Gå till innehåll

Hjälp med balling


lexwin

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Jag har bestämt mig för att börja med Balling framför allt eftersom jag måste pyttsa i kH buffer dagligen.

Jag skall börja försöka ringa in exakt vad den dagliga åtgången är men som jag doserar för hand nu är:

Höjer kH med 1.4 varje dag

Tillsätter 2.5 g Ca nån gång i veckan

Byter 10% vatten i veckan

Jag köpte detta kittet då jag tänkte att det var en bra idé att inte hamna mitt uppe i ett Breaking Bad avsnitt med pulverblandande det första man gör och i affären lät det väldigt geschwindt att komma igång men nu när jag läser på flaskorna fattar jag nada.

post-7950-1446893375057_thumb.jpg

kH+Ca 1 - kH buffer

The infeed of 50ml kH+Ca 1 increases the carbonate hardness by 2°kH with 100l water.

Contents: H20, Bicarbonate, Carbonate, Natrium...

kH+Ca 2 - Liquid calcium

10 ml kH+Ca 2 contains 200 mg immediately available Calcium.

Contents: Calcium, Chloride...

kH+Ca 3 - Remineralizer

In the marine water aquaristic the combined addition of kh+Ca 1,2 and 3 in a dosing quantity of (1) 15-20ml/100l aquarium water per week is recommended.

(2) For remineralization of membrane diffusion water a quantity of 10ml kH+Ca 3 per litre should be added.

Contents: H20, Magnesium, Kalium, Bicarbonate, Carbonate, Chloride, Sulfate, Bor...

Magnesium pro liquid

1 Liter Magnesium pro liquid contains 50.000 mg Magnesium = 1 ml Magnesium pro liquid contains 50 mg Magnesium

Contents: H20, Magneisum, Chloride, Sulfate...

Nu. Många frågor:

Fråga 1: Har jag räknat detta rätt?

1 ml kH+Ca 1 i 100 l höjer Ca med 0.2 ppm?

1 ml kH+Ca 2 i 100 l höjer kH med 0.04 kH?

1 ml Magnesium pro i 100 l höjer Mg med 0.5 ppm

Fråga 2: Är detta Balling Classic?

Fråga 3: Har jag förstått det rätt att jag skall dosera exakt lika mycket av 1, 2 och 3? I affären fick jag rådet att hälla 3:an i osmosvattnet men den doseringen känns ju mindre exakt.

Fråga 4: Hur hänger detta (1) uttalande ihop? Om mina antaganden i Fråga 1 stämmer blir detta ju nästan ingen tillförsel alls?

Fråga 5: Vad betyder detta (2)?

Fråga 6: Mg räknar jag bara ut åtgången individuellt och doserar därefter?

Bonusfråga: Varför har man valt att dosera kH och Ca tillsammans istället för att ha dem i varsin behållare?

Tacksam för alla svar eller tips jag kan få.

Pleeease help, känner mig helt lost.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ovan produkter har inget med balling att göra, varken "Classic" eller "Light".

Vill du köra balling så kör enligt de recept som finns. Visst blir det lite mätande med salter för att blanda till lösningarna men det är något som görs ganska sällan (särskilt som du har 130liter).

Ett starkt tips om du skall hålla på med balling är att skaffa en doserpump.

Balling löser inte din "problematik" med att dosera daglingen, tvärt om. Balling är tre vätskor som skall doseras dagligen... Jag tycker du skall hålla det så enkelt som möjligt. På 130 liter tror jag att jag personligen hade satsatt på enbart vattenbyten med ett bra salt.

Visst har du knöka fullt med SPS koraller så kan balling eller andra tillsatser behövas men förmodligen inte.

Vad är dina vattenvärden, det är det absolut första du måste ha koll på.

Antar att du redan plöjt "Vattenkemi för dummies"?

Till dina frågor:

1.

Du har vänt på numren, men ja du har räknat rätt.

2.

Nej, detta är inte någon av balling varianterna även om flaskorna tillför samma ämnen (Karbonater, Kalcium, Magnesium).

3.

3'an har inget med balling att göra. För mig verkar 3'an vara en hokus pokus flaska som jag skulle skippat. Använder du ett bra salt behöver man inte re-mineralisera osmosvattnet vid vattenbyte. Jag ser inte i heller ett behov av att re-mineralisera vattnet du använder för att fylla på vid avdunstning.

Hur du skall dosera dessa beror helt på vilken förbrukning du har. Det du reffererar till är Balling "Classic" men flaskorna har inget med det att göra.

4.

