Gå till innehåll

Kylningstips till 375 L


harrgustav98

Rekommenderade inlägg

Tjenare

Jag ska i sommar ha lite abborre och sådant i akvarium men jag frågade om detta på ett annat forum för sötvatten men de rekommenderade att skriva här för att det finns många som kan mycket om kylning här!

så jag har ett 375 L som kommer att stå svalt men tror att det kan bli lite varmt ändå så har fått tips om att sätta fläktar emot ytan! Tror ni det funkar? På vintern är det inga problem för då står det ute i en källare där det är typ 5-8 grader hela tiden!

men jag skulle vilja ha mer billiga tips på sätt att kyla för att har inga pengar att köpa en kylare för eller bygga om kylskåp! Har fått tips om fläktar och LED lampor och om ni skulle kunna länka billiga sådana skulle det också vara grymt!!!

MVH Gustav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktar gör en del men i slutändan så blir det svårt att få ner temperaturen mer än några grader med de. Jag har aldrig lyckats få ner temperaturen under 20 grader för mina kalla akvarier. Det blir ganska kraftigt fläktar med till ett 375 då de är så stor yta. Jag köpte en Resun mini 200 på fish-street för ungefär 2000 kronor med frakt i slutändan. Den är lite klen för ett 375 liters för att ge ordentlig kylning men några grader borde den kunna pressa ner.

Vad ska du ha för ljus på akvariet? Så länge det inte är Metall halogen så kommer nog inte LED göra så stor skillnad för dig då du troligtvis inte behöver så mycket ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad pratar du om för temperatur när du pratar om att det kommer att stå svalt - 20 grader? Med fläktar så kan du dra ner temperaturen några grader under rumstemperatur eftersom du då utnyttjar avdunstning. Du kan också bygga en kylare som maximerar avdunstningen genom att vattnet får rinna igenom ett droppfilter (uppifrån och ner) där du samtidigt drar in luft (helst torr och varm! luft) nerifrån och upp. Men förutsatt att du luftar ditt akvarie ordentligt (eller har kraftig ytrörelse så du har bra syresättning) så överlever abborre och de flesta icke laxfiskar 20 grader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft aborre och mört i ett år i 500l. Hade ingen kylare. Stod i min källare. Under varmaste sommardagar vart det inte mer är 17 grader kanske. 13-14 på vintern för jag har stödvärme på i källarplan för man vill ju vistas där utan att behöva använda jacka.

tråkigare fisk får man leta efter. Ballt i början men dom gör ytterst lite. Enda som var lite kul var just matningen. Hade ett ganska stort exemplar. Dom mindre aborrarna fanns ej kvar efter ett tag.

Skalade räkor var en hit! Tröga att ta dött i början dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad pratar du om för temperatur när du pratar om att det kommer att stå svalt - 20 grader? Med fläktar så kan du dra ner temperaturen några grader under rumstemperatur eftersom du då utnyttjar avdunstning. Du kan också bygga en kylare som maximerar avdunstningen genom att vattnet får rinna igenom ett droppfilter (uppifrån och ner) där du samtidigt drar in luft (helst torr och varm! luft) nerifrån och upp. Men förutsatt att du luftar ditt akvarie ordentligt (eller har kraftig ytrörelse så du har bra syresättning) så överlever abborre och de flesta icke laxfiskar 20 grader.

MVH Lasse

Jo där det ska stå är det mellan 15-18 grader på sommaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft aborre och mört i ett år i 500l. Hade ingen kylare. Stod i min källare. Under varmaste sommardagar vart det inte mer är 17 grader kanske. 13-14 på vintern för jag har stödvärme på i källarplan för man vill ju vistas där utan att behöva använda jacka.

tråkigare fisk får man leta efter. Ballt i början men dom gör ytterst lite. Enda som var lite kul var just matningen. Hade ett ganska stort exemplar. Dom mindre aborrarna fanns ej kvar efter ett tag.

Skalade räkor var en hit! Tröga att ta dött i början dock.

Jo det kan ju hända att dem inte rör sig så mycket men av någon Anledning så är jag väldigt trött på andra tropiska fiskar så jag tyckte att detta var en rolig idé!

a det kan ju vara lite segt på vintern men jag har ju Fortfarande ett 325 liters med malawi och så har farsan ett 720 liters saltvatten son jag är lite inblandad i!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...