Gå till innehåll

Bidra till Göteborgs största korallrev?


Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Efter en ganska lång tid utan nya djur blev det ett litet tillskott idag :) Sex små Koumansetta hectori, Hectors smörbult. Lite svåra att se i detta akvariet men desto roligare när man väl ser dom! Är det någon som kan hitta några på första bilden? 

 

/ David 

IMG_2294.JPG

IMG_2300.JPG

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Nu avslöjas den bistra sanningen! Hela satsningen på att göra detta kar till ett SPS kar av världsklass handlade bara om att skaffa mat åt två filfiskar :)

 

Bra jobbat - nu är åtminstone mina favoriter på plats (och Svärds.....)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inne och tittade till de nya filfiskarna idag. Dom ser välmående ut :) 

Dom har bestämt sig för att bo i en S hystrix som sitter mellan en A. hyacinthus och en A. millepora. Ibland tar de längre turer och noppar på andra koraller också. 

Enda skillnaden nu är att A hyacinthus ser ljusare ut eftersom polyperna inte är ute lika mycket(se bild). 

 

/ David 

IMG_2616.JPG

IMG_2619.JPG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte det här när jag fraggade en Acropora sp staghorn idag. Misstänker att det är nästan helt utvecklade gameter/könsceller. Kul att se att korallerna trivs! 

Inga planer på att försöka fånga upp larver just nu, men framöver hoppas vi på nya försök. 

 

Bilden är på en korallgren som är delad längs med grenen. En slarvig genomskärning. 

 

/ David 

IMG_2626.JPG

IMG_2627.JPG

IMG_2628.JPG

IMG_2629.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snarare en känsla av panik - hjälp det har kommit ett par Ocymonacanthus longirostris här - Vi kan inte springa iväg - men våra gener kan drifta iväg i skön könslig omfamning och hitta nya platser - utan filfiskar :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nåt sånt! Eller att vi ändrat ljuset till sommartid och glömt ställa om kvällsljuset så det har varit på mysbelysning en timme extra på kvällen ett tag :) 

 

Eller så är det bara så att kolonin kommit över en viss storlek och börjat lägga kraft på att föröka sig. Tror kolonin var runt 40 cm hög och lika vid innan jag klippte ner den. 

 

/ David 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Dags för en uppdatering, har varit ett tag sen nu. Inget direkt nytt som hänt, så inga stora nyheter. Men idag blev det iaf ett bad :) Första gången någon var i akvariet på säkert 1,5 år. Nästa gång får det nog bli en mindre person än jag som hoppar i, kunde inte röra mig mycket alls idag pga koraller överallt. Ett helt okej problem :D 

Så här kommer några bilder från dagens jobb, som var att rädda några stora koraller som trillat.

 

/ David

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

55.jpg

6.jpg

  • Gilla 10
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Mer info om doseringar och dylikt, för de som vill nörda in på sånt skoj :) 

 

Veckans mätningar:

NO3       4

PO4       0,02

KH         8,6

 

Daglig dosering via doserpumpar:

Kolkälla   40ml/dag   (etanol 40%)  

Bor         40ml/dag

Jod         7ml/dag    

Mn          40ml/dag

Zink         4ml/dag

Phyto      20ml(på natten) Easybooster

 

Byter fosfatremover ungefär en gång i månaden(efter behov) - 40dl ATI fosfat stop

 

Bifogar resultat från Triton lab, inskickat för två veckor sedan. 

 

/ David  

1.JPG

3.JPG

4.JPG

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-31 at 15:22, Alexraptor sa:

Intressant läsning, fast det hade jag varit kul om dom hade nämt akvaristernas bidrag till detta projekt. :)

Ja, vi berätta om det och om korallträffar. Och massa mer :) Hade journalisten tagit med allt hade vi tagit upp hela tidningen.. ;) 

 

/ David

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
1 minut sedan, Henric sa:

Fina värden David!

Jag har för mig att du skrivit att ni hade omätbart fosfat. Men det kanske inte är i detta karet?

Tack! :)

 

Ja, de var omätbara för oss med vår Hanna LR under december iaf. Samma dag som detta testet skickades fick vi 0,02ppm. Och Triton visar nästan alltid 0,01-0,03ppm högre än vårt Hanna LR-testkit. Men vi har höjt doseringen av fytoplankton och matar lite mer.

 

Problemet som uppstår är att de mindre odlings-karen vi har påkopplade på samma system vanligtvis får lite cyano när vi kommer ner mot 0 i nitrat. Det stora display-akvariet klarar sig från cyano. Så nu doserar vi lite KNO3 lokalt i ett av odlings-karen för att se om det gör nån skillnad. Nitrat ligger runt 0-0,2 enligt vårt Salifert-test. Har tagit bort fosfatremover sen ett par veckor tillbaka också. 

 

/ David 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Lånade jobbets GoPro och testfilmade lite i akvariet. Typisk nog var det samma dag som vi jobbat lite med kalkreaktorn, så vattnet är lite mjölkigt pga det. Men la upp dom på Youtube iaf, kul att dokumentera.

Bara några månader kvar till stängning nu(stänger 17 september), sen ska vi bygga och greja fram till 2021. Så passa på att hälsa på innan vi stänger! :)

 

/ David

 

 

 

  • Gilla 11
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...