Förstår inte din fråga. Flaska 3 är för re-mineralisering av osmos vatten och jag skulle skippat den (men det är min åsikt)

5. Om du använder osmos för att rena vattent tar du bort alla mineraler och salter (det är detta som är hela meningen med att använda osmos) skulle man använda vattnet till mänsklig konsumption så måste man tillsätta lite salt för att kroppen inte skall få saltbrist (tänker inte gå in på detaljerna). I akvarievärlden så tillsätter vi ju salt i stora mängder så jag ser inte vad denna flaskan skall vara bra för. Se min tidigare kommentar om flaska 3.

6.

Ja i princip

Bonus:

Nej det har man inte (vad jag kan förstå). Man har däremot döpt flaskorna kH+Ca 1,2,3 varför vet jag inte.

Igen, skall du köra balling så kör strikt enligt recepten (balling light som är Fauna Marins koncept hitter du på Fauna marin. Classic vet jag inte men det finns ett antal trådar om det här på guiden). Balling kommer inte att göra ditt liv enklare. På 130 liter hade jag kört veckovisa vattenbyte med ett bra salt det borde nästa räcka.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja! Först och främst, tack för att du tog dig tid att svara.

Ovan produkter har inget med balling att göra, varken "Classic" eller "Light".

Jag blir väldigt förvånad av att du säger ingenting av två anledningar. Den första är att jag köpte detta genom att gå in i en ganska respekterad butik och se ut som en idiot och säga "Hej, jag vill börja med balling"

Den andra är att jag tycker ju flaskornas innehållsförteckning skvallrar om att de är samma som när jag sökt på balling classic, tex denna posten:

Magnesiumet förbrukas inte i den nivån att jag tycker det behöver tillsättas dagligen, jag tillsätter Mg, när det behövs, vilket inte är allt för ofta. Kör med "äkta" Classic nuförtiden:

Behållare A:

5L osmosvatten

360g CaCl

Behållare B:

5L osmosvatten

410g Bikarbonat (eller en blandning av "bakad bikarbonat" och bikarbonat, beroende på hur mkt man vill påverka pH).

Behållare C:

5L osmosvatten

122g NaCl-fritt salt.

Alltså, att balling classic innebär att man häller i lika mycket av blandningarna innehållandes Natriumbikarbonat, Kalciumklorid och NaCl-fritt salt och att detta motsvarar blandning 1, 2, 3?

Därav fråga 4, på den flaskan står det att man skall blanda i alla tre vilket stämmer bra, men 15-20 ml i veckan blir ju nästan ingenting? Åtminstone att det borde stått per dag?

Ett starkt tips om du skall hålla på med balling är att skaffa en doserpump.

Balling löser inte din "problematik" med att dosera daglingen, tvärt om. Balling är tre vätskor som skall doseras dagligen... Jag tycker du skall hålla det så enkelt som möjligt. På 130 liter tror jag att jag personligen hade satsatt på enbart vattenbyten med ett bra salt.

Jag behöver dosera kH buffer manuellt varje dag för att hålla en stabil nivå. Detta tycker jag är viktigt då jag tycker mig få problem om jag slarvar och får kH svängningar. Jag beställt en doserpump men vill få koll på vad jag gör innan jag kopplar in den.

Vad är dina vattenvärden, det är det absolut första du måste ha koll på.

Salt: 1.0265

Nitrat: 0

kH: 7.3

Mg: 1335

Ca: 400

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj Alexander!

Först och främst vill jag säga att jag inte håller med tidigare inlägg om att Ballingmetoden skulle vara svår, eller för den delen onödig i ett 130-litersakvarium. Det är lite förvirrande med dessa färdiga flaskor bara. Normalt sett brukar man nog oftast blanda till sina lösningar själv, så att man vet vad man får ner i akvariet.

Flaska nummer ett verkar vara din källa för karbonater, nummer två för kalcium, nummer tre är nog motsvarande det som säljs som "mineralsalt/natriumkloridfritt salt" och nummer fyra är magnesium (av innehållet att döma är det både magnesiumklorid och magnesiumsulfat som lösts i den vätskan). Om doserpumpen du har beställt har fyra kanaler så är det bara att köra på! I med en slang från pumpen i varje flaska och välj en låg dos på alla fyra, sedan mät dagligen och höj/sänk tills du hittar "din" dos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mätningarna igår doserade jag upp karet så nu tror jag att jag ligger på de värdena jag vill ha och skall nu påbörja kontinuerlig mätning utan tillsatser för att försöka lista ut åtgången.

