Gå till innehåll

Protopalythoa den giftigaste hur tar ma kål på dom på ett säkert sätt?


Bpiv

Rekommenderade inlägg

Protopalythoa den giftigaste av dom alla.hus ks man ta bort som å ett säkert sätt ?

frågan kom upp på Facebook .

går det spruta varm vatten på dom så de dör eller släpper dom gift då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du än gör så ta inte ur stenen och duscha varmvatten på dom, koka dom är heller ingen bra ide.

Finns mängder med trådar i ämnet, sök på palytoxin, protopalythoa, palythoa.

Tex.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49126-Hur-m%F6rdar-man-zoanthus-och-palypythoa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har utrotat mycket protopalythoa genom att ta en euphyllia och lagt på kolonin. Efter några månader har euphyllian ätit upp dem. Har även fungerat med goniopora som haft sina polyper ned över knapparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men visst måste det finnas något att spruta på den i akvariet så att de dör? Jag har själv en 8-10 knappar som jag misstänker är av den riktigt otrevliga sorten och som jag vill ha bort. Anledningen till att jag vill få bort dem är att de verkar sprida sig snabbt, de har nog fördubblats på någon månad och fortsätter det med den hastigheten blir det snart alldeles för många. Att ta bort stenen är uteslutet pga. att den är stor och i ihopmurad med flera andra stenar och så sitter det ett antal andra koraller på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låna ut stenen till någon med stora kejsare. Du är välkommen hit. Tar inte många dagar för dem att snaska i sig.

mvh

Uffe

Det där tycker jag är intressant...man får väl utgå ifrån att vad det än är som ger sig på dom försvarar dom sig med giftet? Om nu kejsaren smaskar i sig dom så blir inte akvaristen drabbad som 3.e part? ang luftburet o div? menar även om kejsaren är immun så försvarar dom sig väl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där tycker jag är intressant...man får väl utgå ifrån att vad det än är som ger sig på dom försvarar dom sig med giftet? Om nu kejsaren smaskar i sig dom så blir inte akvaristen drabbad som 3.e part? ang luftburet o div? menar även om kejsaren är immun så försvarar dom sig väl?

Är det någon som kan svara på hur detta hänger samman. Jag har matat mina kejsare med knappar jag ville bli av med men aldrig märkt av några problem.

mvh

Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De allvarligaste olyckorna som har skett så har de aktuella knapparna varit ovanför vattenytan. Giftet/bakterien har spridit via luft - eller troligast via luftfuktigheten. Om de kan sprida så höga koncentrationer i vattnet så att de "vattendroppar" som lämnar akvariet som fukt kan sprida vidare vet jag inte. Det verkar också som koncentration och giftighet varierar mellan kolonier av samma art. Giftet är ju i första hand för att de inte skall ätas upp - inte för att döda akvarister. I Ulfs fall är ettdera kejsaren immun eller så är kolonierna inte så giftiga skulle jag tro

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De allvarligaste olyckorna som har skett så har de aktuella knapparna varit ovanför vattenytan. Giftet/bakterien har spridit via luft - eller troligast via luftfuktigheten. Om de kan sprida så höga koncentrationer i vattnet så att de "vattendroppar" som lämnar akvariet som fukt kan sprida vidare vet jag inte. Det verkar också som koncentration och giftighet varierar mellan kolonier av samma art. Giftet är ju i första hand för att de inte skall ätas upp - inte för att döda akvarister. I Ulfs fall är ettdera kejsaren immun eller så är kolonierna inte så giftiga skulle jag tro

MVH Lasse

Ja man har läst om att alla kolonier inte typ skrivet i sten att dom är så giftiga alltid..men dock har det gjorts tester på akvarieodlade djur som visat sig ha dessa egenskaper men inte alla..man kanske ska utgå från det värsta om man ska ge sig på dessa av någon anledning..oavsett bekämpnings metod

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en av de giftigaste Protopalythoa. En kamrat till mig köpte en Pomacanthus navarchus som åt upp mer än en kvadratdecimeter om dagen utan problem i karet. Karet var rensat på en vecka.

Där är lösningen tänkte jag, köpte en Navarchus och satte den tillsammans med ett par kirurger i ett 200 liters kar. Efter ett par dagar var de invanda, åt bra och hade lugnat ner sig. Då satte jag i en sten med ett par kvadradecimeter Protopalyhoa på.

Nästa dag var hälften av knapparna borta. Och alla fiskarna döda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Väcker denna tråd igen, jag provade med Aiptasia -x (som används för att ta kål på glasrosor) och "behandlade" ca 8 knappar. De skrumpnade ihop direkt och verkar dö. Men sen blev jag lite nervös för att de ska lösas upp och därmed släppa ut gift i vattnet som påverkar koraller och fiskar negativt. Det var ett dygn sedan jag gjorde det och ännu syns inget.

Jag har 350 liter så 8 stycken är ju inte så mycket i det sammanhanget, vad tror ni experter om det. Ska man vara orolig? Jag kör med aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade massor på en sten. la den nere i sumpen på mitt akvarium som inte har något levande i. den dog när den inte fick något ljus på flera veckor (stängt skåp). o jag kände inte av nånting alls.....

fungerade för mig, men lovar inget och man agerar på egen risk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Lite off topic men...verkar som att palytoxin bioackumuleras och det skapar en del frågetecken hos mig. Då finns det en risk att andra organismer bär samma gift eller? Det förklarar väl också varför vissa fiskar dör och att andra överlever då de äter palythoa? Giftigheten borde väl också variera mellan olika kolonier i sådant fall? Jag har tänkt köpa en liten koloni med palythoa men är nu tveksam om det är värt det. Men å andra sidan verkar förgiftningsfall sällsynta och jag har inte läst om misstänkta förgiftningsfall från andra arter i våra akvarium (gällande bioackumulering).

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen gör man sådana här expriment utomhus? man bör inte göra det direkt i akvariet..har läst om massa missöden o vad det kan leda till..luftburet kan man väl nästan vara säker på vid det här laget att dom är..andreas förövrigt! Här kommer det inte in en polyp frivilligt..just pga av lömskheten med dom..stort no no från mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väcker denna tråd igen, jag provade med Aiptasia -x (som används för att ta kål på glasrosor) och "behandlade" ca 8 knappar. De skrumpnade ihop direkt och verkar dö. /QUOTE]

Jag har provat detta tidigare, de var då ihopdragna några dagar, sen var de som vanligt igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...