Gå till innehåll

västkusten akvarium hur gör man?


Rekommenderade inlägg

Ello,

Jag har har skumma runt lite här på den kalla delen och har lite frågor till er som kan. Jag är väldigt sugen att starta ett kar med krabbor från västkusten och undra vad som behövs för att dom ska må bra. Jag vill helst ha en eller två krabbtaskar men vanlig strand krabba går bra med.

Med tiden kan jag tänka mig he ner andra djur som anemoner och räkor, någon fisk kan jag tänka mig med. Men främst så är det krabbor jag är intresserad av.

Mvh muffin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emilio!

Kul att du vill börja med kallt saltvatten. Här kommer lite snabba tips, men jag skulle rekommendera att läsa https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?31523-Kalla-v%E4stkustakvarier

Krabbtaskor vill ha kallare än rumstemperatur, max 15 skulle jag gissa. Så en kylare av något slag får du ha. De är ordentligt starka för sin storlek och kommer att möblera om i akvariet. De äter en hel del och därför krävs en kraftfull skummare.

Akvariestorlek beror naturligtvis på krabbornas storlek och antal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strand krabbor behöver du egentligen inte ha någon kylare till alls. De klarar sig bra i 20-gradig vatten. De klarar nog i princip 25 med utan bekymmer också. Men de mår nog bättre i längden i en svalare temperatur. Men runt 20 sträcker går lätt att nå med en lite sval plats och någon fläkt för avdunstningskylning.

Krabbor är hemska kannibaler dock, har du flera så kommer troligtvis de ha ihjäl varandra när någon ömsar, iaf i ett litet akvarium. De är ganska tarvliga, speciellt strandkrabbor. Strandkrabborna är duktiga på att ha ihjäl fisk med men en bra kamrat med lika låga krav är tångräkor. De är med roliga djur.

Extra viktigt om du har strandkrabbor är att täcka akvariet. Med ett nät eller liknande om du ska kyla med en fläkt. För de är hopplösa på att rymma.

Mycket tacksamma djur annars att ta hand om, äter allt och är pigga. Gillar gräva ner sig i sand med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sköna bullar! Jo jag såg att man bör ha för sitt kar i slantens artikel. Jag har redan tropisca krabbor så att göra karen rym säkra är jag redan ganska van vid. Jag är som ni märker bara intresserad av just krabbor tycker dom är så härliga djur. Någon som har lyckats oddla ifången skap än?

När jag kommer in lite mer i kallvatten så kommer det att bli krabbtask dom hade lute krav på kyla. Men om man vill ha en sån krabba är det bara att fara ut på havet o fiska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är osäker på om strandkrabbor har ett planktonstadie eller inte. Men det kanske inte är säkert att de har det, med tanke på hur plågsamt invasiva de är(de är dock ingen invasiv art i Sverige men Australien och USA har fått problem med djuren vill jag minnas). Har de inte det borde man kunna odla på de, om man får de att låta bli att knipsa ihjäl varandra vid ömsning :-)

Krabbtaska är det bara åka ut och fånga, det är min favoritkrabba med. Det finns inga regleringar kring krabbtaskor på fångststorlek eller liknande vad jag vet om så det ska inte vara något att tänka på där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Standkrabban har ett larv stadium när romen är redo så åker dom ut i havet ett tag och kommer sen tillbaka. När dom börja forma sig lite mer som en krabba hur pass långt ut dom är vet jag dock inte med det skulle vara roligt att prova och se vad man får fram.

Krabbtasken har jag för mig att den måste ha ett visst mått för att man ska få sälja den till handle, detta så att man inte fiskar sönder arten. Men till privat bruk som akvarist så låter det väldigt bra. jag vill ju som sagt börja med en liten ung krabba innan jag ger mig på något stort som vill ha ett 500+ kar.

mitt rum som jag har just nu i lägenheten med alla karen är halv varmt men jag burka ha mina kar runt 20C utan att täka för dem. så att börja med strandkrabban låter ganska rimligt det kommer ta ett tag innan jag får kläm på kylare och summpar. Jag har bara grejat med söt vatten så det är en helt ny värd man dyker ner i vilket är roligt som stryk jag är bara lite lätt övervälmad med information.

just nu håller jag på att renovera/bygga ett nytt kar till mina gold eyes så när det karet är klart om en eller två månader så kommer jag börja att städa ut massa skräp som jag har här hemma.

Jo jag har en fråga: jag läste i slantens artikel att man ska köra sitt kar minst en månand innan man börja köra ner några djur. det var dock en liten parantes på att man kunnde köra in räkor lite tidigare kan man göra det samma med krabban ?

fråga 2: ska man plocka med sig stenar från västkusten eller kan man ta stenar ute i skogen/sjöar ?