Normalt sett brukar man nog oftast blanda till sina lösningar själv, så att man vet vad man får ner i akvariet.

Jag är ganska övertygad om att om jag blandat pulver själv så hade jag förmodligen fortfarande sett ut som en fågelholk. Framförallt det jag försöker förstå är hur koncentrerad denna färdiga blandning är jämfört med om jag skulle följt ex ovanciterade recept.

Flaska nummer ett verkar vara din källa för karbonater, nummer två för kalcium, nummer tre är nog motsvarande det som säljs som "mineralsalt/natriumkloridfritt salt" och nummer fyra är magnesium (av innehållet att döma är det både magnesiumklorid och magnesiumsulfat som lösts i den vätskan).

Jag är nästan övertygad om att detta stämmer.

Om doserpumpen du har beställt har fyra kanaler så är det bara att köra på! I med en slang från pumpen i varje flaska och välj en låg dos på alla fyra, sedan mät dagligen och höj/sänk tills du hittar "din" dos.

Så, vad skulle en låg dos kunna vara. Tittar man på Benighteds post skriver han ju att han doserar 200 ml dagligen och då blir ju dessa flaskor en kort historia eller om man läser på flaskan står det ju 2-3 ml om dagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Med din förbrukning på 1,4 i KH per dag så bör du väl tillsätta ungefär 35 ml per 100l av flaska nr 1 per dag (50*1,4/2)?

Kalcium får du nog mäta dig fram till. Och jag hade nog börjat dosera så som Rasmus beskrev. Starta med en lägre dos och anpassa den sedan efter hand. Så gjorde jag när jag startade med balling och det tog inte särskilt lång tid för att hitta en dosering som var lämplig.

Alternativt så lämnar du tillbaks flaskorna och köper vanliga ballingsalter istället. Det inte svårt att väga upp rätt mängd av kemikalierna som ska blandas. Oceanakvarium har en mkt bra guide som jag har följt: http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, vad skulle en låg dos kunna vara. Tittar man på Benighteds post skriver han ju att han doserar 200 ml dagligen och då blir ju dessa flaskor en kort historia eller om man läser på flaskan står det ju 2-3 ml om dagen?

Jag löser till exempel 72,6 gram CaCl2 + 2 H2O (27% av saltet är rent kalcium, alltså 19,6 gram kalcium i denna mängd) i 1,5 liter vatten och doserar 96 ml per dygn (4 ml varje timme) i mitt 133-litersakvarium (räknar med en faktisk vattenvolym på 100-105 liter), detta håller kalciumhalten stabilt vid 415-420 ppm.

Min lösning innehåller alltså 130 mg per 10 ml, så lite mindre än vad Grotechs KH+Ca 2 ger. Testa med 0,2 ml per timme och se hur det blir. Förhoppningsvis är flaskornas innehåll balanserade mot varandra, så att alla ska doseras i lika stor mängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med din förbrukning på 1,4 i KH per dag så bör du väl tillsätta ungefär 35 ml per 100l av flaska nr 1 per dag (50*1,4/2)?

Kalcium får du nog mäta dig fram till.

Tjena Daniel, kul att höra från dig!

Det du skriver antyder ju som jag trodde i början att man skall anpassa Ca och kH individuellt till förbrukningen men som jag förstår det nu är att man alltid skall tillsätta samma av dessa två blandningar för balling classic.

Detta leder ju onekligen till frågan om vilken av dessa två man skall styra efter?

Jag löser till exempel 72,6 gram CaCl2 + 2 H2O (27% av saltet är rent kalcium, alltså 19,6 gram kalcium i denna mängd) i 1,5 liter vatten och doserar 96 ml per dygn (4 ml varje timme) i mitt 133-litersakvarium (räknar med en faktisk vattenvolym på 100-105 liter), detta håller kalciumhalten stabilt vid 415-420 ppm.

Min lösning innehåller alltså 130 mg per 10 ml, så lite mindre än vad Grotechs KH+Ca 2 ger. Testa med 0,2 ml per timme och se hur det blir. Förhoppningsvis är flaskornas innehåll balanserade mot varandra, så att alla ska doseras i lika stor mängd.

Tack, detta var precis den typen av svar jag var ute efter.

Kan de vara så att de har skrivit fel och menar 15-20 ml / dag istället för / vecka?

Börjar få en klarhet i hur jag skall göra. Lite osäker med det NaCl-fria saltet. Om jag skall göra som det står och blanda det i osmosdunken eller om jag bara helt enkelt skall dosera denna blandning i samma kvantitet som de andra två?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, detta var precis den typen av svar jag var ute efter.

