Gå till innehåll

Bästa inställning på Bubble King 200


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har höga näringsvärden i mitt kar och i arbetet med att hitta bästa inställningen på min skummare. jag verkar sakna grundläggande kunskaper för inställningar! :snurrig:

Tills nu har jag skummat blött som !"#&"/(#&, och har haft nivån på små bubblor upp till där skummarkoppen börjar. Dock tror jag att det är mycket för blött. Jag har sett bilder på skummare som öser ur svart "gegga" och hade förhoppning om att min skummare skulle göra detta också!

Jag har en Bubble King Double Cone 200 med en DC-pump. http://royalexclusiv.net/Skimmer-Pumps/skimmer/Bubble-King-Double-Cone-150-250/Bubble-King-Double-Cone-200-RD3-Speedy::658.html

Enligt manualen skall jag begränsa vattennivån till till en viss nivå. dock ser jag inte vart max-gränsen på skummaren är och min skummare saknar markering. Jag har också mycket svårt att se vart gränsen på bubblorna är. se manual. http://royalexclusiv.net/images/content/bk_dc/eng/bk_dc_operating_maintenance_eng.pdf

Märkte av misstag att skummaren skummar lite mer när jag har den inställt på 35W istället för 43W (får inte upp den till 50W som den ska ge). Får den för lite luft? Jag har kollat intaget för 1 månad sedan och det är inte igensatt.

Har också märkt att den drar mer vatten om jag inte ansluter ozonslangen. vad ska jag göra med ozon-slangen om den inte är ansluten till ozon?

Jag tar jättegärna emot förslag på hur jag ställer in min skummare!

:kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare är ganska dåliga på att ta fosfat & nitrat. De är bättre på att ta ut calciumkarbonater & organiskt kol. Doserar du kolkälla?

Men det kan såklart vara något mekaniskt problem med skummaren. Svårt att vara säker.

Rent generellt tycker jag en bra tumregel är att bubblorna ska bryta typ där koppen börjar. Men det är lite individuellt hur man vill skumma.

Skumkronan kollapsar gärna om man man matar med fetare sorters frysfoder. Jag har en berikad artemia hemma som förstör min skummning i flera timmar efter matning. Likadant med röda plankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Skummare är ganska dåliga på att ta fosfat & nitrat. De är bättre på att ta ut calciumkarbonater & organiskt kol. Doserar du kolkälla?

Men det kan såklart vara något mekaniskt problem med skummaren. Svårt att vara säker.

Rent generellt tycker jag en bra tumregel är att bubblorna ska bryta typ där koppen börjar. Men det är lite individuellt hur man vill skumma.

Skumkronan kollapsar gärna om man man matar med fetare sorters frysfoder. Jag har en berikad artemia hemma som förstör min skummning i flera timmar efter matning. Likadant med röda plankton.

jag har märkt att när jag matar med FM:s mat och lägger i lite större dos än jag brukar, så kollapsar skummarkronan direkt.

har nu en bra skummning som ger ca 2-3 cm "kaffe" på 3 dagar i koppen. småbubblorna är i höjd där skummarkoppen börjar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat att vrida det röda röret för att ställa in vattennivån i skummaren?

Bubblorna ska synas i skummarkoppen. Är det rätt nivå på vattnet i sumpen?

Är det för högt får du ställa skummaren på något som höjer den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat att vrida det röda röret för att ställa in vattennivån i skummaren?

Bubblorna ska synas i skummarkoppen. Är det rätt nivå på vattnet i sumpen?

Är det för högt får du ställa skummaren på något som höjer den.

jorå, jag skruvar och skruvar... :kaffe: nu har jag hittat en bra inställning tror jag!

jag har fixat så skummaren står på rätt nivå med hjälp av PVC-rör, då min sump är 25cm djup och skummaren rekommenderas 20 (tror jag det var).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

tänkte bara återkoppla vad jag fick för svar från tillverkaren.

det blöta skummet kan gå upp till där skummarkoppen börjar. där är det max. de har fått återkoppling att skummaren är effektivast i ett driftläge på 20-30w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep, blöta skum tills dit skummarkoppen börhar kör jag också på..

Men att man skall använda endast 20-30 W av 50 låter lite nytt... har du prövat detta också?

Fick detta av RE

From experience and feedback is an operating at 20-30 Watt very good.

Try these settings once. Allow the skimmer, please to run a couple of hours.

Mit freundlichen Grüßen

Best regards

Jan Karsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...