Gå till innehåll

Stort öga sjukdom eller skada


Rekommenderade inlägg

Hej Jag har en biocolor dvärgkejsare som har ett öga som är ganska stort och svullet ser ut att vara vätskefyllt, den är lite skyggare än vanligt men äter bra och ser frisk ut för övrigt. Har en kirurg som den har bråkat med rätt ordentligt.

Sjukdom eller skada ?

Kan man göra något åt ögat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma på min ena clown för något år sedan. Några dagar senare var båda clownerna flåsiga och ytterligare några dagar senare hade dom prickar som såg ut som typ "ludd". De kliade sig mot stenarna mycket och var inte framme lika ofta. Misstänker att de hade gälparasiter.

Flyttade båda clownerna till ett separat kar och medicinerade med koppar.

De blev friska och efter en tid började ögat gå tillbaka.

Så håll koll på beteendet på fisken så inga andra symtom kommer då detta kan komma fram pga något som gör att immunförsvaret inte är på topp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast är det en kombination - en mekanisk skada får en sekundär infektion. Tyvärr är mina erfarenheter av detta inte lika optimistiska som spoix´s och fotte´s men jag har av någon anledning aldrig råkat ut för det hos saltvattensfisk - mina erfarenheter gäller sötvattensfisk

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge fisken äter och dom inte bråkar för mycket skulle jag tro att det kan lösa sig sålänge fisken är vid god hälsa annars.

Har haft det på både en bengaii och hepatus båda lever än idag och är friska.

Men jag är ingen fiskdoktor haha det är bara min erfarenhet av det såklart kan det sluta sämre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...