Gå till innehåll

Rådande värmebölja


hagbard

Rekommenderade inlägg

Ok, det förstås... Frågan är om inte den upptagna värmen är försumbar i sammanhanget... Har du några siffror man kan räkna på?

Klantigt av mig, lösningen av saltet ger såklart ingen ny fasövergång. Som hemläxa kollade jag upp lite siffror på hur mycket reaktionsvärmen från att lösa NaCl i vatten ger.

Reaktion:

NaCl(s) -> Na+(l) + Cl-(l)

Heat of formation för de olika ämnena ger:

-411 kJ/mol -> -239.7 kJ/mol + -167.4kJ/mol, differens = +3.9 kJ/mol

Differensen motsvarar hur mycket energi som avges/upptas av reaktionen vilket kallas heat of dissolution.

Vilket ger 66 kJ/kg löst NaCl. Lösligheten i vatten ligger runt 360 g/l vilket ger att vid en mättad lösning sjunker temperaturen ca 4 grader. Om 360 g is tillsätts istället sjunker temperaturen drygt 20 grader. Jag är inte så bra på sån här kemi så nån som är bättre på kemi och termodynamik än mig får gärna rätta mig. Men jag tror huvudpoängen gick fram.

Så att använda salt (NaCl) för att sänka temperaturen går, men det är inte en särskilt effektiv metod. Men för att snabbkyla ölen är det effektivt att tillsätta en massa NaCl i ett isbad, men då handlar det mest om att man sänker frystemperaturen på vätskan och därmed ökar värmeöverföringen…

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...