Kan de vara så att de har skrivit fel och menar 15-20 ml / dag istället för / vecka?

Börjar få en klarhet i hur jag skall göra. Lite osäker med det NaCl-fria saltet. Om jag skall göra som det står och blanda det i osmosdunken eller om jag bara helt enkelt skall dosera denna blandning i samma kvantitet som de andra två?

Natriumkloridfritt salt brukar man ha på doserpump också för att fylla på de andra ämnen som går åt i ett akvarium, istället för att bara tillföra dessa via vattenbyten. Dessutom jämnar det ut balansen genom att matcha överskottet av natrium, kalcium, magnesium, karbonater, klorid och sulfat som du får via doseringen av de andra flaskorna. Det är precis samma ämnen som finns i saltet du använder för att blanda saltvatten, så att dosera det i osmosvattnet för att sedan börja blanda salt i det skapar ju onaturligt höga doser av alla spårämnen; det vill säga, ämnena man aldrig mäter och knappt vet något om deras verkan...

När det gäller den här flaskan blir jag dock osäker när jag ser innehållsförteckningen som du tog med i startinlägget. De enda nya ämnena där som tillförs jämfört med de andra flaskorna verkar vara kalium och bor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller den här flaskan blir jag dock osäker när jag ser innehållsförteckningen som du tog med i startinlägget. De enda nya ämnena där som tillförs jämfört med de andra flaskorna verkar vara kalium och bor.

Mycket med detta som är oklart. De har ju skrivit med den mystiska "..." på varje flaska

Konstigt, jag har vart mycket nöjd med Grotechs produkter förut, använder för närvarande Calcium Pro och Carbonat Pro och de är både tydliga och välfungerande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket med detta som är oklart. De har ju skrivit med den mystiska "..." på varje flaska

Konstigt, jag har vart mycket nöjd med Grotechs produkter förut, använder för närvarande Calcium Pro och Carbonat Pro och de är både tydliga och välfungerande.

Ja, precis! Varför de avslutar med punkter på flaska 1 och 2 är underligt, det borde inte vara något mer i dessa. Hade det varit mer (exempelvis jodid respektive strontium, som passar som tillägg i dessa ballingvätskor) så känns det som att de skulle skrivit ut det också, för då får man ju känslan av att det är mer för pengarna och bättre grejer (om det hade namedroppats fem-sex olika spårämnen på innehållsförteckningen efter kalciumet och kloriden, till exempel) och avståndet till att välja egenblandade vätskor istället blir större. Min slutsats är att punkterna är där för att ge något intryck av att det finns mer i flaskorna, när det i själva verket inte gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir inte klok på detta. Nu har jag mätt och mätt i några dagar.

2014-07-08 Tue 02:41

kH: 8.3

Ca: 435

2014-07-09 Wed 04:09

kH: 6.85

Ca: 410

sen +5g Grotech Carbobat Pro Instant

2014-07-09 Thu 01:02

kH: 6.7

Ca: 410

sen +5g Grotech Carbobat Pro Instant

2014-07-11 Fri 01:13

kH: 9.6

Ca: 410

2014-07-11 Fri 16:28

kH: 8.9

Ca: 410

Verkar som jag har en faslig åtgång på kH men en ganska blygsam på Ca? Eller har det nått att göra med att jag doserar obalanserat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns mycket lättare att mäta en gång. Sen mäta en vecka senare utan att doseta något. En droppe fel och, ja du hajar nog=)

Jo, det var planen från början. Men när jag såg kH droppa under 7 direkt så vågade jag inte chansa.

Karbonater binder till annat än kalcium också, magnesium exempelvis. Hur är värdena där från dag till dag?

Mg har jag förut kommit fram till att jag klarar mig med vattenbyten. Mätte i början och nu utan att jag doserat nått.

2014-07-08 Tue 02:41

Mg: 1335

2014-07-12 Sat 03:14

Mg: 1335

...Och sitter du och mäter klockan fyra på natten? ;)

Haha, va skall man säga. Nattuggla by nature. Kolla bara tiden för denna post.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I havet är det kH 7,0, Ca 400 och Mg 1300 ungefär.

Jag har ( och rekommenderar ) kH 8,0, Ca 420 och Mg 1350.

Mina Euphyllia t.ex gillar inte om jag höjer kH högre. Men de reagerar också om värdena sjunker. Därför har jag lite höjda värden för att ha säkerhetsmarginal om någon Ballingdunk töms innan jag ser det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...