Fråga 3: om man tar med sig stenar från västkusten måste man köra det i en karanten innan man börja addera djur eller är det bara att köra ner allt i karet ?

vet att jag har lite stav fel här och där, ber om ursäkt för det jag är dislektiker (svårt ord att stava när man inte kan stava, tack för den.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog köra ner krabban direkt. Det viktiga är att du matar otroligt försiktigt i början bara. Det är maten som förgiftar vattnet framförallt i början innan nitrifikationscykeln kommit igång. Har du en bra skummare underlättar det mycket. Du måste låta bakteriestammen växa till sig innan man kan belasta karet för mycket. Ska du bara ha krabban och ha rumstemperatur kan du nog nästan sköta akvariet som ett sötvattensakvarie annars. Jag hade satt i ett litet kraftigt innerfilter i akvariet med och gjort rent ofta som fångar upp matrester och liknande. Den kommer även hjälpa att sköta nitrifikationscykeln.

Stenar kan du plocka vart som helst, bara spola rent de först. Plockar du stenar från kusten så klarar sig nog väldigt lite av djuren och algerna sig i rumstemperatur så du kan lika gärna plocka lite från din närhet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aa ok det var ju skönt att man slipper den biten med stenar, kan bli lite tungt att bära med sig. Jag har ett extra yterfilter som står man skulle med andra ord kunna använda den? Finns drt någon fisk man skulle kunna ha som klara sig runt 18-20c skulle vara roligt med något som simma runt.

Fråga: vad ska man använda för salt när man blanda sitt vatten och hur ska man dosera upp det?

Jag är som sagt helt grön och kommer att fråga väldigt mycket nu innan jag kommer in i allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna är ganska känsliga. Få av våra fiskar trivs i vatten varmare än 20 grader, de flesta föredrar nog 17 och neråt. Spigg skulle nog fungera, men de kommer krabban äta upp. Den erfarenheten har jag själv... Du kan ju läsa min tråd här om du vill: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?48301-Daniels-h%E4llkars-akvarium det är ju något liknande det du vill uppnå, fast du blir nog mer ambitiös :-)

Du behöver akvariesalt för revkars akvarium. Det kan nog din Zoo butik ta hem eller så köper du det på nätet. 3,5 dl salt per 10 liter vatten brukar vara korrekt med de flesta salter men du bör investera in en refaktometer för att kunna mäta salthalten så den inte stiger eller sjunker. Ta och läs på lite om hur du sköter ett tropiskt saltvattensakvarium, mycket av det kan du använda här med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver akvariesalt för revkars akvarium. Det kan nog din Zoo butik ta hem eller så köper du det på nätet. 3,5 dl salt per 10 liter vatten brukar vara korrekt med de flesta salter men du bör investera in en refaktometer för att kunna mäta salthalten så den inte stiger eller sjunker. Ta och läs på lite om hur du sköter ett tropiskt saltvattensakvarium, mycket av det kan du använda här med.

Jag har en vän i gran byn som håller på med saltvatten och är på mig lite gran att jag ska börja, han kommer nog att bli lite snopen. När han får reda på att jag vill köra med lite kalla kar haha. Det blir väl att köppa på sig lite coola prylar och en saltmätare känns ju spontant som ett bra köp. Jag ska se till att läsa på mer om hur man blanda vatten så att jag får mer kläm på det men det känns inte så super svårt när man väl kommer in i det.

Fråga: exp om jag blanda en dunk på 20L och använder 10L vatten kan man spara vattnet och använda det sen. eller är det bara att slänga bort och blanda nytt?

Fiskarna är ganska känsliga. Få av våra fiskar trivs i vatten varmare än 20 grader, de flesta föredrar nog 17 och neråt. Spigg skulle nog fungera, men de kommer krabban äta upp. Den erfarenheten har jag själv... Du kan ju läsa min tråd här om du vill: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?48301-Daniels-h%E4llkars-akvarium det är ju något liknande det du vill uppnå, fast du blir nog mer ambitiös :-)

jag var inne på någon typ av simpa eller smörbult men det får bli senare då när jag har mer kläm på hur man ska kyla ner och isolera på ett bra set. Jag kommer helt klart att läsa igenom din tråd det finns säkert massa svar i den som jag leta efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar som jag av egen erfarenhet vet klarar höga temperaturer (runt 22 grader) under lång tid är Svart Smörbult, lerstubb, sandstubb och Stensnultra. Det finns säkert andra också, men dessa vet jag klarar sig fint. Höga temperaturer kräver dock ordentlig syresättning av vattnet. Så se till att vattnet rör sig kraftigt i vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...