Gå till innehåll

Strikts grunda rev


Strikt

Rekommenderade inlägg

Hej på er kära saltisar!

Efter mycket funderingar fram och tillbaka börjar mitt nya akvarium växa fram i mitt huvud. Om ni är intresserade av tråden får jag be om tålamod, jobbet kommer att läggas ned då jag inte håller på med yrkesutövning, blöjbyten eller matlagning :)

Har funderat på att köpa nåt begagnat system men till slut bestämt mig för att sätta ihop ett själv för att få det som jag vill ha det. Inriktningen blir troligen som innan i mitt 80 l, dvs blandrev med tonvikt på LPS. Kommer också att fortsätta med Balling.

Det jag fastnat för är en rimless visningsdel på b 100 x d 60 x h 40: Grunt och djupt med mycket bottenyta utan att kräva hela helger av vattenbyten.

Planerar att köra en Herbie overflow med 25or primär/retur och en 32a sekundär.

Sumpen är inte helt spikad, funderar ev på att köpa ett Eheim 120 l och dela av själv, ev med refugium. Har även ett 60 l som står men det blir nog för litet. Bänken kommer jag att snickra och sätta ikea luckor/täcksidor på.

Teknik:

Belysning: Razor 10K 160W

Doserpump: Grotech TEC III NG

Cirkulation: Kommer ev börja med min Polario 7ml och komplettera med en Tunze nanostream till (har redan en 6015) och uppgradera med tiden.

Skummare: Ev Bubble Magus Curve 5

Returpump: Tyst och prisvärd (tips mottages tacksamt)

Första 1: Hur stor behöver overflow behöver jag? Jag har skissat den så att det finns lite utrymme att rengöra och fånga djur som hamnat fel, 23 x 15 cm. Finns det något sätt att räkna ut att man får lagom flöde över kammen?

Fråga 2: Hur hög ska överrinningsboxen vara? Hur mycket brukar kammen lägga till på höjden? Vill ha ca 4 cm från ytan till akvariekanten (då sväljer akvariet 24 l vid dubbelkatastrof, tänkte sätta returpumpen i en egen liten avdelning i sumpen)

Tacksam för för svar och synpunkter/ideer!

Vet ju att bilder säger mer än tusen ord så här kommer en skiss:

post-7703-14468933468709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina mått, rätt likt mitt men de där extra 10cm på bredden kommer göra stor skillnad tror jag. Till det bättre!

Här räknar du ut brunnen: http://www.reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc

På mitt kar är vattnet ca 1cm högre än där tänderna börjar. Jag har limmat min kam så tänderna börjar 1 cm över glasets kant. Den bygger då två cm. Men det beror nog lite på kam.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina mått, rätt likt mitt men de där extra 10cm på bredden kommer göra stor skillnad tror jag. Till det bättre!

Här räknar du ut brunnen: http://www.reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc

På mitt kar är vattnet ca 1cm högre än där tänderna börjar. Jag har limmat min kam så tänderna börjar 1 cm över glasets kant. Den bygger då två cm. Men det beror nog lite på kam.

Lycka till!

Tack Daniel, blev ju lite inspirerad när jag såg ditt häromsistens:)

Ska kolla in lite kammar då jag gissar att det finns olika.

Och tack för länken, ska kolla in den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min box är ca 15x30 och sitter i vänstra hörnet som din.

Med en Jebao DC6000 (tyst, ställbar & billig!) på läge 3 av 5 (tror det är 5 som max) så har jag knappt en centimeter, om ens det, kvar på kammens höjd innan vattnet rinner över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min box är ca 15x30 och sitter i vänstra hörnet som din.

Med en Jebao DC6000 (tyst, ställbar & billig!) på läge 3 av 5 (tror det är 5 som max) så har jag knappt en centimeter, om ens det, kvar på kammens höjd innan vattnet rinner över.

Tack för tipset, har sneglat på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, funderar lite över flödet i sumpen.

Min skummare har en pump på 2500 l/h och jag har läst olika trådar där duktiga akvarister diskuterar hur stort flödet bör vara i förhållande till detta. Så vad ska man välja?

Det fegaste är väl att inte ta ställning hålla ungefär samma flöde på returpumpen som skummarpumpen. I så fall räknar jag ut att jag behöver 32or på alla tre rör.

Min fråga är då: om jag senare vill ha ett lägre flöde än jag dimensionerat för, är det någon risk med att man överdimensionerat rören något? Samma sak med boxen, om man gör den något större än rekommenderat, skapar det något potentiellt problem längre fram?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för monsterskummare?

