Gå till innehåll

Marko 'DaTruckas' 600 liters luftfuktare.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Så då är bygget i stort sett klart och byter därmed över till denna tråd i stället.

För er som vill se hur bygget gått till kan kolla in denna tråd, eller länken i min signatur.

Såhär ser det ut i dagsläget.

post-2410-14468933460188_thumb.jpg

Inriktningen kommer bli ett SPS dominerat blandrev, precis som mitt förra kar.

Huvudkaret är 140 långt, 70 djupt och 65 högt, med ungefär 62 cm vattennivå.

En balkong på insidan för avrinningen med två rör ner till sumpen (25 och 32 mm), karet är borrat i bakväggen.

Ungefär 75 kg LS.

Belysningen består just nu av 2x54w T5 och 52st LED uppdelade på 4 slingor, häften blå hälften vita (det kommer fler i framtiden).

Förutom returpumpen så består cirkulationen av 2 st Jebao WP-40 pumpar styrda av deras multikontroller, är riktigt nöjd med det faktiskt.

Ett separat refugium är ett standard 54 liters eheim akvarium som huserar ett par kilo LS och chaetomorpha , belysningen består i dagsläget av 11w lysrör som ska bytas ut mot LED i framtiden. Algerna växer även under det svaga lyset om än lite långsamt.

Refuguimet matas med vatten direkt genom ett T från returpumpen, och rinner tillbaka till returpump facket i sumpen.

I sumpen på 112liter (standard eheim) så huserar skummare (BM NAC7), doppvärmare, universalfilter för kol och dylikt och returpumpen OceanRunner 3500 (ja den ska bytas ut senare, då den är onödigt dyr i drift, och alstrar en hel del onödig värme). Sumpen är endast delad i 2 fack med en bubbelfälla mellan, ett som är lagom stort för returpumpen resten för allt annat.

Osmolator fyller på avdunstat vatten från osmostunnan. Tunnan fylls på automatiskt direkt från osmosen via timer, tanken är att skaffa någon annan sorts automatik till den med så man alltid har en full tunna osmosvatten klart för eventuella panikbyten av vatten.

Lite bilder på en del av nuvarande invånare.

post-2410-14468933460718_thumb.jpg

post-2410-1446893346168_thumb.jpg

post-2410-14468933461921_thumb.jpg

post-2410-14468933460447_thumb.jpg

post-2410-1446893346095_thumb.jpg

post-2410-14468933461172_thumb.jpg

post-2410-14468933461419_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Va nu då inga karusellbilder ;) ser ju bra ut roligt med lite invånare också mvh Ola.

Kan fixa det med vi var på Liseberg i söndags. ;).

Ja det är nu den andra halvan av nöjet börjar, att fylla det med liv med allt vad det innebär.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan fixa det med vi var på Liseberg i söndags. ;).

Ja det är nu den andra halvan av nöjet börjar, att fylla det med liv med allt vad det innebär.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Haha hoppas ni hade skoj där ska bli roligt att se utvecklingen på detta kar mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bakslag.

Dom senaste tre dagarna har jag fått håva upp döda fiskar, orsak okänd.

Det började med en av fröknarna för lite över en vecka sedan ungefär, den hade pop-eye liknande symptom och dog ganska omgående. Samtliga andra fiskar var helt symtomfria och mådde prima.

I onsdags inhandlades således in en salaris, en puellaris och två putsarräkor samt en anemon till mina clowner.

Alla mådde bra, åt som dom skulle, inga som helst problem. Är ju inte heller helt omöjligt att dom nya djuren fört med sig något olämpligt, men jag vet inte som sagt.

Inget av djuren har påvisat några symtom alls förutom att dom dött nattetid dom senare dagarna.

Så nu är endast en clown och min gramma vid liv av fiskarna, samtliga snäckor och räkor är vid liv och hur pigga som helst, lika så dom få koraller jag har.

Den enda misstanke jag egentligen har är att jag lät cyklop eeze suga i lite aminosyror (för korallernas skull) innan jag hällde det i karet, men då tycker jag att dom två överlevande fiskarna samt räkorna borde blivit förgiftade med, dom är fullkomligt tokiga i cyklop-eeze, kan ju vara så att aminosyrorna har "ruttnat", men tycker inte det luktar speciellt illa om det heller.

Nitrit/ammoniak förgiftning tror jag inte heller på direkt då inga djur visat på något sätt att dom flämtat något eller påvisat symtom, matningen har ju ökat lite sedan dom nya djuren kom i så helt omöjligt är det kanske inte, men då borde ju räkor och snäckor dött först.

Har beställt en ozon-mackapär med kontroller, så den ska väl förhoppningsvis minska ner lite på eventuelle framtida utbrott.

Så nu lär det dröja ett tag igen innan det kommer i något nytt igen.

