Gå till innehåll

Rådande värmebölja


hagbard

Rekommenderade inlägg

gjorde ett 30 liters byte igår med kallt kranvatten 1/4 del ungefär då sjönk tempen 3 grader..kanske är modellen? att byta lite varje dag med kallt..kanske inte så mycket då..2 flugor i en smäll typ..men det är ju svårt om man är bortrest som du krille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde ett 30 liters byte igår med kallt kranvatten 1/4 del ungefär då sjönk tempen 3 grader..kanske är modellen? att byta lite varje dag med kallt..kanske inte så mycket då..2 flugor i en smäll typ..men det är ju svårt om man är bortrest som du krille

Akta dig för att sänka temperaturen så snabbt. Jag har dålig erfarenhet av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag faktiskt aldrig haft problem med temperaturer runt 30 strecket, bara det får kyla ner sig ordentligt igen under nattens lopp brukar det gå bra.

Däremot 40 grader när värmelementet i ett stängt rum inte slår av mår dom INTE så bra av, lol.

Annars brukar jag nu när det är så här varmt köra med en stor golvsfläkt som sveper runt i rummet.

Och faktiskt, på många rev i världshaven kan vattnets temperatur nå uppp till ca 31 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att minimera antalet pumpar i vattnet då dessa alstrar mängder med värme.

Bytt cirkulationspumpar till Ecotech eller annan liknande lösning med pumpdelen utanför vattnet.

SJälv har jag endast en retur pump och en skummarpump i vattnet på ett ~180l kar och har max varit uppe i 27-28 grader under sommaren. I mitt förra kar som var på ca 450l kunde jag komma upp över 30 grader.

Så kära teknik tokar, tänk er för när ni köper era pumpar ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del är det utan tvekan belysningen som är problemet.

Tempen sjunker av sig själv utan aktiv hjälp av isvatten på nattetid. Har 2st RW-8 streamers på i princip lägsta hastighet, är väl ~2x10W där.

Sen kör jag returpumpen på 40% vilket blir runt 15-20W och skummarpumpen på 60% vilket blir ~15W. Total effekt på max 50-55W.

Lysrampen kör jag på 50% = 145W +4x39W T5 vilket blir drygt 300W värme. Så det är dagtid jag får slänga i frysta PET-flaskor 2-3ggr per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom här kylarna är ju förvånansvärt billiga www.fish-street.com/chiller , betydligt billigare än den ja köpte för 10 år sedan (kanske inte så dyra i drift heller eftersom de är betydligt modernare än min).

Men värmeböljan är väl över innan man får hem dem ;)

Ja..kylare är nog det bästa..man är ju inte alltid hemma på sommaren och kan mota olle i grind med div åtgärder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom här kylarna är ju förvånansvärt billiga www.fish-street.com/chiller , betydligt billigare än den ja köpte för 10 år sedan (kanske inte så dyra i drift heller eftersom de är betydligt modernare än min).

Men värmeböljan är väl över innan man får hem dem ;)

Har kört deras resun chiller och måste säga att den va otroligt bra och verkligen värd pengarna .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det nu igen med saltvatten och fryspunkt etc. Om man fyller petflaskorna med saltvatten och sedan fryser dem borde väl det bli bra mycket kallare flaskor som man sedan kan kyla akvariet med än om det vore sötvatten i flaskan?

Jag har enbart LED-ljus, Pacific sun 3 x 145 w. Kör 80% ljus och har 28,2 grader på kvällen när vattnet är som varmast. Kör än så länge ingen kylningsmetod. Funderar dock på att köpa en fläkt på stativ och rikta den mot vattenytan.

Ändrat av msen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört deras resun chiller och måste säga att den va otroligt bra och verkligen värd pengarna .

Kul att höra, dvs att du har bra erfarenhet av deras kylare.

Har faktiskt fortfarande klarat mig från att köra igång min SuperFlite, tempen ligger som högst 27,5 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det nu igen med saltvatten och fryspunkt etc. Om man fyller petflaskorna med saltvatten och sedan fryser dem borde väl det bli bra mycket kallare flaskor som man sedan kan kyla akvariet med än om det vore sötvatten i flaskan?

Jag har enbart LED-ljus, Pacific sun 3 x 145 w. Kör 80% ljus och har 28,2 grader på kvällen när vattnet är som varmast. Kör än så länge ingen kylningsmetod. Funderar dock på att köpa en fläkt på stativ och rikta den mot vattenytan.

Temperauren på isen kommer vara samma oavsett söt eller saltvatten. Det blir samma temperatur som i din frys. Och det är inte temperaturen som är det man vill åt. Det är energin som går åt i fasövergången mellan fast och flytande som gör att is är bra att använda för kylning. Om nu inte saltvatten har mycket högre smältentalpi än sötvatten, isåfall skulle det vara bättre. Men det är jag tveksam till.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, men om man fryser in kuber av eget akvarievatten från saltkaret och sedan lägger dessa iskuber i typ ett yngelkar som akvarievattnet flödar fritt igenom och strör salt på iskuberna. Då blir det väl extra kallt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja strör du salt på får du en till fasövergång som också tar upp energi, men massan av det tillsatta saltet är antagligen ganska låg så du får nog inte så stor effekt. Det mesta kommer nog ändå från isbitarna.

Vatten har som bekant tre aggregationstillstånd. När vi kyler med is utnyttjar vi fasövergången från is till vatten... Salt tillför inget nytt tillstånd utan flyttar bara temperaturen för vilken övergången mellan is till vatten görs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med två fläktpaket med vardera 6st fläktar (120 mm) på stora akvariet... Fläktarna har gått dygnet runt den senaste veckan, men temperaturen lyckas hålla sig under 27 grader även under de varmaste timmarna, trots hög inomhustemp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten har som bekant tre aggregationstillstånd. När vi kyler med is utnyttjar vi fasövergången från is till vatten... Salt tillför inget nytt tillstånd utan flyttar bara temperaturen för vilken övergången mellan is till vatten görs.

Det var nog mest endoterm reaktion som jag for efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...