är i för att kunna starta upp det ny karet så snabbt som möjligt för att få bort det gamla karet så att chefen blir glad. men när jag startar upp det nya karet, är det då lönt att hälla i bakterier för att påskynda inkörnings processen? eller är det helt onödigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa sorry :) men passar det till 20mm rör då?

Var inte menat som en pik eller så :) Men Google brukar vara användbart när man vill omvandla olika enheter, gör det själv väldigt ofta.

Skriver man in det i sökfältet på rätt sätt så konverterar Google det åt en på en gång, så man får svar direkt och slipper sitta och leta igenom massa sidor efter konverterings verktyg osv.

Typ:

50kmh in mph

345 miles in km

34 inch in cm

56 light years in km ,ger exempelvis svaret 56 light years =5.29789591 × 1014 kilometers

Kanske redan hade koll på detta, men säkert någon som inte hade koll och kan dra nytta av det :)

När det gäller rören får någon anna som har bättre koll svara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hittade mitt gamla juwel lido 120 kar hos morsan och farsan, så jag skar ner det och skar till glasen till måtten 60x30x60 det är i 6mm glas så blev en 50mm brett mittstag av 6mm glas för att vara på säkra sidan!

måste säga att det blev riktigt maffigt och kommer säkert blir bra=)

kommer bilder på bygget ikväll!

trevlig söndag på er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

juste har en fråga angående inkörnings processen av det nya karet. jag har bara bänk till 1 kar så när det ny karet ska köras igång så får det nuvarande karet stå på golvet tills man kan börja flytta över levande. så vill göra inkörnings tiden så kort som möjligt...ska jag dosera bakterier i början då, eller räcker det att slänga i ls och vänta någon dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytta över allt och kör. Du behöver ju inte idiotmata första tiden men det skall inte vara några problem. Jag skulle tagit med mig ca 50 % av det gamla vattnet och efter ca 2 veckor göra några större vattenbyte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tar med ca 20L av det gamla vattnet då=)(total volymen i nuvarande karet är 60L).då är det bara att starta upp och få rätt på ca, kh och mg vädet och saliniteten och temp så klart. men kommer nog inte dra igång det fören den 25 då ekonomin ligger lite lågt just nu;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer bild på hur det blev=)

post-6818-14468933168229_thumb.jpg

ni får stå ut med att bilderna är på fel håll...blir så vilket håll jag än vänder dem =P

själv tycker jag att karet blev precis så som jag ville ha det=)

ps. bilderna är iphone bilder, ska ordna bättre kamera=)

post-6818-1446893316794_thumb.jpg

post-6818-14468933168433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vlde bort dsb och körde på en 2cm sand bed så lär behöva ha lite renhållare till den... just nu har jag ca 7 nassarus sniglar och 4 eremiter(ganska stora eremiter så de paddlar runt sanden rätt bra). men vill inte hålla på och slamsuga sanden utan vill hålla den ren på naturlig väg.

min tanke var för ett par sandvändande gobbies... men har hört att de stökar ner rätt bra. eller har jag fel?=)

min andra tanke var ett par sandvändande sjöstjärnor.

vad finns det för andra alternativ? vad fungerar egentligen bäst:D

Med vänlig hälsning Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vlde bort dsb och körde på en 2cm sand bed så lär behöva ha lite renhållare till den... just nu har jag ca 7 nassarus sniglar och 4 eremiter(ganska stora eremiter så de paddlar runt sanden rätt bra). men vill inte hålla på och slamsuga sanden utan vill hålla den ren på naturlig väg.

min tanke var för ett par sandvändande gobbies... men har hört att de stökar ner rätt bra. eller har jag fel?=)

min andra tanke var ett par sandvändande sjöstjärnor.

vad finns det för andra alternativ? vad fungerar egentligen bäst:D

Med vänlig hälsning Wigge

Bumpar frågan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...