Gå till innehåll

3400l bygge!!


blazez

Rekommenderade inlägg

Ordspråket jag länkade till betyder:

  1. Man tror att andra tänker på samma sätt som man gör själv; vanligen negativt - när man (felaktigt) förutsätter att någon kommer att agera oärligt eller egoistiskt i en situation så visar det att man själv tänkte i de banorna.

D.v.s - bara för att du tycker att det jag skriver betyder en sak, behöver det inte vara sanningen. Kan vara läge att fundera över varför du tolkar in ett sådant budskap i det jag skriver, vad är det som gör dig så cynisk?

Jag har spenderat väldigt mycket tid att drömma om ett stort saltvattensakvarium. Jag är otroligt imponerad av dom som lyckas driva igenom ett sådant stort projekt som det innebär. Såpass imponerad att jag bl.a besökt Chingchai i Bangkok.

(film från mitt besök). Jag har lusläst massor av trådar om olika strategier och tekniker för att driva stora burkar. LN21, MR Cheezy, Patrik (m.fl) är några av mina idoler här på Guiden. Jag tycker det är otroligt kul med ytterligare ett stort akvarium här på guiden.

För dom som har möjlighet är det ju helt fantastiskt. TS skriver ju faktiskt tidigare i tråden att pengarna inte spelar någon roll och dessutom har han redan ett 840 liters salt vilket borde ge honom rätt bra koll på kostnaderna? Vad är problemet?

Just nu har jag varken plats (bor i lägenhet) eller råd (har inte dom pengar som krävs) för att göra något liknande, så jag fortsätter drömma (och vara lite avundsjuk).

Men visst, du kan ju fortsätta att skapa "bra" stämning här genom att tolka fram onda avsikter i andras inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har upplevt 3 spruckna akvarium med tråkiga följder för både djur, plånbok och fastigheter. Mitt råd är att inte bygga med för snäva marginaler. Saker kan och kommer att gå fel. Har du inga marginaler så får det katastrofala följder, har du bra marginaler så händer troligen ingenting. Så om du är tveksam på om det går bra, låt då hellre bli och skala ner lite.

Vet att det är ett skittrist råd, men det är i all välmening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta 14åringar smäller inte bara upp ett 3000+ akvarium utan att ha en dialog med sina föräldrar. Så länge du tar hänsyn till glasets begränsningar (vilket syftet med tråden var) och far/mor har givit sitt godkännande tycker jag att du skall köra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag tycker du ska komma ihåg också (förutom hållbarhet) är att det faktiskt kan bli svårt att nå överallt i burken om du bygger den för hög. 50 CM är ett ganska trevligt mått om man ska göra tanken såpass djup. Jag hade ju ett som var 100x100 och sedan 60 djup och det var lite krångligt att komma åt överallt vilket kan vara riktigt irriterande när man vill komma åt den där glasrosen mitt i revet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om någon nu skulle ta detta på allvar, så får det ju stå för dom!

En 14 åring som vill smälla upp ett 3400l kar, visst drömma kan man, men man får nog ta det med en nypa salt!

Många är vi som vet vad det kostar att bygga och driva ett sådant kar, med det underhåll som krävs, den kunskapen som krävs!

Tycker att han kan börja med att lägga ut information och bilder på sitt nuvarande 840l saltvattensakvarium så kanske vi kan diskutera allvaret på detta 3400l akvariet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man använder den kalkylator som Casio länkat till så skall man notera att de använder säkerhetsfaktorn 2.5 som default för att beräkna 12 mm på ditt föreslagna akvarium. Med den konstruktion du vill ha så brukar man i Sverige räkna med en säkerhetsfaktor kring 3.8 (observera du skall använda punkt som decimaltecken i kalkylatorn). Plockar man in den faktorn så blir svaret 15 mm runt om. Om du sänker höjden till 55 cm så klarar du dig med 12 mm glas. Eftersom det är ett hembygge så är det viktigt att du använder rätt säkerhetsfaktor i dina beräkningar om olyckan är framme. Längre ner på sidan nämner de dessutom 3.8 som normal säkerhetsfaktor Hela konstruktionen kommer att väga över 4 ton med 65 höjd och över 3,3 ton med 55 cm höjd - så akvariet måste ha en stabil bänk och vara uppriktat väldigt noga. Maglofsters anmärkning om tillgänglighet när man skall arbeta med karet är också en viktig iakttagelse.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt grabben vara å hjälp han istället.

