Gå till innehåll

Deltec 950L med revkeramik


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte jag skulle starta en tråd om min nya burk, en Deltec på 950 liter. Har äntligen fått huset renoverat och nu står karet på plats. Då jag får allt levande flyttat från

det befintliga 600-liters som står i källaren, skall källarrummet renoveras och det kommer bli teknikrum. Förhoppningsvis blir det tyst i vardagsrummet och inget klott med

vatten och salter.

Allt vatten skall alltså cirkulera via källaren med hjälp av en Deltec E-flow 10:a.

I övrigt står tekniken av:

4 Radion-armaturer

2 EcoTech Votech Mp40/60

BubbleKing 250(?) External

En Profilux sköter temp, Ph och dosering av Balling.

I ett senare skede kommer teknikrummet att fraggkar, vattenbyteskar och eventuellt ett refugium.

Mitt befintliga 600-liters vars volym börjarvara rätt bra utnyttjad :-)

photo2.jpg

photo3.jpg

photo1.jpg

Fick hem revkeramik från korallenwelt.

image-2.jpg

1a466a76487cdefa89ffc07ff5e78b30.jpg

Karet och keramiken på plats.

image-4.jpg

image-3.jpg

Det har nu gått 4-5 dagar med sötvatten och fosfatabsorber. Har sedan bilden tömt det, delvis "gjutit" bottnet med Korallenwelts Mortar. Nu skall det fyllas igen med sötvatten

och läggas i silikatabsorber och silikatabsorber, sen får det gå 3-4 dagar innan det blir dags att hälla i salt.

Skiss på sumpen jag tänkt ha i källaren kommer senare. Tar gärna emot förslag och tips på lösningar för sumpen och övrig teknik som hamnar i källaren. Mera om det senare.

H:Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förklara gjutit botten. Är det KWs revkeramik på burk du använt?

Precis. Korallenwelts Mortar, som Torsten kallar det :-) Gjorde en tunn kaka längs med framkanten för att kunna ha högre flöde utan att blåsa bottnet rent så att glaset syns. Får se hur det fungerar. Kan vara trevligt att fästa koraller direkt på botten. Gillar inte BB, så detta som alternativ. Kommer iofs att ha i lite grus.

Karet är 170x80x70, där 70 är höjden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kostar den smeten, och hur mycket räcker det till?

Fick med lite på köpet (förhandlingsfråga) men normalt är den 29€ för 2,5 liter. I det blandas 1 liter vatten så de blir 3,5 liter. Skulle kanske behövt 10-15 liter mortar för att göra ett jämnt lager på hela botten. Eftersom jag läst någonstans att denna massa läcker mer fosfat och silikat än kermaiken så ville jag inte ha i så mycket av den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Har alltid gillat deltec karen så blev glad att det fortfarande finns folk som har dessa. Köpte du det nytt eller begagnat?

Köpte det begagnat, men i topskick. Ganska lågt stativ men tycker det glr sig bra i vardagsrummet. Burken är på bra höjd bär man sitter i soffan. Och tekniken kommer ner i källaren så behöver inte få plats med skummare och annat under akvariet.

Här en bild på min hystrix, den fick en omgång med fraggtången innan den sattes i nya burken :-)

th_0648463c9ba37f31891bda72fee9ce13.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Köpte det begagnat, men i topskick. Ganska lågt stativ men tycker det glr sig bra i vardagsrummet. Burken är på bra höjd bär man sitter i soffan. Och tekniken kommer ner i källaren så behöver inte få plats med skummare och annat under akvariet.

Här en bild på min hystrix, den fick en omgång med fraggtången innan den sattes i nya burken :-)

th_0648463c9ba37f31891bda72fee9ce13.jpg

Wow! Villket monster. Hur länge har du haft denna pjäs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för senast och tack för fraggarna! Jättefint kar och hus du har i vackra Ekenäs. Kommer bli kanon när keramiken smälter in och korallerna återhämtat sig.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Tack själv! Det var riktigt trevligt med besök. Sällan man får sitta vid kaffebordet och prata salt med likasinnade :-).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...