Gå till innehåll

Levande sten odlad Jakarta


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Tog min sten från imazo och gör inte om det igen. Bioted har bättre enligt mig men även ciklidhuset har fins sten.

betalade 170kr/kg när cyberzoo tog hem åt mig för snart 2 år sedan och han tog från imazo då vet jag. Är mera åt cementhållet, får jag tid och kommer ihåg så kan jag lägga in kort på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog min sten från imazo och gör inte om det igen. Bioted har bättre enligt mig men även ciklidhuset har fins sten.

betalade 170kr/kg när cyberzoo tog hem åt mig för snart 2 år sedan och han tog från imazo då vet jag. Är mera åt cementhållet, får jag tid och kommer ihåg så kan jag lägga in kort på stenen.

Tack Jonas, då skall jag inte ta därifrån. Du får gärna lägga in en bild på stenen, om du har möjlighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]114757[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]114758[/ATTACH] Dumma fallfrukt som vred på bilderna men de är de bakersta varje fall.

Det är lite svårt att se, men de ser ganska kompakta ut.

Någon sådan sten blir det inte......

Ändrat av agalychnis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Om det är riktigt odlad levande sten så har de kört ström i havet och då bildas en kristallisering (det vill säga jag tror det är en kristallisering som sker när mineralerna får energi i form av elektricitet och då binds samman) som blir en sorts sten. Den är mycket mer porös än vanlig sten så fästytan till mikroorganismer är mycket stor. De vetenskapliga experiment med denna sten tyder på att koraller överlever i större utsträckning och växer fortare än med andra stenar. Dessa experiment har utförts i havet så det är inte säkert att det fungerar i akvarium. Jag vet att man får dem i block men man kan nog såga till dem så att det blir som man vill. Eller så lägger man en skiva i sumpen för mikroorganismernas skull.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har tagit reda på lite mer nu och det blir CaCO3 med andra ord calciumkarbonat. Calciumkarbonat är åt det basiska hållet och hjälper också till med ett stabilt Ph. Jag trodde MarinePure Ceramic Biomedia var sten tillverkad på detta sätt men MarinePure Ceramic Biomedia är bränd kisellera. Jag börjar också misstänka att de fantastiska resultat man har sett är till stor del beroende av att man hadde strömen igång under undersökningarna. Det finns massor av exempel där elektrisitet vid korallrev ökat tillväxeten ock överlevnaden markant. Jag skulle fortfarande rekomendera porös calciukarbonat sten till akvariet. Jag vet bara inte om utviningen från havet av kalciumkarbonat blir porös.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...