Gå till innehåll

Fråga kring mandarinfisk


Angelica

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

för ca 3 veckor sedan köpte jag mig en mandarin fisk,

efter ca en vecka blev han mobbad av en en annan fisk ( avbitna fenor).

Så jag bytte in fisken och nu har mandarinens fenor vuxit ut igen och ser som vanlig ut.

Problemet är att jag såg för ca 3 dagar sedan att jag tycker mandarinen har tvär magrat av

och tycker det är konstigt att det gått så fort, dom första två veckorna märkte jag inget av att

mandarinen börjat magra men man kanske inte ser det så snabbt. Akvariet har varit igång ca 1år

och har sett att det finns copepods och när man kollar så finns det massor av småå vita djur som klättrar

omkring på glaset (vilket jag trodde var pods om jag inte har fel.) jag har inte sett att han äter något

av det jag matar med. Kan det vara så att det inte är pods som springer omkring och att han verkligen magrat av

på tre veckor eller kan det vara något annat som ligger bakom det? Mina andra fiskar är runda om magen förutom att jag tycker att min bicolor blenny har sett mager ut ganska länge (han äter allt jag matar med) Tacksam för hjälp. Verkligen synd att det ska vara så svårt att hålla dom runda och fina för är ju en sån otroligt fin och rolig fisk. I sista utväg så kommer jag kunna lämna

igen honom men vore väldigt synd. Med vänlig hälsning, Angelica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger inte att det är så men det finns en parasit som gör att fisken magrar trots den äter massor prova mata med vitlöksdoppad mat det kan hjälpa mot ev parasiter,mandariner kan vara svåra i maten också jag har två den ena äter allt den andra knappt inget mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ja det stora problemet är ju då att mandarinen inte äter något av det jag matar med så han kommer ändå inte äta den mat som jag vitlöksmarinerar. Men kan prova ge blennyn och se om jag ser någon skillnad. Kan det finnas något sätt att se om det möjligtvis kan vara inälvsparasiter? Har nån erfarenhet om hur fort en mandarin kan magra av? Kan posta upp en bild när jag kommer hem så kan kanske någon avgöra om hur mager han är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går fort då jag haft fiskar som dött av parasiter de blir snabbt riktig magra och hopsjunkna, såg att mandarinen din inte åt tänkte mer på dina andra fiskar skulle någon dö ta ur den ur karet så fort det går då parasiterna lämnar värddjuret och letar upp en ny värd,mvh Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men är ju inte säker än heller om det finns några parasiter. Uvc lampan står igång och har gjort det ett bra tag men den kanske inte tar inälvsparasiter om det nu finns några. blennyn har då varit smal i några månader och Ang blennyn så matar jag bara en gång om dagen ca 5 -6 dagar i veckan så på honom tänkte jag snarare att han kanske får för lite mat så tänkte öka till att mata 2ggr per dag istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, synd att det går så fort.. men dom småa djuren som springer på rutorna dom är så små så man ser dom nästan inte, men ser ut som småa myror som springer omkring på glaset ganska fort. Någon som har erfarenhet av samma sak och vet vad det är för något? Jag trodde att det var småa pods som var god mat åt mandarinen, därav att jag trodde jag vågade mig på en mandarin eftersom jag har gott av dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan mycket väl vara pods.

Men dom kan också vägra äta utav stress, eller så får dom helt enkelt inte i sig tillräckligt under dagarna.