Hela den där anpassa skummare efter returpump & flöde etc etc är rätt poänglöst. Visst kan det vara så att man eldar för kråkorna ibland men med tanke på att det:

1) är stört omöjligt att ta reda på exakt hur mycket vatten skummaren processar i timmen utan att mäta det själv

2) moderna skummare inte drar någon el

så är det rätt onödigt att planera så länge skummare & biologisk last & flöde är tumme-pekfinger genomtänkt.

Det finns andra aspekter på flödet genom sumpen som är viktigare. Microbubblor, detritus-ansamling etc.

Jag kan inte tänka mig att du ska behöva 32:or. Mina 25:or är 3/4 strypta med en Tunze silence 1073.050 på 18v (2200l/h -head loss)

Min fråga är då: om jag senare vill ha ett lägre flöde än jag dimensionerat för, är det någon risk med att man överdimensionerat rören något? Samma sak med boxen, om man gör den något större än rekommenderat, skapar det något potentiellt problem längre fram?

Nä, bara strypa mer. Aldrig fel med lite marginal. Men det är ju inte snyggt med för stora rör!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fråga är då: om jag senare vill ha ett lägre flöde än jag dimensionerat för, är det någon risk med att man överdimensionerat rören något? Samma sak med boxen, om man gör den något större än rekommenderat, skapar det något potentiellt problem längre fram?

Tänk bara på att boxens storlek påverkar hur mycket vatten som forsar ned i sumpen när man stänger av pumpen, tex vid strömavbrott. En större box kräver mer utrymme för extra vatten i sumpen. (I en ideal värld så sväljer returfacket allt extra vatten, så att vattennivån för skummaren inte påverkas av om returpumpen är på eller ej, men det är inte helt lätt att få till).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för monsterskummare?

Hela den där anpassa skummare efter returpump & flöde etc etc är rätt poänglöst. Visst kan det vara så att man eldar för kråkorna ibland men med tanke på att det:

1) är stört omöjligt att ta reda på exakt hur mycket vatten skummaren processar i timmen utan att mäta det själv

2) moderna skummare inte drar någon el

så är det rätt onödigt att planera så länge skummare & biologisk last & flöde är tumme-pekfinger genomtänkt.

Det finns andra aspekter på flödet genom sumpen som är viktigare. Microbubblor, detritus-ansamling etc.

Jag kan inte tänka mig att du ska behöva 32:or. Mina 25:or är 3/4 strypta med en Tunze silence 1073.050 på 18v (2200l/h -head loss)

Nä, bara strypa mer. Aldrig fel med lite marginal. Men det är ju inte snyggt med för stora rör!

Tack för lugnande ord :) Känner att jag är ute på tunn is ang detta så det är svårt att sortera i all info vad som är viktigt. Vet att du sa delar av detta muntligen förut men när man läser på blir man förvirrad som gröngöling ;) Men dig litar jag på så nu blir det 25or!

Skummaren är en Bubble magus curve 5, så den är väl inte så monstruös, är det hög pumpkapacitet alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att boxens storlek påverkar hur mycket vatten som forsar ned i sumpen när man stänger av pumpen, tex vid strömavbrott. En större box kräver mer utrymme för extra vatten i sumpen. (I en ideal värld så sväljer returfacket allt extra vatten, så att vattennivån för skummaren inte påverkas av om returpumpen är på eller ej, men det är inte helt lätt att få till).

Ok, mer att tänka på alltså! Ska försöka att det med i beräkningarna. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den suger i sig 500L/h luft, lär inte hantera så enormt mycket mer vatten än så heller per timme. 2500l/h är med annan impeller än nålhjul gissar jag.

Ah, ok är det så det ligger till.

Har givetvis kollat vad du har också eftersom du har ungefär samma storlek. Är du nöjd med din eheim?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget från Eheim i mitt kar :)

Returpumpen är en Tunze Silence electronic. Den är inte bra nog för sitt pris. Idag skulle jag köpt en jebao.

Men i början av din tråd står "Returen fortsätter vara min Eheim compact 2000+". Då har du åtminstone tänkt smutsiga tankar om eheim ;)

DC6000 verkar vara många som har och är nöjda med, lutar åt det för mig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men i början av din tråd står "Returen fortsätter vara min Eheim compact 2000+". Då har du åtminstone tänkt smutsiga tankar om eheim ;)

DC6000 verkar vara många som har och är nöjda med, lutar åt det för mig med.

kommer inte en DC6000 vara väldigt stor för ditt kar?

Jag har ju en DC2000 till mitt kar som är påG, och det är ca 130L, Iof, tänker jag köra med lågt flöde genom sump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer inte en DC6000 vara väldigt stor för ditt kar?

