Gå till innehåll

Ett Blött Hörn I Solna


Rekommenderade inlägg

jag kan inte vistas i samma rum som en mugg med tinade röda mygg. nog ett av dom starkaste allergen som finns. ögonen svullnar o kliar. skulle jag få sånt vatten på händerna får jag stora utslag direkt. utvekclade den allergin när jag hade zooaffären. va ju mycke blask med sånt då. däremot har jag aldrig hört att fisk skulle ha ont av det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Här har det inte uppdaterats på ett tag. Intresset har varit dåligt senaste tiden och burken är lite eftersatt. Gjorde ett stort vattenbyte föra helgen. det första på flera månader. Nu ska jag göra ett till och börja med vodka för att få lite roligare färger på korallerna. Har även köpt tre Lysmata wurdemanni som förhoppningsvis ska ta hand om mina glasrosor som tar över hela burken. Har även masa skit alger och lite cyano som ska väck. Det va allt för nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att du kör mac så kör du nog också Nikon? Lite besviken på dina val av koraller hittills men det blir nog bättre:) Spakarna är allt det handlar om. Det är tacksamt och kul att redigera en bra grundbild med bra förutsättningar. Då kan man få grymma bilder. Sen är ju gluggarna mer viktiga än skälva kameran.

Missade det här helt haha

Kör Canon, utan egentlig anledning annat än det var vad som köptes. Måste dock skaffa ett bättre objektiv. Mitt stora problem är väl att oavsett vad jag fotar så "sköljs" färgerna ut av ljuset. Hur hanterar man det? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade det här helt haha

Kör Canon, utan egentlig anledning annat än det var vad som köptes. Måste dock skaffa ett bättre objektiv. Mitt stora problem är väl att oavsett vad jag fotar så "sköljs" färgerna ut av ljuset. Hur hanterar man det? :)

Hur menar du med "sköljs ut"? Du kanske kan vissa en bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du med "sköljs ut"? Du kanske kan vissa en bild?

Tänker på engelskans "washed out" hehe. Att det blir väldigt tråkiga och "enformiga" färgningar i bilden.

post-4681-14468935908076_thumb.jpg

Den här t.ex. är helt oredigerad och tagen väldigt snabbt, men visar precis vad jag tänker på, istället för att färgerna (röda och vita) "poppar" så blir de väldigt matta och "trista"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du ett problem med kameran och blåljuset. Två våglängder av blått tas upp som en röd av kameran.

Vi har samma effekt i våra ögon att kortvågigt blått ljus ser ut som purpur = rött + blått.

Det går att fixa med ett lämpligt filter före objektivet. Men bildbehandling hjälper inte annat än pixel för pixel.

Att hitta ett lämpligt filter är inte lätt. Det skall helst dämpa vid 450 nm och mer och mer för kortare våglängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite vattentester igår och de mesta ser bra ut. Fosfaten däremot va tok hög så det blir till att köpa fosfatremover. Den låg på 2.50-nej

post-5223-14468935912096_thumb.jpg Rätt blått!

Nu ska jag släcka ner burken i tre dagar med förhoppningen att få bukt med algerna. Annars får jag väll köpa en sjöhare och kanske några sjöborrar.

2.50

post-5223-14468935911877_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oops...men har du gjort ett till test så det inte va nå skit som kommit me i provglaset? Har hänt mig en gång...

Tror det kan stämma med vad jag ser i burken. Har dessutom inte kört remover på flera månader. Har också slarvat med vattnet och kört kranvatten som jag inte har en aning om vad det har för värden.

Testade osmosen idag med kh test och den slog om på första droppen. Så den verkar ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...