Sen förekommer det tråkigt nog fortfarande att fiskar som fångats med cyanid slinker in i handeln, och då finns det inte mycket att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okeej, för jag ser ju att han åker och pickar hela tiden men har som aldrig sett att han pickar på just krypen, så kan mycket väl vara så att han inte får i sig tillräckligt som du säger. vet inte vad cyanid är för något? :smiley24: Postar en bild så ni kan se. Inte världens bästa tog med mobilen sen hade jag inte mer tid. Men man ser att som "sido" benen på kroppen syns.. Mvh Angelica

post-7578-14468933161324_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket mager stackare :/

Har läst någonstans att de pickar var 10.e sekund sin vakna tid. Vet ej om det stämmer dock. Den jag köpte lyckades jag få att äta frusna "lobster egg" Försök få tag på det och pröva. Skulle inte tro den är cyanidfångad, men fan vet. Mager är den i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Jo det känns inge kul:/ och mest chockande över hur fort det gick från fin till sådär:/ okeej, men vart kan man få tag på lobster egg? Någon ide på vart man hittar det? Och hur länge skulle ni tro han överlever om det fortsätter såhär? Vill ju inte att stackarn ska hinna dö.. Och inte för att tro eller hoppas men på tal om inälvsparasiter , tror ni det skulle kunna ligga bakom det? Tänker eftersom min bicolor blenny också är väldigt mager? Går det misstänka något om man ser på avföringen eller så? Eller kan en blenny bli väldigt mager på mat 1 gång om dagen är det också en fisk som behöver mat ofta? För han är lika mager och som sagt varit det väldigt länge. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa även svarta mygglarver, ett tips jag snappade upp från Lasse (tror jag) när jag skaffade min mandarin.

Om du inte har det redan, så sätt ihop lite osmosslang med en ml-spruta och "punktmata" den i en egen hörna medan du matar de andra fiskarna i en annan del av karet så kanske den kommer igång med att äta fryst. Hoppas det går bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack, svarta mygglarver kan det också finnas på djuraffären? Hur menar du då? Sätter jag en spruta överst på en slang och trycker med sprutan så det åker ut genom slangen?:) eller förstår jag helt fel då.:/ ska åka in imorgon och se vad jag kan hitta för föda och bara hoppas att han tar något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack, svarta mygglarver kan det också finnas på djuraffären? Hur menar du då? Sätter jag en spruta överst på en slang och trycker med sprutan så det åker ut genom slangen?:) eller förstår jag helt fel då.:/ ska åka in imorgon och se vad jag kan hitta för föda och bara hoppas att han tar något.

Det brukar finnas i vanliga zoo/akvariebutiker.

Ang sprutan så är konstruktionen som du beskriver det. Sen tinar du maten i ett glas med akvarievatten på sidan om och drar upp maten genom slangen med hjälp av sprutan och sprutar framför nosen på firren:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan även lägga lobstereggs i en liten glasburk som bara mandarinen kommer in i men inte dea dnra fiskarna, så får den ligga på botten så kan mandarinen testa maten i godan ro. MEn svarta mygglarver var ett tips jag missade att ge. Prövade med det här hemma också, men tror det avr lobsteregg den fastnade för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan man ju också prova, men mandarinen är typ den största fisken jag har förutom putsarräkan så tar han sig in gör dom andra fiskarna det också, men dom kanske inte simmar in för det. Ja jag tänkte köpa både lobster egg och mygglarver bara jag hittar båda :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gick inte lika bra som jag hoppats på, köpte svarta larver men hittade inga lobsteregg. Provade först metoden att sätta en spruta på en slang, men lyckades aldrig komma nära mandarinen utan han blev bara rädd när jag komme med slangen och for och gömde sig, sedan tog jag en glasburk och la larverna i på det ställe han brukar hålla till men han visade aldrig något intresse av att komma nära den utan någon timme senare så hade nog puttsarräkan smaskat i sig allt. Min andra tanke var att ta mandarinen och lägga han i en sån där behållare i karet med mat i men jag kommer nog aldrig lyckas få tag på mandarinen så länge jag inte river hela karet vilket jag inte va så sugen på. Men på affären så skulle han ta in sånna där Artemia ägg eller vad det heter så får jag väl prova kläcka och stoppa ned i karet. Tänkte prova stoppa ned i glasbruken ikväll också för att se om han kanske vågar sig nära nu bär burken legat i karet ett dygn. Vet ej annars vad man kan prova göra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...