Gå till innehåll

Hur gör jag med min Ricordia har fått smått?


mrnorton

Rekommenderade inlägg

Hacka loss stenbiten de sitter på med stämjärn. Använd marginal så inte korallen skadas när stenen lossnar.

Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk

Blir nog svårt för stenen är stor och de sitter nära varandra så risken är att jag skadar dem då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog svårt för stenen är stor och de sitter nära varandra så risken är att jag skadar dem då.

Beror ju såklart på hur de sitter. Tog loss några av mina genom att göra hål med jämna mellanrum runt hela ricordean i 45 graders lutning ungefär med smalt stämjärn, för att sedan ta ett större och få loss hela utan att skada korallen.

Mina förökar sig hela tiden. Har gått från 5-6 st till 12 på 6 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna förökar sig genom att släppa "sticklingar" i underkant som sen vandrar ut i ljuset. Den är extremt tålig och även om du sliter bort den från stenen så kommer det att komma upp en ny där den gamla satt så länge det finns delar kvar av den där. Däremot är det inte det enklaste att få den att fästa på nytt, då får man lägga den så den ligger still, tex i ett glas med en massa korallkross, så kan man flytta på den sen när den har fäst på en en ny stenbit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...