Gå till innehåll

hopplösa koraller


greger

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Alla gorgonior som samuel inte rekommenderar ÄR omöjliga om man inte har special akvarium.

Sedan är det ju trist att handlare fortfarande tar hem koraller som Dendronephtya spp som inte bruka växa så jättebra.

För min egen del har jag aldrig lyckats hålla Xenia vid liv men stenkoraller och övrigt har funkat hyfsat bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla gorgonior som samuel inte rekommenderar ÄR omöjliga om man inte har special akvarium.

Sedan är det ju trist att handlare fortfarande tar hem koraller som Dendronephtya spp som inte bruka växa så jättebra.

För min egen del har jag aldrig lyckats hålla Xenia vid liv men stenkoraller och övrigt har funkat hyfsat bra.

Stigs Xenia såg ledsen ut när han låg lite högt i Ph.

Tillsätter du någon näring till korallerna?

Skaffade Xenia fragg för 1,5 månader sedan. Har ökat och brett ut sig med uppskattningsvis 3 ggr storlek och pumpar för fullt. Jag ger mina koraller både näring och vitaminer.

Och det märks markant skillnad på den jag satte högt och ljust och den som hamnade på botten så de verkar älska ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpande Xenier är en pest! Om du ger dom näring (matar fiskarna bra) och jod (sker atomatiskt med ett plenum) så sprider de sig som en pest. Överallt i akvariet jag skördar 1kg per mån och slänger!

Det finns mång koraller som är svåra! Flera svälter helt enkelt ihjäl! inte bara de äkta filterarna (som inte behöver ljus utan lever av plankton) utan även t.ex Heliofungia actinoformis som kan se jättebra ut med långsamt dör efter 1-2 år. Detta till skilnad mot Polyphylia talapina som är lätt. ingen har kunnat förklara varför! Tips är välkomna.

Lika dant är det med Catalaphylia men där är förklaringen enkel då de vill ha mycket näring och "mud" och inte som i våra revakvarier.

Vissa Poritesarter är också svåra medan andra är lätta. Varför?

Vi får nog vänja oss vid att i vissa akvarier går en art bra, men inte i andra, och att ingen kan förklara varför. Detta är det som är spännande med att hålla revakvarier.

Alla tipps för att hålla en "svår" art är välkomna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett av probolemen är väl att vi glada entusiaster plockar vilt i sortimentet bland koraller från olika hav,biotoper,växtplatser på reven etc.

- och sen blir vi förvånade att det inte fungerar!

Precis som üngvar påpekar, så finns det koraller som kräver smutsigare vatten, medan andra knappt klara några föroreningar!

Jag hade lite tanken att försöka ringa in ytterligheterna med tråden "hopplösa koraller"

men uppslutningen är lite dålig!!!! beror det på att ingen vilol erkänna sina misslyckanden??

Jag antar att det är svårt med en omröstning, pga den stora artrikedomen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...