Gå till innehåll

Akut hjälp, Stinker frän gasdoft från karet!


joh3

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Har haft igång mitt kar (125l) i ett halvår drygt och allt har rullat på fint, tills nu...

Började i förrgår att jag tyckte akvariet doftade lite mer än vanligt. Tänkte inte mer på det, men sedan dess har det exploderat.

Igår när jag kom hem från jobbet stank det i hela källaren, gjorde ett snabbt 10% vattenbyte (alllt saltvatten jag hade klart). Slängde i en strumpa med aktivt kol. Vaknade i morse av att hela huset stinker av någon kraftig gasdoft. Vad kan det vara?

De få fiskar (3st) och koraller jag har mår bra. Karet ser jättefint ut. Har bra cirkulation och kör med skummare. Har sandbotten som jag misstänker kan vara boven. Två små Chromisar har dött i karet (för ca 1 månad sedan) utan att jag hittat dem och kunnat plocka upp dem. Kan det vara problemet att de ruttnat? Luktar dock inte ruttet utan snarare som någon frän unken gas.

Någon som varit med om något liknande?

Min plan är nu att fylla ett mindre kar med nytt saltvatten. lyfta över sten och fisk i det och rengöra 125l-karet. Slänga sanden och köra utan.

Tror ni detta kan hjälpa eller kan det vara stenen som är problemet? Måste få ordning på det här ikväll då det inte går att bo i huset med stanken! Har bommat igen rummet akvariet står i och öppnat fönster för att bli av med doften i övriga huset.

Tacksam för alla era synpunkter.

/ Joh3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma här senaste veckorna, trodde först det berodde på biopelletsreaktorn, den tillsammans med all teknik förutom skummaren åkte ut illa kvickt. Enda som är kvar är skummaren och i botten på den finns en del sediment (utanför konen, BK supermarine) så jag tror det är den som är boven) karet luktar inget men doften kommer från sumpen. Doften är en frän/suraktig doft likt ättika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Colan, det låter som att det är samma problem. Svårt att beskriva doften. Tycker att det luktar som någon unken frän gas. Nåt som kan ha bildats av föruttelse. I mitt fall luktar det från vattnet i karet. Har ingen sump. Trodde först att det var metangas från sanden men läste att den ska vara luktfri.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB. Har inget filter. Bara Tunze 9002 skummare, samt två streamers, tunze 6015, varav den ena är moddad för bättre flöde. Borde räcka i det lilla karet tycker jag.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bommat igen rummet akvariet står i och öppnat fönster för att bli av med doften i övriga huset.

/ Joh3

Hej,

Se till att ventilera rummet med akvariet i ordentligt också. Det låter lite som att det kan vara H2S som du har. Den gasen luktar riktigt illa (ruttna ägg,svavel) och som jag har förstått kan den bildas under vissa förutsättningar i akvarium. Jag vet inte om det kan produceras tillräckligt mycket för att det ska bli farligt, men att rummet är "igenbommat" låter lite sisådär. Du har säkert öppnat där också men ville bara varna lite, för H2S är en rätt så giftig gas även vid relativt låga koncentrationer.

Här är ett datablad:

http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agaseportal.nsf/repositorybyalias/3specialgas_sva073/$file/svavelv%C3%A4te_073.pdf

Hoppas det löser sig!

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tjockt lager av sand har du?

H2S, svavelväte, har en mycket tydlig doft av ruttna ägg och bildas om något ruttnar i stillastående vatten eller i en tjock sandbädd. Det är en mycket farlig gas, som har den otrevliga egenheten att när koncentrationen är dödlig blir luktsinnet avdomnat och man känner ingen lukt. Men jag tror knappast att du får så höga koncentrationer i ett akvarium. Men se till att ha ventilation i rummet för säkerhets skull.

Jag tycker att din cirkulation låter fullt tillräcklig och om det skulle vara svavelväte i akvariet hade fiskarna varit döda vid det här laget.

Har du kollat pH och nitrit/nitrat i vattnet? Vid högt pH avgår amoniak till luft och det har en kraftig lukt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter nästan som H2S. Svavel och ruttet känns som en rätt bra beskrivning på stanken. Har inte djup sandbädd förutom kanske på några få ställen där sanden lagt sig i någon driva pga cirkulationen. Ligger väl på ca 1-2cm runt om. Om jag nu efter jobbet åker hem och ska fixa detta, låter det som en bra idé att fylla upp ett mindre kar med nytt friskt vatten. Slänga i allt levande där och tokrengöra huvudkaret? Sitter skiten i sanden eller kan även stenen vara drabbad? Kan jag behålla något av det gamla vattnet?

Stig, har ingen golvbrunn i rummet och jag såg heller ingen katt i karet. Dock satte jag näsan mot vattenytan och lukten kommer definitivt därifrån. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, har nu tömt karet. Slängt i sten, fisk och koraller i nygjort vatten i ett 54l-kar. Hoppas innerligt att lukten satt i sanden och inte i stenen.

Kommer doften tillbaka så åker allt ut! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Svavelväte bildas när bakterier fortsätter nedbrytningen av organiskt material när syret är slut. Bakterierna utnyttjar då sulfat som syrekälla och svavelväte bildas.

När jag hade växtakvarier uppstod denna svavelväte produktion. Ett sätt var då att röra om/rengöra sanden genom att "dammsuga botten" med slang. Provade också omvänt bottenfilter med viss framgång, syftet var att öka vattenflödet i sanden och bland växternas rötter. Minns jag inte helt fel gick det att observera bubblor med svavelväte i sanden. Dessa områden var svagt lila eller gulfärgade dessutom. Fiskarna och körsbärsräkorna verkade opåverkade bör tilläggas.

Åter till saltvatten. Jag skulle försöka se över vattenflödet i sanden. Är hela bottenlagret påverkat? Eller bildas det fickor med stillastående vatten? Skillnaden i din beskrivning angående lukt/mängd gör mig fundersam. Jag kunde som sagt observera fickor med bubblor som vid störning bubblade mot ytan och som luktade väldigt illa. Störde jag inte "gasfickorna" märkte jag inte av det förutom en gul/lila färgad hinna på akvariglaset där sanden låg mot. Men det kanske är så att mängden bakterier, sulfat, organiskt material är optimal och skapar "the perfect storm". Hoppas det löser sig. Lycka till!

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för er hjälp! Har nu gått två dagar sedan jag tömde karet och flyttade över allt till ett mindre kar med nytt vatten. Lukten är helt borta, inte ett spår kvar. Gissar på att sanden var boven men det fanns inga synliga tecken på det. Inga bubblor eller missfärgningar på den. Nåja, skönt att det är över (för denna gång i alla fall). Nu blir det att förbereda återflytten.

Som sagt, tack alla snälla :)

/ joh3

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...