Tillför ni inget till tråden så låt den vara.

Han vet säkert vad det ev kan kosta.

Citerar Kjell Fohrman på zoopet.

Nej helt fel - man skall ALDRIG räkna på vad det kostar. Då hade man inte fått nånting gjort icon_smile_wink.gif

Har ni sett detta bygget i playwood.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141971

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer bli ett 2625l med måtten 250,150,70 med 15mm i botten och 12 runtom med sarg i toppen och botten och tre tvärstag det ska väl funka om det är någon som missat så ska det vara sötvatten i början.

golvet och bänken kommer hålla jag bor i ett rum som har varit källare innan så det är betong golv under och en golvbrunn kommer först flytspackla så det blir jämt och sedadn bygga en bänk i reglar.

men dom måtten borde väl gå bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer bli ett 2625l med måtten 250,150,70 med 15mm i botten och 12 runtom med sarg i toppen och botten och tre tvärstag det ska väl funka om det är någon som missat så ska det vara sötvatten i början.

golvet och bänken kommer hålla jag bor i ett rum som har varit källare innan så det är betong golv under och en golvbrunn kommer först flytspackla så det blir jämt och sedadn bygga en bänk i reglar.

men dom måtten borde väl gå bra

Ang tvärstag. Kommer man se akvariet till fullo så kanske detta skulle funkar som tvärstag

http://www.theaquariumsolution.com/files/imagecache/712/files/products/SLB-Tank-13.jpg

http://www.theaquariumsolution.com/files/imagecache/712/files/products/DSC_2359.JPG

Så slipper man en bred glaslist som tar upp plats.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej blir dom här måtten rätt för ett akvarium med måtten 250,140,70 med 15mm i botten och 12mm runtom med sarg i toppen och botten och fyra tvärstag?

12mm lånsidor:ländg:2532 höjd:700 2st

12mm korsidor:längd:1400 höjd:700 2st

15mm bottenskiva:längd:2500 bredd:1400 1st

12mm lång sarg:längd:2500 bredd:100 4st

12mm kort sarg:längd:1200 bredd:100 4st

12mm tvärstag:längd:1400 bredd:150 4st

måtten är i mm!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12mm lånsidor:ländg:2530

höjd:700 2st

12mm korsidor:längd:1400 höjd:700 2st

15mm bottenskiva:längd:2500 bredd:1400 1st

12mm lång sarg:längd:2497 bredd:100 4st

12mm kort sarg:längd:1197 bredd:100 4st

12mm tvärstag:längd:1397 bredd:150 4st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om botten sivan är 250,140 och långsidan är 2530 så blir det 30mm längre än botten alltså 15mm längre på varje sida och 12mm glas på varje sida så blir det 3mm kvar på varje sida som sen blir limfog. så det blir väl rätt då och inner måtten blir 250,140,70

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett akvarium med måtten 300,125,65 stämmer dett då med måtten då eller är det fel? och 300,125,65 är väl säkrare än 250,140,70.skriv om jag gjort något fel!!;)

12mm lånsidor:ländg:3000 höjd:650 2st

12mm korsidor:längd:1250 höjd:650 2st

15mm bottenskiva:längd:2972 bredd:1250 1st 2mm limfog

12mm lång sarg:längd:2972 bredd:100 4st

12mm kort sarg:längd:1046 bredd:100 4st

12mm tvärstag:längd:1244bredd:150 4st 3mmlimfog

måtten är i mm!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ställer sidorna utanför botten enligt dina mått hoppas jag du förstår och då behöver du kompensera höjderna på sidorna med tjockleken på botten om du vill ha 650mm innermått. Varför 4st långsarger när man har en på var sida? Samt 4st kortsarger?

En ritning på hur du tänker med måtten förklarar mera och hjälper dig i tänket hur det kommer att se ut. Tänk på att karet får vridas för att få in genom dörrar om det inte är breda anpassat för rullstolar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ska plats byggas och alla sido ruterna ska byggas mot botten inte på och kort och lång sarg är som en ram inuti akvariumet som ska stärka upp och det ska vara sarg i toppen och botten på akvariumet och det ska vara 4 tvärstag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...