Gå till innehåll

Kellers uppgradering, Akvastabil 275 Mark II


Keller

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nu har jag uppgraderat till ett Akvastabil 275 som jag var o hämtade från en hjälpsam trevlig forumist i Norrköping för nån månad sen. Den här gången blir det lite långsam start eftersom jag ville stadga upp grunden och innan jag kunde göra det skulle jag lägga in plast osv. Nu är det jobbet i alla fall fixat och akvarieuppsättningen fortskrider i maklig takt.

post-7048-14468933789849_thumb.jpg

Så här såg det ut när vi släpat in grejerna. Ljusrampen är inte alltför svårgissat en Razor 160W 16k. Ett trevligt paket tycker jag.

Eftersom min WAF är skral har jag gått med på en anvisad plats och den är bara 110 cm bred så jag var lite begränsad i akvarieval. Jag hade ögonen på ett helt perfekt akvarium på 100x70x55 där 55 är höjden men eftersom det fanns i Ystad så blev logistiken ett allt för stort problem. Valet föll istället som sagt på ett Akvastabil 275. Ganska bra mått, även om jag gärna hade sett minst 60 cm i djup. Men det här blir bra det också.

Sen dess har jag shoppat en BM Curve 5 skummare och en DC returpump (jebao 3000). Jag har tvättat ur allt och är egentligen redo att dra igång allt. Jag har dock blivit lite tveksam angående överrinningen så vi får se vad jag får för råd angående detta här på forumet. Sen gör jag slag i saken och provfyller.

post-7048-14468933790115_thumb.jpg

Skönt att äntligen ha startat den här tråden. :)

post-7048-14468933789594_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack tack!

post-7048-14468933794705_thumb.jpg

Nu har jag provfyllt. Lägger in lite foton...

Okej, så nu har vi lärt oss att skummaren inte kan stå i mittenfacket eftersom vattennivån där blir alltför hög. Vi har också lärt oss att om man stänger av returpumpen o går för att hämta slangen som ska användas för att tömma ur vattnet så ska man vara uppmärksam på sugande ljud eftersom vattnet går tillbaka ner genom returpumpen. Det var tur att jag gjorde det för nivån i sumpen steg fort som attans.

Sen vet jag inte riktigt hur jag tänkte att avrinningslådan skulle funka men den kan ju omöjligt bli tyst i nuvarande form. Vattnet glider ju längst kanterna ner till botten där det sen forsar ner till sumpen. Det porlar så det står härliga till. Konstruktionen med utsågade slitsar längst ner på röret förutsätter väl att man kör med nån filtersvamp där nere antar jag. Men det vill jag inte ha i ett saltvattensakvarium. Jag får nog ringa akvarieleasing imorgon och be om råd.

Hur har ni andra akvastabilägare gjort? Porlandet från utloppet ner i sumpen känns som ett mindre problem för där behöver jag bara förlänga röret så att det mynnar ut under ytan i sumpen.

Nåväl... Nu är man lite igång i alla fall. Bara lite modifikationer på avrinningen så ska jag sätta igång sen.

:)

post-7048-1446893379379_thumb.jpg

post-7048-14468933794035_thumb.jpg

post-7048-1446893379425_thumb.jpg

post-7048-14468933794478_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm jag har provfyllt o tömt ut ett antal gånger. Monterat isär och tillbaka rören och så vidare men det läcker hur jag än gör. Jag tror att jag ska köpa nya packningar istället för att bråka med de jag har nu. Problemet är dock vart man hittar sånt här. Jag var på K-rauta o frågade och där sa man att sådana där konpackningar finns inte att köpa löst. Kanske i en comfortbutik var tipset jag fick.

Men det kan ju inte stämma. Vi är ju massvis som kör med sump.

Finns det någon som vet vart man kan få tag på packningar, gärna i Stockholmsområdet, men postorder går väl också bra antar jag. Jag bifogar en bild på de som jag tror är störst behov av utbyte.

post-7048-14468933814975_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm menar du att avrinningsboxen sitter monterad för nära det borrade hålet på ditt? Det här akvariet har varit igång ett år utan läck innan jag köpte det så jag tror inte att det är så i det här fallet. Jag ringde dock Triton och fick besked om att de har ett gäng olika packningar jag kan få leta igenom. I värsta fall köper jag nya genomföringar. Börjar bli ganska sugen på att få igång det nu. Hehe.

När man väl får igång det kommer det väl att visa sig att det väsnas för mycket iofs. Men ett problem i taget är min filosofi (eller ska bli iaf).