Jag har ju en DC2000 till mitt kar som är påG, och det är ca 130L, Iof, tänker jag köra med lågt flöde genom sump...

Endast fördelar med att satsa på en större skummare från början, flödet går ju som du skriver att reglera. Om man skulle vilja uppgradera i framtiden behöver man inte investera i en ny skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer inte en DC6000 vara väldigt stor för ditt kar?

Jag har ju en DC2000 till mitt kar som är påG, och det är ca 130L, Iof, tänker jag köra med lågt flöde genom sump...

Nu när ormet förklarade hur mycket vatten skummaren verkligen drar runt så har du kanske rätt, jag får nog tänka om lite. Men tanken har inte varit att den ska gå för fullt, lyssnande på en DC6000 igår live som hade ett högt vinande ljud. Det vill jag verkligen inte ha. Sen verkar halvfart vara bra ur hållbarhetssynpunkt också (enl Lasse i nån tråd). Skriv gärna sen hur din DC2000 funkar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör DC 3000 till mitt Percula 120 (ca 430 liter). Just idag kör jag på max. Jag har bara ca 30 cm lyfthöjd och då ger den ca 2800 liter i timmen enligt pumpkurvan. Om du har 80 cm lyfthöjd (höjden mellan sumpens yta och utloppet från pumpen (om det sitter över akvariets yta - annars akvariets yta) så ger det ca 2100 liter i timmen. Motsvarande för WP 2000 är ca 1300 liter och för WP 6000 cirka 4500 liter i timmen. En WP 3000 skulle max ge ca 10 gångers utbyte i timmen och i mitt fall så har jag en omsättning 5 gånger i timmen - jag är nöjd med det. Det skiljer ca 125 kr i pris mellan 2000 och 3000 så jag skulle nog satsa på 3000. 6000 skulle fungera om det finns plats men kan nog uppleva det som overkill. Min kam är bara 13 cm bred och min yta höjs upp till kammens topp när jag kör för fullt. En uträkning mellan tummen och pekfingret är att med samma längd på kammen så lyfts ytan för mycket. Med 20 cm kam går det säkert bra i alla fall. Jag skulle köra 3000 i alla fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör DC 3000 till mitt Percula 120 (ca 430 liter). Just idag kör jag på max. Jag har bara ca 30 cm lyfthöjd och då ger den ca 2800 liter i timmen enligt pumpkurvan. Om du har 80 cm lyfthöjd (höjden mellan sumpens yta och utloppet från pumpen (om det sitter över akvariets yta - annars akvariets yta) så ger det ca 2100 liter i timmen. Motsvarande för WP 2000 är ca 1300 liter och för WP 6000 cirka 4500 liter i timmen. En WP 3000 skulle max ge ca 10 gångers utbyte i timmen och i mitt fall så har jag en omsättning 5 gånger i timmen - jag är nöjd med det. Det skiljer ca 125 kr i pris mellan 2000 och 3000 så jag skulle nog satsa på 3000. 6000 skulle fungera om det finns plats men kan nog uppleva det som overkill. Min kam är bara 13 cm bred och min yta höjs upp till kammens topp när jag kör för fullt. En uträkning mellan tummen och pekfingret är att med samma längd på kammen så lyfts ytan för mycket. Med 20 cm kam går det säkert bra i alla fall. Jag skulle köra 3000 i alla fall

MVH Lasse

Stort tack Lasse för synpunkter! Hur upplever du ljudet på 2000 när du kör på Max?

Som jag skrev ovan lyssnande jag på alessandros 6000 som hade ett högt vinande ljud när den kördes för fullt. Dessutom läste jag att du skrev i någon annan tråd att pumparna håller längre vid lägre hastighet. Men kan man köra en 3000 på lägre hastighet menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet av 2000 - bara 3000. Jag uppfattar inget ljud direkt men å andra sidan är jag gammal varvsarbetare och snart skrotfärdig - så mina öron skall du inte lita på. Jag skulle nog valt 3000. Du kan köra den lite lägre om du vill och det är riktigt att åtminstone rent teoretiskt håller de längre om man kör dem under max men ingen vet än i praktiken. 6000 tror jag blir för stor men om du tänker uppgradera längre fram så kan den ju också vara aktuell

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 45cm kam på min avrinning (hörn på 30x15cm) och kör min DC6000 på steg 2 av 5 eller 6 (minns inte vad som var max). Steg 3 fungerar också, men då plaskar det lite i min bubbelfälla tyvärr.

Ännu ett snäpp upp, då är det nog inte mycket kvar av kammen.

Fördelen med detta är att på steg 2 som jag kör idag, så är pumpen helt ljudlös (steg 3 hörs iof inte heller...).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...