Ja jag vet vikten av karantän, men har inte platsen och möjligheten till det nu, och djuren jag haft är ju bland dom tåligare.

Härlig hobby detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytt samtliga filter till osmosanläggningen.

Dom två vänstra i främre raden är förfilter på ledningen, resten är filter som ingår i osmosen.

Av det första (20 mikro) filtret att döma så är jag glad att jag satt i dom två extra patronerna.

uja8ude7.jpg

Och här har vi hela anläggningen.

pyhuna9a.jpg

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har egen brunn, vad jag förstått ganska djupt borrad den med, men har inte funderat på att sätta ett förfilter innan osmosen, kanske ma skulle tagit och gjort det när man ändå byter plats på makapären där hemma och installerar en boosterpump. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr kommer nog dom två sista fiskarna att kasta in handduken med, det senaste dygnet har dom blivit överösta med någon sorts parasit.

Det står mellan broklynella eller oodinium.

Får nog bli till att skaffa ett karantänkar till framtiden, måste bara klura ut ett vettigt ställe att ställa det på bara.

Så nu blir det till att vänta en månad innan det kommer i några nya djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som befarat, inatt har den sista clownen strukit med. Nu har jag bara en gramma loreto i fiskväg, den är inte heller särskilt pigg.

Samtliga lägre djur mår fint.

Ska in till götet och sahlgrenska idag och besöka tösen som stelopererade ryggen i onsdags. Så det får bli en sväng förbi hornbach och köpa ett karantänkar.

Vad mer behöver man ha till karantän? Luftpump? Belysning? Filtrering?

Lite PVC har jag hemma så man får till lite gömställen.

När det kommer till medicin, funkar det med vilken kopparbaserad som helst, eller måste man ha speciellt för salt? Får se om det finns på hornbach.

Har beställt salfert stop parasites, men den kommer först nästa vecka. Ja den är inte kopparbaserad men tänkte den kan vara bra att ha hemma. Är det någon ide att använda den i huvudkaret nu när där ändå inte är fisk i?

Hur elak är den mot lägre djur som räkor, anemoner och koraller?

Är det någon ide att medicinera i karantän i förebyggande syfte eller ska man vänta till eventuellt utbrott?

Och överlever parasiterna på andra djur i karet eller måste dom ha fisk som värd?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä nu går det inge bra, känns som man vill lägga ner nu.

Satt upp en karantän.

Handlade en laddning fröknar, två clowner å en gul kirurg igår, allt frid och fröjd...till imorse.

Började morgonen med att hova upp kirurgen och två fröknar, ytterligare två fröknar är inget vidare pigga, flämtar på botten, tycker mig se lite pricker på dom, men det kan vara inbillning med. Kopparbaserad hälld i karantänen nu.

Clownerna mår fin fint.

Samtliga fiskar har gått i minst två veckor i butikerna jag handlade hos, kirurgen i månader.

Begriper inte vad det beror på.

Börjar luta åt att det kanske är något skit i min osmostunna (blått 50 liters plastfat) som släpper skit i vattnet, får byta ut den när jag hittar något lämpligt. Får bli till att leta balja/tunna imorgon.

Det är i nuläget det enda jag har att gå på.

ÖKEN!

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen sjukdom som slagit ut dina fiskar 2 gånger i rad på så kort tid. Det är helt klart någon förgiftning. Ett bra spår är ju tunnan. Men kan det också vara metallförgiftning kanske?

Håller med dig, Öken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det är långsökt med sjukdom, håller med.

Första gången blev dom sjuka, men det kan lika gärna varit någon förgiftning som triggat sjukdomen med, dom första fiskarna dog innan jag såg symptomen.

Metallförgiftning tror jag inte heller på. Karantänen är helt ny.

Och efter osmosen finns ingen metall i kontakt med vatten.

Det sköna är att det bara är fiskar som drabbas, samtliga snäckor och räkor är vid liv.

Får gå över rubbet och se om man kan hitta något misstänkt.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har tur nu så var det något konstigt i osmostunnan.

Tänkte det är lika gott att köra en grundlig rengöring på den. Precis ovanför den normala vattenlinjen i tunnan och på slangar och kablar var en vitaktig hinna, nästan som någon sorts mögel, elkablarna och slangarna till påfyllningspumpen var lite klibbiga, som det kan bli med stillastående vatten.

Allt är nu grundligt rengjort med ättiksbad.

Får börja använda samma tunna till vattenbyten, så blir det ju rengjort oftare med lite tvång.

Får hoppas det var det, har ju haft tunnan bra länge så det borde ha märkts tidigare om det var själva tunnan som är problemet.

Det måste nästan vara det eftersom det är den enda gemensamma nämnaren mellan karet och karantänen.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...