Gå till innehåll

Bidra till Göteborgs största korallrev?


Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

God fredag! 

 

Inte mycket nytt sen sist. En liten uppgång i fosfat, förmodligen eftersom vi har massa små bläckfiskar och sjöhästar på tillväxt i samma system, men det gick att få ned ganska fort med remover och kolkälla. Ingen synlig skillnad på 0,1 och 0,01 i fosfat på korallerna faktiskt :) 

 

Trevlig helg! 

 

Mvh

David 

IMG_8656.JPG

IMG_8665.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Akvariet tuffar på, inga större förändringar. Uppgraderat kalkreaktorn så vi har möjlighet att hålla uppe kH-värdet på önskad nivå, det har varit svårt en period nu. Ljuset är även uppgraderat lite då jag inte varit så nöjd med det i de djupare delarna av karet. Så nu har vi 3 st 1000W MH över, plus lite annat. Tyvärr är det lite gul ljus nu, får bli högre kelvin nästa gång vi köper in och byter. Men det känns som tillväxten har kommit tillbaka i de djupare delarna, får bli en ny mätning av PAR snart.

Nu är det bara en månad kvar till korallträffen också! Välkomna hit! :triumphant:

/ David 

IMG_0767.JPG 

IMG_0772.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja, rutan är gammal i detta akvarium. Gammal ruta och mycket ljus är ger nog diset. Så jag är ganska säkert på att det hade sett betydligt trevligare med en ny ruta. Vi får hålla ut ett par år till med dessa, sen blir det ombyggnad :) 

 

Trevligt med besöket igår @Alexraptor! 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2016-05-30 at 14:45, Alexraptor sa:

Ville bara fråga, har ni fortfarande intresse av att byta till er Acropora fraggar?

 

Skulle det vara någon art vi inte har sedan tidigare skulle det vara intressant. Sen har vi haft en del plattmask så vi har inte bytt bort så mycket acropora sista åren. Vill inte smitta vidare. Men det går bra att höra av sig på PM om det skulle vara något! 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Inga stora nyheter. Akvariet klarade sommaren bra, temperaturen var uppe på 29 grader som mest. Men det räckte att dra ned på ljuset något för att förhindra att det blev för varmt. 

Vi har lite smått börjat brainstorma om det går att flytta allt levande i detta karet till ett större akvarium eftersom det redan nu börjar bli trångt. Hade varit trevligt att slippa den repiga rutan också :) Men det är långt kvar innan eventuell flytt blir av, får planeras en del först. 

 

/ David 

Aug 2016.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik! 

Nej, ombyggnaden är ännu ett par år framåt i tiden tyvärr. Det skissas och räknas på den nu, men kommer ta lite mer tid än vad vi hoppades på från början. Tror planen är att kunna öppna nya akvariet 2021-22 då Göteborg fyller 400år, om allt går som det ska. 

 

Att vi skulle kunna flytta detta korallrev till ett större akvarium beror på att vårt gamla stora kylsystem gått sönder och vårt gamla Nordsjö-akvarium därför är "ledigt". Det är lite för dyrt med ny stor kylare innan ombyggnaden så vi kanske gör någon mindre ombyggnad/ommöblering för att slippa ha våra stora gamla kalla akvarier tomma. Men det finns lite olika ideer om vad det ska bli för utställning, så inget är bestämt än.

Men skulle vi göra ett större korallakvarium nu så är det ju såklart med ombyggnaden i tanken, ju fler koraller vi odlar upp nu och ju mer LS som mognar, desto smidigare blir det att bygga ett riktigt stort korallrev vid ombyggnaden.  

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
25 minuter sedan, mikoto sa:

Schysst! Jag tycker speciellt om de enorma mjukkorallerna nere till vänster :-) Måste vara en våldsam förbrukning av kalcium och tillhörande ämnen!

Tack! Tyvärr har jag inte haft nån smart plan när jag tagit kort, så alla bilder är från liiite olika vinklar. Får hitta på nåt där framöver. 

 

Ja, den Sacrophyton är rejäl nu. Har börjat knoppa av sig på undersidan :) 

 

Det värdet som är svårast att hålla uppe är KH. Just nu vågar jag inte gasa på kalkreaktorn mer eftersom pH sänks såpass i akvariet då. Startat en kalkmixer som droppar i kalkvatten nu som en extra injektion till KH och pH i karet. Ser inte så stor skillnad än, även där är jag rädd att ändra för fort så alla förändringar görs i små steg. Får tillsätta vanlig buffer också nästan dagligen. Men snart ska vi nog ha hittat en lagom dos så vi slipper mäta KH varje dag! :D 

 

 

Trevlig helg! 

 

/ David 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Precis gjort mätningar på kalkreaktorn mm. 

pH i kalkreaktor - 6,40

Flöde kalkreaktor - 14 liter/h

KH kalkreaktor - 31 dKH

 

Letat en del efter börvärden till kalkreaktorer men får upp olika bud om pH och KH. Vad tycker ni man bör ligga på? Kan vi öka dKH i utvattnet om vi sänker pH eller blir det gegga?

 

Vi kämpar med att hålla uppe KH, legat runt 6 dKH ganska länge och är svårt att få upp till 7 där vi gärna haft det. 

 

Annars går allt fint :) 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Henric sa:

6,2 i reaktorn utan problem.

vissa media klarar lägre.

över 40 i KH tycker jag man bör sträva efter. 

Ett lägre flöde med högre KH kan ge samma effekt som ett högt flöde med lägre KH. 

Fast detta kan du säkert redan David:)

Tack! 

 

Jo, jag har mina aningar men det är skönt att bolla ideer iaf :) 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...