Gå till innehåll

PVC- rören blir ju fast i akvariet om man gör rätt!


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Jag har nu fått hem tankgenomföringarna så nu kan jag förstå bättre det jag läst här på guiden. Uppenbarligen är det rätta sättet att montera genomföringen att låta muttern vara på utsidan, den fasta delen i akvariet. Nylontätningen ska vara på utsidan så att inget kan skrynklas när man drar åt muttern. Gummipackningen ska var i akvariet och täta. Effekten av detta blir att pvc-rören blir fastlimmade i akvariet. Väldans opraktiskt! En del av er vänder på genomföringen så att muttern hamnar i akvariet och får det att fungera. När det handlar om mycket vatten inomhus vill man ju göra rätt om inte annat för sinnesrons skull, så jag vågar inte köra det spåret om inte någon här på guiden lyckas vältaligt övertyga mig om att det går bra.

Hur löser ni detta?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar vilketsom.. Ända skillnaden är egentligen att det står vatten i "glashålet" hela vägen ut om du kör gummipackningen på utsidan.. Men desto lättare om man av någon anledning ska flytta grejerna någon gång ..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har muttern under akvariet och har limmad pvc samt någon böj så lär du inte få ut det. Har du muttern på ovansidan så kan du dra allt neråt bara och returrören behöver inte ens limmas i akvariet.

Gummipackningen spelar ingen roll viken sida den sitter på så länge den sitter på motsatt sida om muttern så det inte läcker i gängorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I större akvarier gör jag tvärtom. Borrar i gaveln på akvariet om det är möjigt. Mutter och nylonpackning på insidan. På utsidan ett T-stycke som koppling och ett rör upp till akvariekanten. Ett lock på röret som man kan ta av för att göra rent i röret. En unionkoppling innanför genomgången till sumpskåpet så att man kan plocka bort rören för rengöring. Eller bara dela för att borsta ur med en flaskborste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett litet akvarium borrat upptill i gaveln där det sitter en liten avrinningslåda. Så det är lätt att dra åt muttern från insidan. Sen kan man dessutom göra som StigiGemla med T-rör t.ex.

Är gummipackningen på insidan jobbar ju vattentrycket för bättre tätning till skillnad från om gummipackningen är på utsidan, men jag håller med, drar man bara åt muttern borde det bli lika tätt vilket som. Finns här någon rabiat förespråkare för att göra rätt månne (muttern på utsida) :-) Många verkar tycka som jag att fel är rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite grann filosofi är det nog.

Anledningen att jag inte vill ha rör genom botten i avrinningskammaren är att överhoppade fiskar nästan är omöjliga att fånga ut.

Efter 2 -4 år är rören så igenväxta att de måste rensas. Då är det av fördel om man antingen kommer åt överallt i rören med en flaskborste, helst direkt eller efter demontering. Men om man behöver limma ihop allt efteråt är sumpen avstängd ett dygn medan limmet torkar. Inte så bra för djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är iofs en filosofi, men just hur man monterar en genomföring. Håller med om att känslomässigt vill man ha gummit på insidan, och jag gör så, men funktionsmässigt så är det viktigast att nylonet ligger mot muttern.

Sen till saken så går det ju att skruva loss genomföringen även om man limmat fast ett rör i den...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasta delen med packningen ska vara inuti akvariet - punkt.

Det finns gott om gamla diskussioner om detta.

Jag kommer att göra så. Kan du ge en förklaring till att det SKA vara så?

Jodå, jag har läst gamla trådar om detta. Där precis som här dök olika ståndpunkter upp. Som det ju blir på ett forum.

Hittade din gamla referens till ett kapitel i Sprung&Delbeeks "the reef aquarium lll. Där står varför. Kan nån vänlig själ skriva vad som står där på forumet.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något denna bok tar upp ? Får man ta med sig en bok till en öde ö får det bli denna !

Packingen och den fasta delen ska vara på insidan enligt Sprung. Argument för detta är att den fasta delen från tillverkingen inte alltid är helt flat, och då skyddar packingen glaset från punkbelastning. Det andra argumentet som nämns är att packningen kan vridas om den sitter under muttern "the lock nut can twist and distort the gasket”.

(Kapitel 3 - Bulkheads : The Reef Aquarium Volume Three: Science, Art, and Technology

by J. Charles Delbeek and Julian Sprung, 2005)

Ändrat av fredrikDalby
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Den andra anledningen" är väl egentligen bara att man inte ska ha packningen under muttern, vilket nog alla är röranade överens om, men att punktbelastning skulle vara annorlunda utifrån eller inifrån har inget underlag.

Så länge du har allt i rätt följd bryr sig varken glaset eller plasten om varifrån vattnet kommer.

Fast del - gummipackning - glaset - nylonbricka - mutter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att få med allt utan att kopiera in hela texten, vilket inte tillåts enligt rättigheterna...

Motivering för mutter på inidan är lite luddig i boken. Ser inte att det håller... Sprung anser att muttern ska vara på utsidan för att det inte ska stå vatten mellan i "hålet", vilket är problem om det är akvarium i trä, fiberglass eller cement (underförstått att dom är vattentäta på insidan). Men detta gäller inte för glasakvarium. Sen står följande:

“There is also a slight increase in the risk of a leak

with a gasket located on the outside, and it may be difficult or

impossible to tighten a lock nut located on the inside.”

Excerpt From: J. Charles Delbeek and Julian Sprung. “The Reef Aquarium Volume Three.” iBooks. https://itun.es/se/hXJoQ.l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...