Kul med lite svar i tråden. Tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha ja, i eftermiddag bär det av till Triton för inköp av packningar och salt. Jag lurar även på att köpa en osmolator men det har jag inte bestämt riktigt än. Jag har än så länge inte upplevt vattenpåfyllandet som särskilt jobbigt. Men förr eller senare kommer man ju vilja automatisera så mycket som möjligt.

Den här starten tar tid... Men men, nu är det ju ändå så varmt så man har annat för sig än att fippla med akvariet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha ja, i eftermiddag bär det av till Triton för inköp av packningar och salt. Jag lurar även på att köpa en osmolator men det har jag inte bestämt riktigt än. Jag har än så länge inte upplevt vattenpåfyllandet som särskilt jobbigt. Men förr eller senare kommer man ju vilja automatisera så mycket som möjligt.

Den här starten tar tid... Men men, nu är det ju ändå så varmt så man har annat för sig än att fippla med akvariet. :)

Lovar dig osmolator värt varenda krona,plus du får jämn fördelning med osmolatorn annars slår man kanske i 1-2 liter vatten när det behövs inget fel i det heller, men med osmolator är det mycket bekvämt ;) mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, för det första vill jag be om ursäkt till de som följer tråden. Det här går på tok för långsamt, jag inser det. Jag är dock ny med det här med sump så jag måste känna mig fram. Nu fick jag mer eller mindre order av en hjälpsam kille på Triton att bygga om lösningen som Akvastabil har så det har blivit ännu knepigare.

Nu ser det ut så här i alla fall. Dursolösning installerad... Sitter något lågt i avrinningsboxen men jag hoppas att det blir bra ändå. Det är limmat så imorgon fyller jag på vatten igen o testar systemet.

Som vanligt, ser nån att jag har gjort ett vansinnigt fel nånstans så skulle jag uppskatta en heads up.

post-7048-14468933836164_thumb.jpg

Så ser det ut just nu. Kom gärna med kommentarer. Jag fyller på med vatten imorrn så om nåt ser katastrofalt ut vill jag gärna veta det. :)

post-7048-14468933835668_thumb.jpg

post-7048-14468933835915_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satt en kran på avrinningsröret nere i sumpen för att kunna justera.

nu har inte jag byggt en durso på flera år men om jag minns rätt skulle den ha mindre dimension på röret nere i skåpet än uppe i avrinningsboxen också för att minska ljud, men det kanske inte behövs..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag legat och grunnat på det här i natt och det låter ju logiskt det där med rören. På mitt blir det dessvärre tvärtom. Det är borrat för femtio-rör men för att få plats med durson fick jag gå ner till 40 mm rör uppåt.

He he, det blir spännande att se hur det blir. Jag vet inte hur länge tangit ska torka men när det har gjort det provfyller jag igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Hanst, du har naturligtvis helt rätt och det upptäckte jag ganska fort när jag fyllt på med vatten. Röret är numera förlängt.

I övrigt kan jag också nämna att Addo nog har en bra poäng i det där med mindre rör neråt. Jag har ett 50 - rör ner och det skvalar ganska mycket, plus att det blir en massa bubblor i sumpen. Nu har jag ju bubbelfälla så just den biten är väl inget större problem men ljudet är ju det. Än så länge har frugan bara muttrat lite om det så vi får se hur länge det håller. Hehe

Jag har alltså fyllt på med vatten och salt nu och systemet står o snurrar. Kör också skummaren eftersom jag se hur allt funkar innan jag köper sten. Nu har jag ju ingen erfarenhet om skummare man ställer i sumpen men jag måste ju säga att funktionen ser ut att vara mycket god. Den har till o med skummat ut lite gojs (mest vatten iofs) ur mitt nyblandade saltvatten.

Helt ovetenskapligt adderade jag 7,5 liter salt i vattnet i etapper tills jag nådde 1,025 i salthalt. Jag vet inte vad det motsvarar i vikt men den totala vattenvolymen ligger på ca 330 liter. Kanske nån har nytta av den uppgiften när de ska mäta upp salt själva. Saltet jag använder är Fauna Marin.

Hur som helst, jag har lite bilder men kamerabatteriet dog när jag skulle tanka över dem. Så det får bli lite senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag köpt 9 kilo ny sten. Har ca 15 i mitt lilla akvarium som ska flyttas över. När kan jag börja med det? Ska man låta den nya stenen gå in sig i några veckor eller kan man flytta över allt direkt? Jag har ju några fiskar också så jag vill ju inte flytta all sten direkt helst. Inte utan att flytta fiskarna samtidigt. Mina få koraller har jag redan flyttat över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...